3961
Sök

Råd: Rolig första bil!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
4 juli 2007
Kan ju säga att jag hade rätt kul med min Chevrolet Monza från -75. Ser ut som en lillasyster till Camaron. Bilder finns i mitt galleri.
Den jag hade var dock rätt evil, runt 400 hk, och bränseekonomin var inte direkt något som inbjöd till bruksanvändning. Det gjorde förresten inte köregenskaperna heller, bilen vart helt enkelt övertrimmad så det blev inte så kul till slut. Regn = snurrar på rak väg, sambon kunde inte köra bilen vettigt eftersom man behövde brottas lite med både broms och gas samtidigt osv.

Fairlanen vi har nu drar inte så hysteriskt, det är en 260 V8 i henne och hon ligger på 0,8-0,9 och väcker helt klart mer uppmärksamhet än en gammal Volvo som gladeligen sölar i sig både det och lite till... smile
Är också lite förtjust i Falcon, de är riktiga busrackare om man bara vill. Byggdes ju för racing från början.
Men då är du i Fordconcernen och det kanske inte passar dig? Själv är jag född i en GM-familj men är idag centralt placerad i The Club of American Fords inre krets... Min styvfar skriker högt... wink

Men sök hysteriskt på blocket och usabil så hittar du säkert något bra. Passa dig bara så det inte bara är bulor och spackel alltihop. V8-or är rätt enkla att riva med och standarddelar är inte hysteriskt dyrt, plåtjobbet är oftast marigare, det kan också vara något att tänka på när man ska köpa.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Fritids-designer
293 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
vulture skrev:
Kan ju säga att jag hade rätt kul med min Chevrolet Monza från -75. Ser ut som en lillasyster till Camaron. Bilder finns i mitt galleri.
Den jag hade var dock rätt evil, runt 400 hk, och bränseekonomin var inte direkt något som inbjöd till bruksanvändning. Det gjorde förresten inte köregenskaperna heller, bilen vart helt enkelt övertrimmad så det blev inte så kul till slut. Regn = snurrar på rak väg, sambon kunde inte köra bilen vettigt eftersom man behövde brottas lite med både broms och gas samtidigt osv.

Fairlanen vi har nu drar inte så hysteriskt, det är en 260 V8 i henne och hon ligger på 0,8-0,9 och väcker helt klart mer uppmärksamhet än en gammal Volvo som gladeligen sölar i sig både det och lite till... smile
Är också lite förtjust i Falcon, de är riktiga busrackare om man bara vill. Byggdes ju för racing från början.
Men då är du i Fordconcernen och det kanske inte passar dig? Själv är jag född i en GM-familj men är idag centralt placerad i The Club of American Fords inre krets... Min styvfar skriker högt... wink

Men sök hysteriskt på blocket och usabil så hittar du säkert något bra. Passa dig bara så det inte bara är bulor och spackel alltihop. V8-or är rätt enkla att riva med och standarddelar är inte hysteriskt dyrt, plåtjobbet är oftast marigare, det kan också vara något att tänka på när man ska köpa.

// Ellen smile

Jo, sitter å tittar lite på Fairlane från tidigt 60-tal. Bygga Gasser-stuk på. big_smile
Hur är de va gäller rost å dylikt?

Förresten, nån som har erfarenhet av gamla Chevrolet Monte Carlo?

Ös på med förslag nu, men kom ihåg inge japs! roll
Endast amerikanskt, eller gamla européer. wink
Senast redigerat av Generalen (6 juli 2007)

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

Fritids-designer
293 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Såg nu på blocket ett par riktigt fin Falcons och Fairlanes, ska kolla flitigt efter de i fortsättningen.

Va tror ni om den här Monte Carlon?
http://www.blocket.se/vi/12378252.htm?ca=5_s

Och kom ihåg, har ni nån bil till salu som uppfyller kraven så säg till! big_smile

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
6 juli 2007
Ja, leta efter en Ford, och kom sedan med i vår klubb som är mycket trevlig! wink

Rost kan man inte säga något generellt om på bilar som är 40 år gamla, det beror enbart på hur de är vårdade, om det är senare importer, om de gått som bruksbilar i 40 år eller om de helrenoverats och stått i garage. Det är bara att titta från exemplar till exemplar!

MonteCarlo av de årgångarna vet jag inget om, mer än att JAG tycker de är rätt fula... smile 70-talsjänkarna ligger inte i min smak, om det inte går åt racinghållet då, och MonteCarlon tycker jag är något konstigt mellanting designmässigt.

Brorsan kör en 80-tals-MonteCarlo som är duktigt vässad, har gått lite på strippen tror jag... Eller sket han i att starta? AH, minns inte, jag har inte varit med ut. Däremot har jag ätit lunch under den, när jag satt och hade ett allvarligt samtal om livet med honom samtidigt som han bytte bakaxel... smile
Den är fulsnygg, eller vad man ska säga. Den ser så härligt lömsk ut, men vacker vet jag inte... Men den är ändå rätt läcker. Han fick den av morsan när hon och min styvfar flyttade isär. smile

Hoppas du hittar rätt bil!

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Fritids-designer
293 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
http://www.blocket.se/vi/12485459.htm?ca=5_s

Hittade denna nyss men pappa tyckte jag skulle leta upp något annat, kördugligt ändå, var som mycket jobb på den (inte för att det gör så mycket, då vi har en dunder-verkstad man kan göra det mesta i men ändå smile).

va säger ni prisvärd eller helt åt pipan?

Fritids-designer
293 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
Ingen med fler förslag? hmm
Dodge Dart eller Plymouth Valiant (67 - 70) kanske?

Kom igen nu, ös på med mer förslag! smile

86 Inlägg
6 juli 2007
Utan o ha läst tråden så kan ja nog säga att ALLA bilar e roliga som första bil! big_smile

BMW - När du älskar att köra!!

Fritids-designer
293 Inlägg
6 juli 2007
Trådstartare
MrQuickzilver skrev:
Utan o ha läst tråden så kan ja nog säga att ALLA bilar e roliga som första bil! big_smile

Haha, jamen ändå, vill ju åka med lite stil, å ryt under motorn big_smile

Men sitter å funderar på Volvo 142 nu med trimmad b23, skulle väl va kul? big_smile

Ös på med mer, annars blir det förmodligen ovanstående snart! big_smile

140 Inlägg
6 juli 2007
Ford Capri! smile

http://www.dmmultimedia.com/capri_mk1/capri_104w.jpg
Lär inte ha dom fälgarna original, men fan va coola dom är cool
Sen kan man ju sätta breddare på dom: http://www.fordcapri.nu/photo18022007110518/1171793559.jpg

Gasar till det rasar

Fritids-designer
293 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Chrizze skrev:
Ford Capri! smile

Sen kan man ju sätta breddare på dom: http://www.fordcapri.nu/photo1802200711 … 793559.jpg

Jo, Capri är jäkligt fräna, tittar mycket på dem å.
Va sitter det för motorer i dem? är det 4:or eller 6:or?

Kanske´blir en Capri istället! (fan va svårt man har å bestämma sig lolwink)

281 Inlägg
7 juli 2007
Clk 320 :d:d

/Deki

281 Inlägg
7 juli 2007
Säger bara FORD= Fyra Ordentliga Reparationer Dagligen

/Deki

Körv
3 535 Inlägg
7 juli 2007
Jävligt moget _deki_. Förövrigt är inte din merca en av dem som rostar som fan?

Truckdriving Man

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 juli 2007
Monte Carlon är väl ingen dålig bil...
Lite törstig då kanske, om dom inte har gjort nåt åt den strypta smogmotorn som är original. Det är ju lite trixigt om man blir tvungen att ha en vinterbil också, för det är ju lite synd att ha en såpass fräsch jänkare på vintern.

Hade en 68 Mustang som förstabil och det var ju en kul erfarenhet! big_smile
Men som sagt, fick sälja den å jag var tvungen att ha en bil jag kunde använda året runt. :'(

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
7 juli 2007
Svårt att hitta Capri nu för tiden... Dom rostar ju som fan om man inte håller efter.
Det finns Capri med sexor, men dom e rätt ovanliga. Annars är det i regel fyror i dom, från 1.6 till 2.0. smile

En gammal skön Opel är ju iofs ett bra och billigt alternativ om det inte blir jänkare. wink
Lycka till med biljakten!

MVH Tompa

Generalen skrev:
Chrizze skrev:
Ford Capri! smile

Sen kan man ju sätta breddare på dom: http://www.fordcapri.nu/photo1802200711 … 793559.jpg

Jo, Capri är jäkligt fräna, tittar mycket på dem å.
Va sitter det för motorer i dem? är det 4:or eller 6:or?

Kanske´blir en Capri istället! (fan va svårt man har å bestämma sig lolwink)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

281 Inlägg
7 juli 2007
hehe fasen decib3L  vad blir du sur för....får man inte skämta lite

/Deki

Körv
3 535 Inlägg
7 juli 2007
Klart man får. Men jag tog illa upp.

Truckdriving Man

281 Inlägg
7 juli 2007
aaa men då ber jag om ursäkt wink

/Deki

Fritids-designer
293 Inlägg
7 juli 2007
Trådstartare
Irmscher Vectra skrev:
Monte Carlon är väl ingen dålig bil...
Lite törstig då kanske, om dom inte har gjort nåt åt den strypta smogmotorn som är original. Det är ju lite trixigt om man blir tvungen att ha en vinterbil också, för det är ju lite synd att ha en såpass fräsch jänkare på vintern.

Hade en 68 Mustang som förstabil och det var ju en kul erfarenhet! big_smile
Men som sagt, fick sälja den å jag var tvungen att ha en bil jag kunde använda året runt. :'(

Ja, Monte Carlon skulle va frän å ha! (nä vinterbil behöver inte jag, e bara 15 wink)

Men Opel, rostar inte de väldigt mycket också? (syftar på ditt andra inlägg)
Enligt pappa e de ena riktiga rost-sorkar hmm

MVH

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 juli 2007
decib3L skrev:
Klart man får. Men jag tog illa upp.

inte ska du ta illa upp... vi som åker ford vet ju att alla bara är avundsjuka wink

och ett lite svar åt _deki_ skämt, jag kan då inte hålla med ditt skämt, då jag alldrig har haft en bil eller ett fordon över huvudtaget som har varit mer slit tålig än min 2,9a smile
Senast redigerat av _Glenne_ (7 juli 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sök