Gröngöling inom bilmek

ts
10 april 2007 · 6 Inlägg

Hej alla!

Det är så här att jag har nyligen kännt att jag vill lära mig om bilar så jag själv har mod för att börja meka med den.
Har aldrig varit speciellt intresserad av mek men nu känner jag att de är en god merit att ha med sig, så jag tänkte höra med er om ni vet om nått program eller form av spel, eller böcker eller nått som kan hjälpa en på traven.

Anledning till detta nyskapande intresse är att jag nyligen lämnade in min bil för avgassystem byte pga av att mellanröret pajade, och allt skulle gå på för mycket tyckte jag och bestämde mig istället för att köpa det på t ex mekonomen. Men nu är det ju så att jag vet inte om jag vill själv bege mig under bilen och "montera mellanröret" eftersom jag vet egentligen inte hur, det är säkert en bagis om man väl kan det men för mig t ex så är det en bergsbestigning.

Hoppas på många svar smile

Mvh gröngölingen

ludde__mannen draminbil.nu
10 april 2007 · 1 382 Inlägg

Har tyvärr inget svar på hur du ska lära dig mer än learning by doing!
Just det du pratar om här är ett hett tips att krypa in under bilen med det nya röret och se hur det ser ut. Troligtvis så kan du lösa det på något smidigt sätt för det brukar bara vara att "slita ner" det gamla och skruva fast det nya..

ts
10 april 2007 · 6 Inlägg

Hehe, jo visst är det så, men sen är jag ju inte säker på att det är endast mellanröret. Men just nu kör jag iaf utan mellan rör. Och det går, och bilen låter precis som förut, så det måste ha varit hål på röret ett bra tag verkar det som, men jag får väl helt enkelt försöka med att åka och köpa ett rör, monteringssats och detaljer och pröva mig fram.

Tack ändå smile

blacken
10 april 2007 ·

jag känner igen mig. Det var likadant när man var nybliven bilägare och jag var tvungen att lämna in bilen på en verkstad. och den blev inte så bra som man kunde önska. Då blev jag lite ilsk och tänkte vafaaan! ska det vara så här.  Då tänkte jag såhär, att kan dom så kan jag. Och det kan du också. Skaffa en verkstadshandbok samt rediga verktyg för din bil. Det som inte står där finns det säkert någon som du kan fråga om. Och sedan så är det "bara" att sätta igång. Och med tiden så kommer du bli bättre och bättre på att skruva din bil. Ta det bara lugnt när du håller på, stressa inte!. rom brändes inte på en natt.  Vad du bör investera i, är åtskillga kubikmeter med tålamod för det kommer att gå åt.

Stoffe_G
10 april 2007 · 135 Inlägg

Köp en verkstadshandbok för din bil på mekonomen eller liknande... har dom inte i butik så tar dom hem.
Efter det går du till Biltema eller claes ohlsson och köper på dig lite basic verktyg för några hundra. Sen är det bara att ge sig ut i garaget och börja lossa på skruvar och se vad som händer.
Har du en digitalkamera kan det vara vettigt att fota det du skruvar på i olika vinklar och sekvenser så kan du titta tillbaka och se hur det satt ihop, om det skulle bli problem att sätta tillbaka grejjerna menar jag...

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
10 april 2007 · 2 258 Inlägg

En bra början kan vara att köpa en Haynes mekhandbok för just din bil. Där kan du nog hitta mycket matnyttigt. Säljs av bland andra Mekonomen och brukar kosta runt 2-300 kronor.

Och att våga prova är en bra början.

Avgassystemet kan ju liksom inte gå fel. Får du inte ihop det kan det inte bli värre än att bilen fortfarande fungerar och du kan köra den till en verkstad och lämna både den och delarna och få hjälp! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
ts
10 april 2007 · 6 Inlägg

Detta låter mycket bra, tack för era svar smile.

Maizer
10 april 2007 ·

Du är ju från nypan ju smile Besök www.maggotracing.se smile

ts
10 april 2007 · 6 Inlägg

Jajamensan, stämmer bra det smile , eller ja inte från men bor här nu iaf hehe! Ska kika på sidan, tackar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang