Styr servon hackar, tjuter är trög och "kämpar emot" Calibra 8v

brillmongo
11 april 2007 · 874 Inlägg

Hallå.

Som överskriften låter, har haft bilen ståendes i tre veckor nu tog ut den idag och då märkte jag detta problem, har kollat servo oljan den är svart så den ska snart bytas.
Men nu är är det hemskt illa! När jag vrider max ratt utslag tjuter den som attan, och den är allmänt bråkig framförallt när man kallstartar men även när bilen är varm. Kollade så gott jag kunde inatt, remmen verkar vara okej. Märkte inga läckor förutom att det var lite fuktigt kring locket men nivån på oljan såg ok ut (har kört ca 8 mil tot sen jag märkte det första gången)

Servo oljan var dock kall, ska den vara det?

Så vad tror ni, behöver jag köpa en servo pump eller är det nåt dyrare? kan det räcka med att byta olja?

mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
11 april 2007 · 3 804 Inlägg

Min servo va likadan förut.. räckte med att byta servo oljan smile värt att testa kanske?


Bmw osv..
Booornis
11 april 2007 · 158 Inlägg

jag tycker det låter som att det är massa skit i servon,så prova först med att byta olja! sen kolla om remmen är tillräckligt spänd oxå. blir inget bättre får du förmodligen köpa ny eller om du har orka plocka isär servon o göra rent os.v.   Lycka till

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
ToBBe_88
11 april 2007 · 3 Inlägg

Jag hade samma problem på min Golf, men bytte till en bredare rem. Och då slutade den slira, när remmen slirar så funkar inte servopumpen som den ska. Kan vara värt att testa wink

brillmongo
11 april 2007 · 874 Inlägg

ok, tack för svaren. Då blir det till att byta olja i första hand kollade lite närmre på oljan nu, den är liksom vattnig i konstistensen och helt kolsvart så den är definitivt inte bra, kan nog inte sätta på en bredare rem då den ligger i ett spår. Om det då inte blir bättre efter olje bytet så får jag väl köpa en begagnad servomotor.
(varken orkar kan eller har tid att plocka isär den gamla)

mvh/brillmongo

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang