Borde inte vara några större problem att registrera en S14 eftersom de sålts nya inom landets gränser. Problemen med att registrera bilar som importerats från Japan hör oftast ihop med att det brukar vara JDM-bilar som importeras, och då krävs en del intyg som kan vara mer eller mindre dyra och/eller svåra att få tag på.
Hur importen går till rent praktiskt vet jag faktiskt inte, aldrig hört någon som köpt av privatperson berätta om processen. Vanligtvis köper man ju bilar från Japan via auktioner, och då ser de eller en agent till att bilen avregistreras och skeppas iväg.
Delar jag kan tänka mig att du behöver skaffa/byta/modifiera är väl i princip strålkastare, E-märkta lampor, ljus och reflexer, tanklockstrypning.
Bilen måste vara 100% original när den registreras, eller att du har "bra kontakt" med besktningsingenjören som utför besiktningen.
Du behöver även intyg från tillverkare/generalagent tror jag, men är lite osäker där i och med att modellen sålts ny i Sverige. Kvitto på köpet måste du ha.
Tänk på att du ska betala tull 10% på hemtagningskostnaderna samt moms 25% på allt när bilen importeras.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex