4522
Sök

Saab 900 Service intervall ??? och något man skall kolla på inför köp?

72 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#1
Tjenna funderar att köpa en saab 900 -97 och undrar när kamremen skall bytas på denna tongue för han som jag skulle köpa bilen va han visste inte riktitg för han hade den inte framför sej!!

Någon som vet så hade det vart toppen för skall nog och kolla på den i mon....


Men e det något mer man skall tänka på när man kollar vanligt fel osv???

Ha det gött // skulle vart bra inför morgon dan:)


3 295 Inlägg
16 april 2007
#2
det sitter ingen kamrem på saabarna.. möjligtvis på dom allra nyaste men inte på den du funderar på.. det sitter en kamkedja och den är i princip underhållsfri..

MVH Johan


1 219 Inlägg
16 april 2007
#3
Sitter bara kamremmar på V6orna som egentlien är Opelmotorer.. Annars håller en kamkedja mellan 25 000-45 000 mil. Men A och O är att alltid lyssna efter rassel från motorn.. Inget rassel = kamkedja och spännare är friska.. Rassel i motor = Köp inte.


666 Inlägg
16 april 2007
#4
Kolla specielt saab 900:
-Handbroms, brukar behövas spännas
-Rost i dörrarnas underkanter
-Rost på bagageluckandunderkant
-Rost i skärmkanterna
- växellådan, speciellt trean, kolla så alla växlarna flyter i som de ska...

Rosten är mestadels på de äldre bilarna innan -95, det är bättre rostskydd på de nyare, men mycket ligger på hur de är underhållna...men eftersom det är en -97:a du är ute efter så är det mycket till att gå på att servicen är gjord och att allt verkar bra, inga lekage i motorn osv...

Kopplingen kan vara trög, detta beror oftast på bristande underhåll, kopplingsvajern kärvar, men smörjer man upp den så blir den som ny igen smile

saabs största problem är som sagt rosten, maskinellt sett så håller de om de är servade, inte mycket som brukar rasa på dem...

det är väll vad jag kommer på just nu...
Lycka till me bilköpet


72 Inlägg
16 april 2007
Trådstartare
#5
silverbird skrev:
Kolla specielt saab 900:
-Handbroms, brukar behövas spännas
-Rost i dörrarnas underkanter
-Rost på bagageluckandunderkant
-Rost i skärmkanterna
- växellådan, speciellt trean, kolla så alla växlarna flyter i som de ska...

Rosten är mestadels på de äldre bilarna innan -95, det är bättre rostskydd på de nyare, men mycket ligger på hur de är underhållna...men eftersom det är en -97:a du är ute efter så är det mycket till att gå på att servicen är gjord och att allt verkar bra, inga lekage i motorn osv...

Kopplingen kan vara trög, detta beror oftast på bristande underhåll, kopplingsvajern kärvar, men smörjer man upp den så blir den som ny igen smile

saabs största problem är som sagt rosten, maskinellt sett så håller de om de är servade, inte mycket som brukar rasa på dem...

det är väll vad jag kommer på just nu...
Lycka till me bilköpet

Har du jobbat på saab med exat denna bil mod big_smile ne men tack så jätte mkt skall undersöka detta till i morgon:)smilesmile


72 Inlägg
18 april 2007
Trådstartare
#6
jag var och kollade på den och den var fin men koplingen tar riktigt hög upp och vad jag tror e att den kommer gå snart elelr é det så på era bilar oxå elelr det bara en liten inställning ???

Och mellan tummen och pekfingret vad går det på ca // sitter på jobbet just nu så har lite svårt att ringa och kolla men om det är nån som vet så kan man ju skriva big_smile


666 Inlägg
18 april 2007
#7
hehe jobba på saab nä, ja studerar:P men grannen min gör:P
men att kopplingen tar högt upp kan bero på två saker antingen är den slut, eller så är det inte själv justerande wire på den, jag bytade min wire förra helgen, den jag monterade av var inte självjusterande men det ver den jag satte på, så jag misstänker det finns olika, men undersök om den är självjusterande....
om du ska kolla om kopplingen är slut så ska man köra i ca 70 i femman, trycknerkopplingen och varva upp motorn, släpp sedan kopplingen fort, dumpa den...
då ska varver sjunka direkt,.... inte sega saj ner, segar den saj ner så kan kopplingen var slut
//Silver
Senast redigerat av silverbird (18 april 2007)



Sök