4159
Sök

Lampor till instrumentbelysning 850

68 Inlägg
17 april 2007
Trådstartare
#21
CL skrev:
Jo, men kan man inte låta de gamla motstånden sitta kvar och bara löda på de nya dioderna? Kan ju inte vara så farligt. Bara att ta loss mätarhuset, ta med det in i förrådet. Ta fram lödkolven och löder loss de gamla dioderna ersätter med de nya. Koppla sedan in och voíla!

Vad jag förstog så var det bara att byta ut dioderna i mätarhuset. de var till knappar och övrigt som du var tvungen att löda.

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

BamZe84
17 april 2007
#22
Om man summerar det ni skrivit så är de.

4st lampor med special kontakt som behövs till mätare huset.
Och resterade behövs lödas med motstånd ?

Jag är sugen på blåa dioder till "röv" värme knapparna oxå, men där blir de till att löda oxå.

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
17 april 2007
#23
Allt ska vara bått i så fall, kan ju inte ha blå i mätarna och sen gröna/gula på resterande ställen, skulle inte se så snyggt ut skulle jag tro.

hur många dioder behövs det allt som allt? och vart beställer jag sådana?

Vilket jävla drag :)

Drinking Buddy
89 Inlägg
21 februari 2008
#24
lånar tråden lite*

hur är det med att byta till blåa dioder i knapparna till elhissarna ?
är det möjligt eller bara att strunta i ?
Senast redigerat av Flashrider (21 februari 2008)

Lämna ditt bakomflutna före dej.

68 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
#25
Efter några långa månader så har jag fått arslet ur vagnen och fixat det

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

68 Inlägg
1 april 2008
Trådstartare
#26
Glöm inte att sätta lamporna åt rätt håll om det är LED och testa innan ni skruvar på instrumenbrädan

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger

5 Inlägg
18 augusti 2011
#27
Lite sent svar kanske, men om någon fortfarande är intresserad utav hur man bytar lamporna i 850/855's instrumenthus, knappar och etc, så kan jag ställa upp med att visa bilder på själva de olika typer av lampor ni ska ha, vart dem sitter och hur man monterar dem.

Det är väldigt enkelt, och jag kan även länka några ställen där ni kan köpa färdiga dioder/led lampor med motstånd och allt.

så enkelt sagt, jag kan visa hur och var ni kan köpa färdiga lampor så ni slipper klödda och lödda smile


bara att fråga på smile

-Såg du volvon som körde förbi?!?!
-Nej?
-Inte jag heller, Men Den gick fort som F*n! :D

81 Inlägg
8 september 2011
#28
Knastonius skrev:
Lite sent svar kanske, men om någon fortfarande är intresserad utav hur man bytar lamporna i 850/855's instrumenthus, knappar och etc, så kan jag ställa upp med att visa bilder på själva de olika typer av lampor ni ska ha, vart dem sitter och hur man monterar dem.

Det är väldigt enkelt, och jag kan även länka några ställen där ni kan köpa färdiga dioder/led lampor med motstånd och allt.

så enkelt sagt, jag kan visa hur och var ni kan köpa färdiga lampor så ni slipper klödda och lödda smile


bara att fråga på smile

ja tack gärna länka den tack smile


5 Inlägg
10 september 2011
#29
Hehe, här kommer länken smile


http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-l … 69fd9cd00e


Mvh Knastonius smile

-Såg du volvon som körde förbi?!?!
-Nej?
-Inte jag heller, Men Den gick fort som F*n! :D

309 Inlägg
5 januari 2012
#30
Knastonius skrev:
Hehe, här kommer länken smile


http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-l … 69fd9cd00e


Mvh Knastonius smile

Tar upp tråden då jag tänkte göra samma sak!

Om jag ska byta alla lampor, alltså: instrumenthus, färddator, ecc, å knappar osv. Hur många behövs då och vart köper jag dessa? Samt, vilka finns färdiga å vilka behöver jag löda? smile


5 Inlägg
6 januari 2012
#31
Sandegren skrev:
Knastonius skrev:
Hehe, här kommer länken smile


http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-l … 69fd9cd00e


Mvh Knastonius smile

Tar upp tråden då jag tänkte göra samma sak!

Om jag ska byta alla lampor, alltså: instrumenthus, färddator, ecc, å knappar osv. Hur många behövs då och vart köper jag dessa? Samt, vilka finns färdiga å vilka behöver jag löda? smile

Löda? i dessa moderna tider så Behövs det ikke! Här kör vi Plug N Play! big_smile


Instrumenthuset behöver 4 st. W5W / T10 dioder, båda är samma heter annorlunda bara av någon anledning.

Färddator den Stora 2st. B8.5D, Har du den lilla färddatorn behöver du 1st. B8.5D.

ECC/Klimatkontrollen behöver 3st. W2.3W (kan heta lite annorlunda beroende på vilken sida du köper hos, kan heta t.ex. W2.1, W2.3W, och liknande. För att byta i ECC/Klimatkontrollen måste du ta ut hela enheten, koppla ut den och skruva ut alla skruvar så du kan få loss "fronten" från metall höljet på baksidan, där sitter 2 breda kablar så ryck inte som en galning. Sedan finns där några skruvar runt om på baksidan av fronten, skruva ut dem så kan du ta av den "svarta front plasten" och du kan se rakt in där lamporna sitter och byta dem. När du gjort det kan du koppla in enheten som den är och starta strömmen och kontrollera att lamporna lyser, lyser alla, så bara skruvar du ihop allt igen och det är klart!

Till de vanliga knapparna behöver så många som du har knappar. Kräver 1 Neo 3 Wedge (N3W, NEO 3) diod per knapp. Enkelt att byta, bara att pilla ut knappen och pilla av "höljet" så sitter lampan där och bara att vrida den ett halvt varv och sedan peta ut den och sätta i den nya.

MEN! Ljusreglaget och varningsblinkers knapparna kräver 2 st. Neo 3 Wedge 

Men jag rekommenderar att inte byta i Varningsblinkersknappen om de inte har gått sönder då den kräver extra långa Neo 3 Wedge lampor . Och ska du byta i denna så ta vita lampor annars är risken att det inte lyser bra igenom då den har tjock röd plast som det ska lysa igenom.


Och det är bara att plugga i och köra! nästan iallafall enda jobbiga är att dioderna är polaritets beroende, alltså + ska kopplas till + och - till - Så lyser inte lampan, så vrid ut den och snurra lampan ett halvt varv och sätt i den igen så ska den lysa.

Och försök att göra det lite smidigt, med tex en tång så du greppar lite löst runt lampans plast botten och vrider försiktigt, det går att göra med en tunn platt skruvmejsel också, men jag märkte att risken är att man skadar och vrider av det lödade motståndet.

Men det är bara att prova dig fram, men när du köper dioderna, köp en extra av varje modell, så du kan prova dig fram, alla tycker olika sätt är enklare! Hellre en lampa för mycket i handen än en trasig och du saknar en och får vänta på en ny!!

Hoppas det går bra och blir snyggt!

Mvh Knastonius! smile
Senast redigerat av Knastonius (6 januari 2012)

-Såg du volvon som körde förbi?!?!
-Nej?
-Inte jag heller, Men Den gick fort som F*n! :D

309 Inlägg
6 januari 2012
#32
Knastonius skrev:
Sandegren skrev:
Knastonius skrev:
Hehe, här kommer länken smile


http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-l … 69fd9cd00e


Mvh Knastonius smile

Tar upp tråden då jag tänkte göra samma sak!

Om jag ska byta alla lampor, alltså: instrumenthus, färddator, ecc, å knappar osv. Hur många behövs då och vart köper jag dessa? Samt, vilka finns färdiga å vilka behöver jag löda? smile

Löda? i dessa moderna tider så Behövs det ikke! Här kör vi Plug N Play! big_smile


Instrumenthuset behöver 4 st. W5W / T10 dioder, båda är samma heter annorlunda bara av någon anledning.

Färddator den Stora 2st. B8.5D, Har du den lilla färddatorn behöver du 1st. B8.5D.

ECC/Klimatkontrollen behöver 3st. W2.3W (kan heta lite annorlunda beroende på vilken sida du köper hos, kan heta t.ex. W2.1, W2.3W, och liknande. För att byta i ECC/Klimatkontrollen måste du ta ut hela enheten, koppla ut den och skruva ut alla skruvar så du kan få loss "fronten" från metall höljet på baksidan, där sitter 2 breda kablar så ryck inte som en galning. Sedan finns där några skruvar runt om på baksidan av fronten, skruva ut dem så kan du ta av den "svarta front plasten" och du kan se rakt in där lamporna sitter och byta dem. När du gjort det kan du koppla in enheten som den är och starta strömmen och kontrollera att lamporna lyser, lyser alla, så bara skruvar du ihop allt igen och det är klart!

Till de vanliga knapparna behöver så många som du har knappar. Kräver 1 Neo 3 Wedge (N3W, NEO 3) diod per knapp. Enkelt att byta, bara att pilla ut knappen och pilla av "höljet" så sitter lampan där och bara att vrida den ett halvt varv och sedan peta ut den och sätta i den nya.

MEN! Ljusreglaget och varningsblinkers knapparna kräver 2 st. Neo 3 Wedge 

Men jag rekommenderar att inte byta i Varningsblinkersknappen om de inte har gått sönder då den kräver extra långa Neo 3 Wedge lampor . Och ska du byta i denna så ta vita lampor annars är risken att det inte lyser bra igenom då den har tjock röd plast som det ska lysa igenom.


Och det är bara att plugga i och köra! nästan iallafall enda jobbiga är att dioderna är polaritets beroende, alltså + ska kopplas till + och - till - Så lyser inte lampan, så vrid ut den och snurra lampan ett halvt varv och sätt i den igen så ska den lysa.

Och försök att göra det lite smidigt, med tex en tång så du greppar lite löst runt lampans plast botten och vrider försiktigt, det går att göra med en tunn platt skruvmejsel också, men jag märkte att risken är att man skadar och vrider av det lödade motståndet.

Men det är bara att prova dig fram, men när du köper dioderna, köp en extra av varje modell, så du kan prova dig fram, alla tycker olika sätt är enklare! Hellre en lampa för mycket i handen än en trasig och du saknar en och får vänta på en ny!!

Hoppas det går bra och blir snyggt!

Mvh Knastonius! smile

Jädrans vad bra information! Det tackar jag verkligen för! big_smile


5 Inlägg
6 januari 2012
#33
Sandegren skrev:
Knastonius skrev:
Sandegren skrev:
Tar upp tråden då jag tänkte göra samma sak!

Om jag ska byta alla lampor, alltså: instrumenthus, färddator, ecc, å knappar osv. Hur många behövs då och vart köper jag dessa? Samt, vilka finns färdiga å vilka behöver jag löda? smile

Löda? i dessa moderna tider så Behövs det ikke! Här kör vi Plug N Play! big_smile


Instrumenthuset behöver 4 st. W5W / T10 dioder, båda är samma heter annorlunda bara av någon anledning.

Färddator den Stora 2st. B8.5D, Har du den lilla färddatorn behöver du 1st. B8.5D.

ECC/Klimatkontrollen behöver 3st. W2.3W (kan heta lite annorlunda beroende på vilken sida du köper hos, kan heta t.ex. W2.1, W2.3W, och liknande. För att byta i ECC/Klimatkontrollen måste du ta ut hela enheten, koppla ut den och skruva ut alla skruvar så du kan få loss "fronten" från metall höljet på baksidan, där sitter 2 breda kablar så ryck inte som en galning. Sedan finns där några skruvar runt om på baksidan av fronten, skruva ut dem så kan du ta av den "svarta front plasten" och du kan se rakt in där lamporna sitter och byta dem. När du gjort det kan du koppla in enheten som den är och starta strömmen och kontrollera att lamporna lyser, lyser alla, så bara skruvar du ihop allt igen och det är klart!

Till de vanliga knapparna behöver så många som du har knappar. Kräver 1 Neo 3 Wedge (N3W, NEO 3) diod per knapp. Enkelt att byta, bara att pilla ut knappen och pilla av "höljet" så sitter lampan där och bara att vrida den ett halvt varv och sedan peta ut den och sätta i den nya.

MEN! Ljusreglaget och varningsblinkers knapparna kräver 2 st. Neo 3 Wedge 

Men jag rekommenderar att inte byta i Varningsblinkersknappen om de inte har gått sönder då den kräver extra långa Neo 3 Wedge lampor . Och ska du byta i denna så ta vita lampor annars är risken att det inte lyser bra igenom då den har tjock röd plast som det ska lysa igenom.


Och det är bara att plugga i och köra! nästan iallafall enda jobbiga är att dioderna är polaritets beroende, alltså + ska kopplas till + och - till - Så lyser inte lampan, så vrid ut den och snurra lampan ett halvt varv och sätt i den igen så ska den lysa.

Och försök att göra det lite smidigt, med tex en tång så du greppar lite löst runt lampans plast botten och vrider försiktigt, det går att göra med en tunn platt skruvmejsel också, men jag märkte att risken är att man skadar och vrider av det lödade motståndet.

Men det är bara att prova dig fram, men när du köper dioderna, köp en extra av varje modell, så du kan prova dig fram, alla tycker olika sätt är enklare! Hellre en lampa för mycket i handen än en trasig och du saknar en och får vänta på en ny!!

Hoppas det går bra och blir snyggt!

Mvh Knastonius! smile

Jädrans vad bra information! Det tackar jag verkligen för! big_smile

Hehe inga problem, bättre att vara noga och få det rätt än att slarva och få skriva om flera gånger wink

Samt du kan köpa dioderna på antingen www.Diodhuset.se under instrumentbelysning eller hos http://www.xenonkungen.com/se/.
Jag rekommenderar Diodhuset.se då de har alla dioder du behöver, medans xenonkungen bara har vissa.

Mvh Knastonius smile
Senast redigerat av Knastonius (6 januari 2012)

-Såg du volvon som körde förbi?!?!
-Nej?
-Inte jag heller, Men Den gick fort som F*n! :D

9 Inlägg
4 september 2012
#34
Vet ni om det är lika enkelt till en Saab 9-3 -01?


5 Inlägg
10 september 2012
#35
Har för mej att det är jobbigare att byta på saab, samt att dessa lampor inte passar på saab.

Saab = överkrångliga tyvärr hmm

-Såg du volvon som körde förbi?!?!
-Nej?
-Inte jag heller, Men Den gick fort som F*n! :D

KINGU
65 Inlägg
4 oktober 2012
#36
Undrar vad för sorts lampor dessa är? 10 st dioder för knapparna (1 diod i varje knapp, 2 i ljusvredet) som finns i 850

Alla vägar går via Bmw M3.

219 Inlägg
4 oktober 2012
#37
var ska du ha lamporna? smile


KINGU
65 Inlägg
4 oktober 2012
#38
ska byta till led lampor och ska byta allt som går utan större ingrepp.
Vet att det finns 10 st dioder för knapparna (1 diod i varje knapp, 2 i ljusvredet) så jag undrar är dessa W5W / T10 eller andra?

Alla vägar går via Bmw M3.

219 Inlägg
5 oktober 2012
#39
neo 3 wedge ska dom som sitter i knapparna heta smile ska du byta i instrumentet också?


KINGU
65 Inlägg
7 oktober 2012
#40
LuddizR skrev:
neo 3 wedge ska dom som sitter i knapparna heta smile ska du byta i instrumentet också?

Tackar, är det 4 st. W5W / T10 dioder som nån annan hade skrivit lite längre upp?

Alla vägar går via Bmw M3.


Sök