quackpack skrev:
Jätte bra jobbat Ellen!
Tänkte gå igenom mina tips för panorering, hoppas det ska hjälpa några där ute
PanoreringMiljön:
Att tänka på innan ni sätter er i bilen och ska plåta lite. Vad är ni i för miljö? finns det utrymme för två bilar utan att ni riskerar att köra ihjäl er? Och viktigast hur plåttrig är området ni är i? Plåttrigt kan vara ex en parkering full med folk och andra störande element, en regel brukar vara att ju mer öde området är desto bättre!
Vinklar
När ni hittat en bra plats att fotta på så kolla vilka vinklar ni vill testa med, har man kombi kan man ju försöka knyta fast sig så man inte riskar åka ut ur bilen etc, optimalt är en pickup med flak så kan man hoppa runt ganska fritt (S40 bagage funkar också men rekomenderar det inte ;P).
Men skulle tro vanligast är antingen höger fram eller bak och ut genomrutan med kameran.
Tyvärr ger detta ganska "samma" vinklar svårt att variera sig lite här oftast blir det samma stil på bilderna så att säga men har man inte råd / ork / tid att bygga en rigg så finns det inte mycket val, tips här är att fokusera på bilen i sökaren och håll fokuseringen kvar medans man släpper ner kameran lite i armen utan att kika i sökarn.. testa er fram, se dock till att hålla STADIGT i kameran!
Farter:
Jag skulle säga att bäst bilder blir det helt klart i farter runt 70-90. Personligen föredrar jag 70 mer då vinden e på tagligt mycket jobbigare i 90 men detta beror helt på hur mycket ljus ni behöver få in i kameran.
Vill man få ännu bättre effekt i låga hastigheter, be föraren som kör bilen ni plåtar att "åla" sig på vägen då kan man få riktigt sköna bilder i lägre hastigheter.
Filter:
Det enda filer som jag skulle använda vid fartbilder är ett s.k Polarisationsfilter som gör att man filtrerar bort skuggor som kan bli i rutor eller lacken på bilen.
Inställningar:
Så hur bör du nu då ställa in kameran.. här blir det lite lurigare då väder spelar in. Är det kl 12 en soligdag så kommer du nog ställa in kameran på att ha en mycket liten bländaröppning (ex F.11 - 16). Iso bör alltid vara på 100 om inte det är skymning ute!
Bäst ljus får du utantvekan i soluppgång eller vid solnedgång, alternativt mitt favorit fotoljus, Molnigt!
Vi leker med taken att ni är ute en halvmulen dag och fottar. Då bör du kunna ställa in kameran att ta in ljus på under 1/60 sek.
Vill man ha bilder där fartkänslan sitter i så är det viktigt att kameran får ta in ganska mycket ljus under långtid för att inte ni skall frysabilden och istället få bilen att se ut som om den står still.
Så testa er bästa vad som funkar för er, har ni IS (Stabilisator) så kan ni med tur köra 1/25 sek det ger garanterat fina fartbilder om inte det är för guppigt och ni är stadiga på hand. men mina bilder brukar hamna på mellan 1/30sek och 1/80, 1/100 sek (varierar på fart etc..)
Se till att alltid fotografera i bildserieläge så att ni kan köra av 3-5 bilder på samma gång så ökar chansen för att någon av bilderna är tillräckligt skarpa.
Ex:
http://www.qps.se/fileadmin/Images/Cars … 2small.jpgSlutartid: 1/25
Bländare: 8
Iso: 100
Som ni ser på bilen ovan är vägen, träden framförbilen och hjulen "suddiga" eller hur man ska säga av effekten när vi följer med bilen, notera hur träden bakombilen som är lite längre bort fortfarande är skarpa.
Detta är ett fenomen som ofta uppstår för er som tar panoramabilder för att det ni fokuserar på är för nära och omgivningen förlångt borta.
För att få skönt fart-djup i era bilder, tänk på att försöka få era bilar så nära omgivningen som möjligt, fokuserar ni med träd i bakrunden och ni har väldigt mycket vidvinkel på så kommer träden knapt se ut som att de flyttar på sig.
Här kan ni se en bild jag tog med mycket vidvinkel över en fin sommarväg, som sagt bilen och vägen framför diffus men träden i horisonten är inte mycket fartkänsla i:
http://www.qps.se/fileadmin/Images/Cars … ragt-1.jpgEx där jag zoomat in bilen för att få bilen att stå ut från träden:
http://www.top-notch.se/e107_files/publ … g_5499.jpgMinns tyvärr inte slutartider och bländare men tror det var runt 1/80sek och bländare 5.6 - 8.
Så ut och testa med er, hoppas detta ska hjälpa er lite på vägen!
//Peter