Raggarn84 skrev:
Åfan... det var en som sa till mig "om det brummar när du svänger vänster så är det vänster som är kass".. tänkte nästan att han hade fel...
Sheriffen_ skrev:
Raggarn84 skrev:
Hur vet man vilken sida det är som är kasst då?
om du svänger fullt åt höger och det brummar från drivknuten så är det vänster drivknut som är kass. och svänger du vänster och det brummar så är det höger drivknut som är kass
Det hade
"han"inte!
Svänger man vänster är det vänster hjul som driver eftersom den går kortast väg (därav att det alltid spinner på innerhjulet i en kurva) och därför är det VÄNSTER drivknut som är kass.
Helt tvärt om vi pratar hjullager.
Raggarn84 skrev:
Är det svårt att byta knuten? (funderar på att hissa upp den och titta), jag har aldrig bytt drivknut förr..
Njaee, snarare skitigt och jäkligt tråkigt.
Man:
• Lossar den stora muttern till drivaxeln (32hylsa)
• Hissar bilen.
• Ställer den på pallbockar
• Lossar undre spindelled.
• Lossar inre drivknutsdamask.
• Bänder ut spindeln men trycker in axeln.
• Tråcklar ut axeln.
• Sätter upp den i ett skruvstäd
• Lossar yttre damask och torkar bort fett kring centrum.
• Bänder ut en liten låsring i knuten som håller denna fast på axeln.
• Lätt våld och knuten lossar.
Monteras i omvänd ordning med ny damask och nytt fett.
Var noga med renheten! Grus i en drivknut förkortar livslängden enormt.
Lycka till!