2881
Sök

basen hänger inte med!!

Svetsare
80 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Hej
sökte om detta i forumet men hittade inget vettigt svar.

när jag spelar musik så känns det som att inte basen hänger med den kommer lite efter.
det är mest när man spelar dunk musik.

kan man ställa om på steget eller e det något annat fel??

snabba svar tack det e brottom!!!

//Patrik

Det ska va TYSKT!!!

21 761 Inlägg
19 april 2007
En sak som du kan prova är att fasvända signalen till basen, det brukar finnas en omkopplare på de flesta steg som fasvänder signalen med 180 grader. Finns det ingen sådan omkopplare så kan du byta plats på +/- högtalarkablarna till basen, det blir samma sak.

Men det kan också vara så att steget inte riktigt orkar driva basen om volymen är hög och då kan basen släpa efter ibland.

Är basen stabilt monterad?
Blinkar bilens belysning när basen släpar efter?
Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2007)

Svetsare
80 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En sak som du kan prova är att fasvända signalen till basen, det brukar finnas en omkopplare på de flesta steg som fasvänder signalen med 180 grader. Finns det ingen sådan omkopplare så kan du byta plats på +/- högtalarkablarna till basen, det blir samma sak.

Men det kan också vara så att steget inte riktigt orkar driva basen om volymen är hög och då kan basen släpa efter ibland.

Är basen stabilt monterad?
Blinkar bilens belysning när basen släpar efter?

basen är skruvad i 22 mm MDF
nej det blinkar inte

förstör man inte basen i fall man vänder på plus och minus??
jag tycker att det låter som om att den ligger lite efter på låga volymer med???

här är steget MDS D-4 jag driver front högtalarna med på det. har inte bryggat det kan det hjälpa???

Basen Alpine typeR 10 tummare!

Det ska va TYSKT!!!

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
19 april 2007
Nej du förstör inte basen om du fasvänder den, basen slår bara på "fel" håll om man säger så. Prova det och brygga steget så du får ut mer effekt från det.

Svetsare
80 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
okej ska göra det! inga fler tips???

Det ska va TYSKT!!!

Svetsare
80 Inlägg
19 april 2007
Trådstartare
när jag bryggar sätter jag bara 2 högtalarkablar till plus och minus bär det står bridge????

Det ska va TYSKT!!!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
19 april 2007
Har själv en Alpine TypeR-10, och det jag vet att den basen kräver en hel del ström.

Gör som whitesnake sa och brygga steget.

med lem
1 925 Inlägg
20 april 2007
P_Svensson skrev:
när jag bryggar sätter jag bara 2 högtalarkablar till plus och minus bär det står bridge????

när du bryggar sätter du + på ena kanalen o minus på den andra smile enkel...så du får altså 2 kopplingar överprecis som innan bara att du sätter + eller - på den andra

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 171 Inlägg
20 april 2007
Det har ingenting med effekten i slutsteget att göra eller strömkapaciteten eller något sådant. Man lurar sig själv om man tror att man kan "kompensera" med en massa effekt.

Om basen låter slö och eftersläpande beror det oftast på själva överföringsfunktionen i högtalaren + filter. Om basavstämningen har ett skarpt knä tex så får basen runt den frekvensen en fördröjning. Om du delar basen för lågt i frekvens med hög branthet så gör det också att basen blir slö och släpar efter.

Tips är att simulera avstämningen som porten/lådan/elementet får i ett lådberäkningsprogram och se om du får en puckel i basen eller ett skarpt "knä" innan avrullningen. Justera även filtret så att det inte delar för lågt. Lagom brukar vara runt 80-100Hz. Väsentligt lägre delning än så skapar problem i tidsdomänen.

Polaritetsvändning av själva elementet kommer inte att hjälpa så mycket heller. Du kanske får ett hål i frekvensgången istället, vilket kan göra att de problematiska frekvenserna dämpas, men det är ju inte någon bra lösning. Man har ju högtalaran för att de ska spela ljudet man har på skivorna inte filtrera bort delar av det.

Svetsare
80 Inlägg
21 april 2007
Trådstartare
tack för tipset ska kolla det!

Det ska va TYSKT!!!

Sök