3334
Sök

Är Volvo 850 T5 slöa?

Pan
7 mars 2010
#61
hangman skrev:
850 t5 2.3 är grymt slöa orginal, Det står 225 hk, men orginal utförande mötandes en saab 900ng 97 orginal 185 får den stor stryk, Och när volvon hade 300 hk autotech steg 3 gick bilarna lika. Det är mycket trötta motorer som inte håller för mycket stryk. knappa 300 sträcket innan vevarna ger upp medans saabens t5 motor klarar 400 inga bekymmer.

så JA 850, v70 t5 är slöa om man jämför orginal bilar mot saab tex. en 9000 aero skulle pissa på en t5a

Men hallå kom ur din lilla fantasivärld. Så du menar på fullt allvar att en 900ng -97 med 185hk går jämnt med en 850 t5 steg 3. Knappt 300 innan stakarna ger upp eller vad menar du? tror jag inte ett skit på.

kan hålla med om att inte 850 T5 går som svin org men vad gör det.
Senast redigerat av Pan (7 mars 2010)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 mars 2010
#62
Pan skrev:
hangman skrev:
850 t5 2.3 är grymt slöa orginal, Det står 225 hk, men orginal utförande mötandes en saab 900ng 97 orginal 185 får den stor stryk, Och när volvon hade 300 hk autotech steg 3 gick bilarna lika. Det är mycket trötta motorer som inte håller för mycket stryk. knappa 300 sträcket innan vevarna ger upp medans saabens t5 motor klarar 400 inga bekymmer.

så JA 850, v70 t5 är slöa om man jämför orginal bilar mot saab tex. en 9000 aero skulle pissa på en t5a

Men hallå kom ur din lilla fantasivärld. Så du menar på fullt allvar att en 900ng -97 med 185hk går jämnt med en 850 t5 steg 3. Knappt 300 innan stakarna ger upp eller vad menar du? tror jag inte ett skit på.

kan hålla med om att inte 850 T5 går som svin org men vad gör det.

Nä det vad fan det dummaste jag läst på länge... roll
Visst Saaben är kanske något lättare men hur kan man få ihop att Volvon med 300 Hkr skulle köra lika med Saaben på 185 Hkr.
Har svårt att tänka mig att Volvon orginal på 225 Hkr skulle bli ifrånåkt av Saaben med.

Att stakarna inte klarar mer än lite drygt 300 är iofs korrekt.
Senast redigerat av Busgrabb (7 mars 2010)

Autotech

Pan
7 mars 2010
#63
Busgrabb skrev:
Pan skrev:
hangman skrev:
850 t5 2.3 är grymt slöa orginal, Det står 225 hk, men orginal utförande mötandes en saab 900ng 97 orginal 185 får den stor stryk, Och när volvon hade 300 hk autotech steg 3 gick bilarna lika. Det är mycket trötta motorer som inte håller för mycket stryk. knappa 300 sträcket innan vevarna ger upp medans saabens t5 motor klarar 400 inga bekymmer.

så JA 850, v70 t5 är slöa om man jämför orginal bilar mot saab tex. en 9000 aero skulle pissa på en t5a

Men hallå kom ur din lilla fantasivärld. Så du menar på fullt allvar att en 900ng -97 med 185hk går jämnt med en 850 t5 steg 3. Knappt 300 innan stakarna ger upp eller vad menar du? tror jag inte ett skit på.

kan hålla med om att inte 850 T5 går som svin org men vad gör det.

Nä det vad fan det dummaste jag läst på länge... roll
Visst Saaben är kanske något lättare men hur kan man få ihop att Volvon med 300 Hkr skulle köra lika med Saaben på 185 Hkr.
Har svårt att tänka mig att Volvon orginal på 225 Hkr skulle bli ifrånåkt av Saaben med.

Att stakarna inte klarar med än lite drygt 300 är iofs korrekt.

Stakarna kanske inte är dom bästa men har mappat korrekt så tror jag inte det är några konstigheter att gå över 300hk. Sen att folkkör med pysventil och chiptrim är ju en annan femma då kan det ju gå åt helvete direkt. Aja skitsamma ska man bygga ngt kul byter man ju dom iaf smile

820 Inlägg
7 mars 2010
#64
Körde min brors 850 T5 med ca 300-320hk för ett par år sen och den tyckte jag gick bra, bättre än min gamla S60 T5 som hade ca 300hk efter chip, så om du ger den lite kärlek så går dom bra, original så är det väl inte så värst mycket att hänga i granen, enligt min bror så var den rätt trött original.

Jämför du mot Saaben så tror jag nog det är ganska jämt, kan tänka mig att den är snäppet rappare, original då.

I övrigt tycker jag att 850 är en riktigt trevlig bil, skön att åka i osv och så finns det ett stort utbud av grejer till dom. Ett bra val tycker jag om du inte ska ha kvar Saaben.

Om man säger

29 Inlägg
7 mars 2010
#65
lustiga t5or ni åker min är pigg som fan.

Varför låta motorn suga när den kan våldtas med turbo....?

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
7 mars 2010
#66
850 t5 är grymt härliga bilar tycker jag, en chippning så går dom riktigt fint enligt mig.

tjena grabbar !!

864 Inlägg
7 mars 2010
#67
Djracing skrev:
lustiga t5or ni åker min är pigg som fan.

Det har inte slagit dig att uttrycket: "pigg som fan" är ganska subjektivt?

2 021 Inlägg
7 mars 2010
#68
Tuffhaggman skrev:
Djracing skrev:
lustiga t5or ni åker min är pigg som fan.

Det har inte slagit dig att uttrycket: "pigg som fan" är ganska subjektivt?

Tydligen inte tongue Har åkt 2st original båda 2,3 liters den ena gick riktigt fint medans den andra va rätt död, är nog stor skillnad på skicket på dessa motorer.


593 Inlägg
7 mars 2010
#69
hangman skrev:
850 t5 2.3 är grymt slöa orginal, Det står 225 hk, men orginal utförande mötandes en saab 900ng 97 orginal 185 får den stor stryk, Och när volvon hade 300 hk autotech steg 3 gick bilarna lika. Det är mycket trötta motorer som inte håller för mycket stryk. knappa 300 sträcket innan vevarna ger upp medans saabens t5 motor klarar 400 inga bekymmer.

så JA 850, v70 t5 är slöa om man jämför orginal bilar mot saab tex. en 9000 aero skulle pissa på en t5a

Haha, är du legitemerad mytoman eller? Man kan tro det iallafall.smile

Skaffa fram din 900ng -97 på 185hk så kan du köra ett varv mot en polare "volvoinsports" på garaget. Han har 290hk enl.BSR och han smiskar skiten ur din saab även om ja tar bort den femte tändkabeln.

Jobbar me Saab/Opel hela dagarna och jag har åkt med 850 t5 på ca 300hk MÅNGA ggr och tro mig, dom går inte lika.

Edit: Prata inte skit, bara för du själv kanske kört söndertrimmade 850/v70 t5 som är totalslut.

184 Inlägg
7 mars 2010
#70
jag kan inte påstå att min T5:a är slö heller. Den går väldigt fint. Tråkiga e att man måste varva lite för att de ska hända nått men det är bara härligare då man hör rakfemman mer wink Men nej jag har åkt lite olika bilar i både trimmat och original utförande o jag tycker då inte att den är varken slöare lr piggare än nån bil. Den är i princip som alla andra bilar med samma hk.


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 mars 2010
#71
Min 855 T-5R är småslö jämfört med en S80 V8 AWD. sad
Och ja, jag har provat. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

179 Inlägg
7 mars 2010
#72
TurbOla skrev:
Min 855 T-5R är småslö jämfört med en S80 V8 AWD. sad
Och ja, jag har provat. wink

Alla vet att du har ett måndagsexemplar ola så vi skyller på det wink


338 Inlägg
7 mars 2010
#73
hangman skrev:
850 t5 2.3 är grymt slöa orginal, Det står 225 hk, men orginal utförande mötandes en saab 900ng 97 orginal 185 får den stor stryk, Och när volvon hade 300 hk autotech steg 3 gick bilarna lika. Det är mycket trötta motorer som inte håller för mycket stryk. knappa 300 sträcket innan vevarna ger upp medans saabens t5 motor klarar 400 inga bekymmer.

så JA 850, v70 t5 är slöa om man jämför orginal bilar mot saab tex. en 9000 aero skulle pissa på en t5a

hahahahaha okej?


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
7 mars 2010
#74
Jag har laddat upp en film på min sida där jag kör mot en original 9000 2.3 turbo med min gamla t5.
Det är stor skillnad i prestanda.

850 t5 med välskött motor och frisk turbo går riktigt bra om du har chiptrim.

MVH. Alex

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
7 mars 2010
#75
Djracing skrev:
lustiga t5or ni åker min är pigg som fan.

håller med...
min va pigg orginal med...
riktigt rolig bil.
släng i steg 3 chip och kör på 15"are så e de ju inga problem o dra loss på 3an i 100km/h på tort...


.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
7 mars 2010
#76
hangman skrev:
850 t5 2.3 är grymt slöa orginal, Det står 225 hk, men orginal utförande mötandes en saab 900ng 97 orginal 185 får den stor stryk, Och när volvon hade 300 hk autotech steg 3 gick bilarna lika. Det är mycket trötta motorer som inte håller för mycket stryk. knappa 300 sträcket innan vevarna ger upp medans saabens t5 motor klarar 400 inga bekymmer.

så JA 850, v70 t5 är slöa om man jämför orginal bilar mot saab tex. en 9000 aero skulle pissa på en t5a

en saab har väl knappast en t5 motor? yikes

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

18 Inlägg
7 mars 2010
#77
Får lämna min åsikt då jag har lite koppling till alla bilarna som nämns här.

Körde italienimport 850 när jag var 18-19, dvs 2.0t. Chippad avgassystem etc, finns under min avatar.
Har en s13 för tillfället, även denna under avataren.

Mina föräldrar hade en 850 turbo (svensksåld 2.3t) och en 850 GLT vid samma tillfälle jag hade min 850. Svennsonfamilj ja jag vet. Men ska jag vara helt ärlig så tyckte jag faktiskt att GLT var roligast att köra, underbart ljud och rapp i varvet, visst den var inte den snabbaste men den ryckte på bra.

Anyway, min turbo gick fint o öste bra ifrån polarna. Vi körde upp till elmia den våren jag var 18 och på vägen upp passerade vi en röd 900 i lagom takt som genast skulle pressa. Ingen aning om vem det var eller vad som var gjort med den men vi höll jämnt upp till 200 där hans (?) storknade. Min passerade mätaren ut (filmbevis finns )och körde ifrån honom.  260 på turbomodellen

Åkte saab 9000 med en polare i samma veva och den var riktigt pigg, större turbo, spridare, filter avgas, chip etc. Men! den hade en kraftigare turbokick än jag nånsin känt. upplevs snabbare?

Så mitt svar är : Nej, t5:orna är inte trötta, OM de är servade rätt.


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 mars 2010
#78
Saabarna har säkert vassare kammar, just för att få till turbokicken.
Så Saabarna känns nog vassare.
Det förlorar dom dock på låga varv...

Många Volvo T5-ägare byter till GLT-kammarna för att få den kicken, eftersom GLT-kammarna har ett annat register.

T5-orna är väldigt starka på låga varv, eftersom de har relativt snälla kammar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

5 710 Inlägg
8 mars 2010
#79
alexbenhard skrev:
Jag har laddat upp en film på min sida där jag kör mot en original 9000 2.3 turbo med min gamla t5.

F-n va de låter gött!

Moser skrev:
en saab har väl knappast en t5 motor?

Jo om det är en 9000 94-98/900T 94-97/9-3T 98~01 smile
Kallas i SAAB-värden för "T5" pga styrsystemet.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
9 mars 2010
#80
Moser skrev:
en saab har väl knappast en t5 motor?

Jo om det är en 9000 94-98/900T 94-97/9-3T 98~01 smile
Kallas i SAAB-värden för "T5" pga styrsystemet.

mvh Jonas

ok de visste jag inte, tongue för de är väl bara 4:or i saab turbos tänkte ja på roll

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"


Sök