26 april 2007
Trådstartare
jag har under ett par år nu besudlat göteborgs parker och allehanda festivaler med min "lilla" hemmabyggda stereo med ett 60ah bilbatteri. som alla vet så räcker ett batteri sällan för evigt, så efter typ 12 timmars spelande lägger bilstereon helt enkelt av. min gissning är att stereon antagligen har en undre gräns för hur mycket ström den behöver för att fungera.
nu har jag börjat bygga på en light modell, tänkte anväda en blyaccumelator från biltema, så när jag klickade runt på deras sida hittade jag ett pdf diagram över urladdningstid vid olika amp (biltema.com klicka på bil, bilreservdelar, startbatterier, övriga batterier, blyacc och klicka på artikelnr för att få fram diagrammet sorry gick inte att länka)
så jag har två frågor: 1. hur många volt behöver en bilstereo i det här fallet en sony ur x-plod serien med cd och mp3 för att fungera?
2. hur många amp kan den tänkas suga i sig mellan tumme och pekfinger? i min nuvarande kör jag två 6x9 jbl GTO937 direkt från stereon (helt galet måhända men det fungerar iaf). tänkte inskaffa ett par 4x6or till det här projektet.
anlednngen till att jag vill veta detta för att få en uppfattning om hur länge batteriet kan tänkas räcka och inte går och köper ett för stort batteri i onödan. hade tänkt mig ett blyacc på 30 ah, det största är på 38ah men väger 12kg mot 9,5 kg. så om någon nu tar sig tid att besvara mina frågor är jag evigt tacksam.