Det var inte meningen att det skulle bli 900:an från början, utan jag ville bara ha en driftsäker billig bil som var stryktålig och slitstark.
Kollade på volvo bland annat, eftersom jag bor i lägenhet med bilen på gatan så måste det vara lättmekat.
Men sen så dök 900:an upp hos en släkting.
Saab 900i 16v -90. Skulle till skrot, eftersom den var rostig i framvagnen, men det var mindre allvarligt, så det visste jag att det bara var att laga.
Funderade i någon vecka, kollade även på volvo 2/740, men dom föll på försäkringspremien (7000 i trafik för en GL!!) så då köpte jag saaben (som kostade 4800, trots att den väger mindre och har mer hästar).
Ska säga att jag inte ångrat mig. Tål det mesta, vart nere i diket så t.o.m bältena fick bevisa sin funktion, ingen skada skedd.
Är kanske en av de absolut skönaste bilar som finns att köra långt i, och sätena slår nya dyra bilar med hästlängder. Fick t.ex inte ont i rygg eller bak ens till elmia (22 mil), mendas jag hade så ont i ryggen att jag knappt kunda gå när jag hade kört körskolans BMW -05 när jag övningskörde.
Att sen motorerna är evighetsmaskiner gjorde inte valet svårare, samt att många delar passar från äldre bilar, och t.o.m från andra modeller.
Visst, jag har haft haveri, men det är ingen ny bil, och det värsta var kopplingen som rasade totalt. Men jag blev övertygad om att det är ett ovanligt haveri, när båda farbröderna och farsan sa att det aldrig hade hänt på någon av deras typ 30 saabar.
fick byta avgassystem också, men det har ju med ålderna att göra...
Det allara bästa med bilen var priset. 1200 kr i inköp, 1200 för ekonomiplåt till rostlagningen och 600 för ett bromsok.
Och att OG900 modellen verkar vara på väg uppåt i värde gör inte saken sämre...
Jag är helnöjd, och nästa bil tror jag blir en 9000 CSE 2,3T... Sista riktiga saaben!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!