3450
Sök

Spån vs. MDF?

191 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Tjoo.
Ska bygga en låda till min kicker nästa vecka, men funderar på vilket material man ska köra på.. Spån är ju en aning billigare, men jag vet inte riktigt, vad anser ni är bäst?
19mm MDF eller 22mm Spån? Prisskillnaden är typ.. att spån är runt 250:- billigare.. smile

// Saelen

Just another sick man in this sick world..

2 123 Inlägg
28 april 2007
Bygg i MDF.
Alla andra gör ju det så det borde ju vara bäst eller ? wink

191 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
haha, man kan ju tro det, men man vet som inte?
Vill gärna ha lite åsikter ur olika synvinklar, gärna från folk som byggt med både och? smile

// Saelen

Speed FMK
849 Inlägg
28 april 2007
skillnaden är inte särskilt stor. Många tror dock att MDF e bättre för att de e dyrare. Båda har ju sina fördelar. MDF har ju fördelar i att de e fin finish på ytan därmed enkelt att lacka snyggt. Spån har ju stor fördel i pris. Jag tror inte att du märker någon skillnad direkt. Välj det som plånboken tillåter och om du ska klä lådan kan du likaväl ta spån tongue

mvh Ludde

191 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
hade ändå tänkt klä den i nått fint material, funderar på typ nå sorts skinn eller nå smile Men ja tror nästan ja tar spånet, mdf kostar typ 580:- för en skiva på 1200*2400, medans spån kostar 316:- för en typ likadan skiva, så tror plånboken får styra nu inför sommarn, så har man kanske råd o klä den + några öl till sommarsolen wink

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 april 2007
mdf ska vara snäppet hållbarare än spån, säger jag som är möbelsnickare.. tongue ne men det känns iaf tätare och hållbarare tycker jag! gillar å jobba i MDF även om d e dyrare än spånet.. men det går ju å bygga i båda materialen utan problem! smile

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

191 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Mjo, hört att det är lättare att arbeta med mdf också, men får allting uppsågat i bitar efter ritning som jag ska fixa för typ en hundring, så ja behöver som inte sätta mig o såga allting själv smile Annars hade jag nog valt mdf, har som sagt hört att det är lite lättare att arbeta i, spån har väl en tendens att kanske spricka lite osv när man sågar o så smile

Egen företagare
201 Inlägg
28 april 2007
Kolla in mds plastbyggskivor,lättare än mdf och tål fukt,lättjobbat byggt hatthylla,mm till c30 av det matrialet

191 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
har sett det, men de verkade rätt dyrt har ja för mig? Om man jämför med mdf/spån?
Klart de hade varit skönt att spara lite vikt, men vet inte om det är värt dom pengarna.. ^^

296 Inlägg
28 april 2007
jag kör själv med spånskiva å det funkar bra.  vad jag har hört så är mdf tätare så den behöver inte vara lika tjock som om du har spån + att den tål fukt bättre.   men kör det plånboken tilllåter. bätre å ta en öl i södra hamn en vacker kväll wink

191 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Tror ja kör efter plånboken, får väl banta sen när ens effekthysteri tar över :S
Puttson, lulebo? ^^

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 april 2007
Om jag minns rätt så hade mdf en jobbig resonansfekvens, 110hz ? medans spån hade 14 eller något i stil med det... Kan vara tänkvärt även om mdf e trevligare att jobba med...

296 Inlägg
29 april 2007
Saelen skrev:
Tror ja kör efter plånboken, får väl banta sen när ens effekthysteri tar över :S
Puttson, lulebo? ^^

aa   helt klart smile

egen företagare
630 Inlägg
29 april 2007
spån är skit enligt mig, MDF är MYCKET tätare ger bättre respons i basen, tål fukt...
spån smular bara sönder...

191 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Har hört att det inte är så enorm skillnad på täthet i mdf/spån samt att de där med resonansen inte är så stor skillnad mellan dom, så de spelar nån roll sålänge man inte tävlar? Eller är ja ute o cyklar? smile Och spån tål la fukt rätt bra, och smular lite vet ja att de gör, men om man klär in den direkt så lär de inte spela så stor roll smile

// Saelen

296 Inlägg
29 april 2007
Saelen skrev:
Har hört att det inte är så enorm skillnad på täthet i mdf/spån samt att de där med resonansen inte är så stor skillnad mellan dom, så de spelar nån roll sålänge man inte tävlar? Eller är ja ute o cyklar? smile Och spån tål la fukt rätt bra, och smular lite vet ja att de gör, men om man klär in den direkt så lär de inte spela så stor roll smile

// Saelen

helt rätt ska du bara ha en låda för eget bruk så spelar det inte allt för stror roll.  tätheten på mdf är mer men jag tror inte det var allt för mkt.   kör på spån   mitt tips

Livsnjutare
342 Inlägg
29 april 2007
pzymon skrev:
spån är skit enligt mig, MDF är MYCKET tätare ger bättre respons i basen, tål fukt...
spån smular bara sönder...

Hur mycket bättre respons ger en MDF skiva mot en spånskiva? Knappast märkbart skull jag tro!

Tål fukt? Spån skivan ska dra i sig bra mycket fukt innan den börjar spricka o smulas sönder!

Mdf skiva är nästan lika porös som en spånskiva!

Så spacklar du o klär lådan så kommer du inte märka någon skillnad, bara i plånboken!

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

191 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Tack för svaren, vet jag att ja är på rätt väg iaf ^^
Men ska nog fara och inhandla imorgon, blir spån, skruva o silicona alla skarvar och klä den inom ett par veckor smile
Jonve, spacka lådan innan man klär den, nödvändigt? Motivera svaret. smile

296 Inlägg
30 april 2007
Saelen skrev:
Tack för svaren, vet jag att ja är på rätt väg iaf ^^
Men ska nog fara och inhandla imorgon, blir spån, skruva o silicona alla skarvar och klä den inom ett par veckor smile
Jonve, spacka lådan innan man klär den, nödvändigt? Motivera svaret. smile

oftast för att man vill ha den tät och inte dra åt sig fukt.  du kan även måla den med målar färg

417 Inlägg
30 april 2007
Puttson skrev:
Saelen skrev:

// Saelen

helt rätt ska du bara ha en låda för eget bruk så spelar det inte allt för stror roll.  tätheten på mdf är mer men jag tror inte det var allt för mkt.   kör på spån   mitt tips

Precis, det spelar ingen jätteroll så länge man inte är en audiofil smile.
Ofta märks fenomenen med resonansljud lättare om man bygger med för klen tjocklek på material/och/eller inte stagar lådan invändigt.
Vill du slippa fula stag invändigt, t.ex om du ska ha en glasruta/plexi på ena sidan så kan du ju sandwitchlimma ihop 2st 19 mm spån. går ju att köpa jättetjocka skivor, men man ska orka bära skiten till bilen med....

mvh/jocke

Sök