4559
Sök

Hjälp med Kabelarea osv.

Snickare
69 Inlägg
28 april 2007
Trådstartare
Tja, vill veta om detta system går bra. ?

1x400Wx2 + 4x80Wx2 = 1440W / 13V = ca 110A

Och enligt nardik.se's lista om man har en 4.5 m kabelarea så ska man ha en kabelarea på 33mm2. - (?)
Och på en kabelare på 33mm2 så ska man ha en säkring på 160Amp max. - (?)
Går det att skarva med MDS Powerblock från en 35mm2 till 2st 8mm2 ? och blir det ett bra slutresultat, eller rekommenderar ni nåt annat?
Ska man ha ett till powerblock för jorden ? så det blir en liten snut 35mm2 och två 8mm2 kablar ut till slutstegen?
http://i169.photobucket.com/albums/u230/dNis_888/namnls.jpg
GP 800 ska driva en bashögtalare och 4ch steget ska dra två 6x9or och ett 5" kit system.
Senast redigerat av dNis888 (29 april 2007)

Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd.

21 761 Inlägg
29 april 2007
35mm2 från batteriet till kopplingsblocket är tillräckligt, blir inget stort spänningsfall där. 8mm2 kablar från kopplingsblock till steg låter klent, men om kablarna är högst 1m så blir spänningsfallet ca 0,1V och det kan nog godkännas.

Att dra direkt från kopplingsblocket utan säkring förutsätter att kablarna går direkt till stegen och inte går igenom plåt, annars ska det sitta separat säkring på varje kabel (fuseblock tex).

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
35mm2 från batteriet till kopplingsblocket är tillräckligt, blir inget stort spänningsfall där. 8mm2 kablar från kopplingsblock till steg låter klent, men om kablarna är högst 1m så blir spänningsfallet ca 0,1V och det kan nog godkännas.

Att dra direkt från kopplingsblocket utan säkring förutsätter att kablarna går direkt till stegen och inte går igenom plåt, annars ska det sitta separat säkring på varje kabel (fuseblock tex).

Okej, går det att trycka in en 35mm kabel i ett strömfördelningsblock för 33mm kabel in och 8mm kabel ska väl passa i 10mm utgångarna?

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Gör det nåt om man har större kabelarea än vad man anget på nardik.se

exempel: om dem skriver att man ska ha 16mm kabel kan man då andvända en 21mm kabel istället? gör det nån skillnad?

21 761 Inlägg
29 april 2007
Det är aldrig sämre med en grövre kabel än vad som är rekommenderat, det enda är att kabeln kan vara jobbigare att hantera. Om kabeln går att få in i monteringshålet så är det bara att sätta en grövre om man känner för det.

En 35mm2 kabel borde gå att trycka in i hålet som är gjort för 33mm2 tycker jag, det är så liten skillnad, men annars så bör man inte försöka trycka in en betydligt grövre kabel än vad hålet är gjort för. Exempelvis är det inte så bra att trycka in en 35mm2 kabel i ett 21mm2 hål, då blir man ju tvungen att klippa bort en del kardeler för att det ska passa.

Sätter man en grövre kabel än vad som är rekommenderat så måste man inte sätta en större säkring, men kabeln tål ju en större säkring än en klenare kabel förstås. Allting beror på hur stor belastning kabeln ska utsättas för.

8mm2 kabel går att sätta i ett hål för 10mm2, ska inte vara några bekymmer.

Hur långa tror du att 8mm2 kablarna blir ungefär?

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur långa tror du att 8mm2 kablarna blir ungefär?

Jadu, typ max 1m. jag har tänkt att sätta Stegen brevid/ovanför varrandra så det kan ju bli mindre än så till och med kanske bara behövs 30 cm kabel.

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Är det nån som vet vad "MDS Powerblock" har för max mått på in och utgångar?

tex: max in 35mm2?
och max ut 21mm2?

21 761 Inlägg
29 april 2007
dNis888 skrev:
Jadu, typ max 1m. jag har tänkt att sätta Stegen brevid/ovanför varrandra så det kan ju bli mindre än så till och med kanske bara behövs 30 cm kabel.

Ok, med så pass korta kablar så ska det inte vara något problem med 8mm2. Då går ju inte kablarna igenom någon plåt heller vilket gör att det inte finns speciellt stor risk för kortslutning.

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
dNis888 skrev:

Ok, med så pass korta kablar så ska det inte vara något problem med 8mm2. Då går ju inte kablarna igenom någon plåt heller vilket gör att det inte finns speciellt stor risk för kortslutning.

Okej, fast jag har nog bestämt mig för att köpa detta, för då kan man ju avsäkra annat som till kommer, tex kanske lite ljus osv.
http://i169.photobucket.com/albums/u230/dNis_888/namnls-1.jpg

Vad blir det då för säkringar på dem olika utgångarna? 40Amp? eftersom den är 8mm2 tjock kabeln? lr ska man räkna på nåt annat sätt?

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
En liten uppdatering på systemet.

Är det bra så här tongue ??   tongue

http://i169.photobucket.com/albums/u230/dNis_888/222222.jpg

LÄNK: http://i169.photobucket.com/albums/u230 … 222222.jpg

21 761 Inlägg
29 april 2007
Hehe, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. 8mm2 kabel bör inte ha större säkring än 40A enligt rekommendationstabellen hos Nårdik, men vardera steg har ju en teoretisk kapacitet att dra 50-60A.

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hehe, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. 8mm2 kabel bör inte ha större säkring än 40A enligt rekommendationstabellen hos Nårdik, men vardera steg har ju en teoretisk kapacitet att dra 50-60A.

mm, hehe man får väl testa sig fram kanske ? tongue
för 40Amp lär ju gå sunder om den är för klen tongue
och så kanske man får gå uppåt och testa 50 Amp sen kanske till och med 60 Amp?

eller så köper jag 10mm2 kabel från nardik.se också, den tar ju 50 Amp säkring

21 761 Inlägg
29 april 2007
Ja, så kan du göra naturligtvis. Jag vet faktiskt inte vad jag ska rekommendera, vill ju inte säga att du ska ta en större säkring än 40A när det handlar om 8mm2. Det är ju att uppmana till "regelbrott" wink, men samtidigt så kan stegen dra mer än 40A vid full belastning.

Ett litet dilemma tydligen, men du kan ju prova dig fram som du skriver. Ja, det bästa är att sätta tillräckligt grov kabel som kan ha 60-70A säkring förstås.
Senast redigerat av Drönirettab (29 april 2007)

Snickare
69 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ja, så kan du göra naturligtvis. Jag vet faktiskt inte vad jag ska rekommendera, vill ju inte säga att du ska ta en större säkring än 40A när det handlar om 8mm2. Det är ju att uppmana till "regelbrott" wink, men samtidigt så kan stegen dra mer än 40A vid full belastning.

Ett litet dilemma tydligen, men du kan ju prova dig fram som du skriver. Ja, det bästa är att sätta tillräckligt grov kabel som kan ha 60-70A säkring förstås.

Tack för alla svaren smile

Sök