3442
Sök

hjälp att koppla in bilstereo

46 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
har ingen aning hur jag ska göra,,, från bilen går det en röd och svart kabel  och från stereon en röd (tändning B+) , minnes ström gul , Jord svart (B-) testatde röd te röd och svart te svart  men inget hände hur ska jag göra???

3 295 Inlägg
29 april 2007
koppla ihop den gula och den röda kabeln...

Speed FMK
849 Inlägg
29 april 2007
T-T skrev:
har ingen aning hur jag ska göra,,, från bilen går det en röd och svart kabel  och från stereon en röd (tändning B+) , minnes ström gul , Jord svart (B-) testatde röd te röd och svart te svart  men inget hände hur ska jag göra???

Röd på stereon ska kopplas till tändningen så stereon slås på när bilen gör.

Gul är konstant spänning, alltså en sladd direkt till batteriet.

Svart är jord.

Har du inte en sladd som går till tändningen gör du som ovanstående skriver, kopplar ihop röd och gul.

Mvh Ludde

46 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
alltså svart in plåt/kaross ? och gul till -/+  ?

21 761 Inlägg
29 april 2007
Gul till samma som den röda, du kopplar ihop dem.

46 Inlägg
29 april 2007
Trådstartare
jag testade gul till sammans med den röde och svart till en svart kabel. men det hände inget ting.
Senast redigerat av T-T (29 april 2007)

21 761 Inlägg
29 april 2007
Mät med en multimeter om det verkligen finns 12V i de där kablarna, kolla så att eventuella säkringar är hela också.

46 Inlägg
5 maj 2007
Trådstartare
nu har jag inskaffat mej en multimeter men har ingen aning hur jag ska mäta/koplla?

21 761 Inlägg
5 maj 2007
Börja med att sätta mätaren i läge likspänning och mätområdet på tex 20V (beroende på vilka mätområden det finns), mät sedan med minusmätpinnen på den svarta kabeln och plusmätpinnen på den röda kabeln. När tändningen är påslagen så ska det visa omkring 12V.

Om det inte finns spänning så kan du fortfarande ha kvar plusmätpinnen på den röda kabeln, men sätta minusmätpinnen på en jordad punkt. Om det inte finns spänning nu heller så får du försöka att följa vart den röda kabeln går och se om den går till en säkring, kolla i så fall om säkringen är hel.

5 Inlägg
8 juli 2009
Jag behöver hjälp med att koppla in en bilstereo. från bilen går det en röd en brun och en svart. från bilen går de en röd som sitter ihop med en gul. och en svart. Hur gör jag?

Sök