1854
Sök

Något konstigt fel på tankmätaren

12 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Hej jag har ett knepigt fel på tankmätaren i min Volvo 740 glt 16v. Ibland fungerar den inte alls men oftast fungerar den konstigt. När man gasar åker tankmätaren uppåt och när man sänker gasen sänks tanknmätaren också. Är det någon som vet vad felet är? Vore tacksam för svar.

Wankel
1 080 Inlägg
2 maj 2007
jag har nog aldrig sett en 740 med fungerande soppamätare..
jag vet inte exakt vad det är men sökte lite på det förut i det här forumet och jag tror jag hittade 5st olika grejer som det kunde vara..använd sökfunktionen så ska du nog hitta det

MDS Västerås

12 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
Jag har sökt på olika trådar och har kollat igenom svaren. Har bytt tankarmatur och har även kollat igenom instrumenthuset efter dåliga lödningar har ej hjälpt.

1 297 Inlägg
2 maj 2007
När du gasar så åker den uppåt och när du sänker farten neråt.. Säker på att det inte är hastighetsmätaren du tittar på? smile (Har ingen aning)

12 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
#4 Nepp det är tankmätaren jag kollar på. Jag sa ju att det var ett konstigt fel.

Drop Shop
926 Inlägg
2 maj 2007
finns väl ett motstånd i mätarhuset som brukar vara kasst på äldre volvosar.
kika på tpc. finns massor info om detta där.

12 Inlägg
2 maj 2007
Trådstartare
#6 tpc?

Kettunen
2 maj 2007
StiFf skrev:
jag har nog aldrig sett en 740 med fungerande soppamätare..
jag vet inte exakt vad det är men sökte lite på det förut i det här forumet och jag tror jag hittade 5st olika grejer som det kunde vara..använd sökfunktionen så ska du nog hitta det

Min polare har en som faktiskt FUNGERAR wink Den är en 87a smile

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 maj 2007
Min funkade i min 760 tills jag råkade kortsluta den sad

Att soppa mätaren inte funkar i 740 är lika vanligt som att solen går upp på morgonen... smile

Men lär dig köra på trippen det är helt klart den billigaste utvägen... smile

tpc = turbo performance club (en klubb för bara volvo turbo) http://www.turboperformanceclub.com/

213 Inlägg
2 maj 2007
ett tips du kan ju ha en dunk där bak ifall du får torsk

eller så gasar du hela tiden eftersom soppa mätaren går upp då big_smile

80 Inlägg
2 maj 2007
liquiq skrev:
#6 tpc?

www.turboperformanceclub.com

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
2 maj 2007
TPC= Turbo performance club. En klubb för bara å endast Volvo Turbo. Å som alla redan sagt, 740 men fungerande tankmätare e grymt sällsynt.

En gång Volvo, Alltid Volvo

12 Inlägg
3 maj 2007
Trådstartare
Ok låt oss säga att det förmodligen är motståndet i mätarhuset som det är fel på. Kan man laga den på något sätt eller byta ut den, eller måste man byta ut hela mätarhuset?!?

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 maj 2007
Min polares 740 har också en cp tankmätare, den går två svängar innan den blir torsk, först från botten till max, och sen tillbaka tongue

Braaaaap?

50 Inlägg
16 maj 2007
standard på 740. Testa att ruckla lite på kontakterna bak i bagaget. Sitter till vänster upp mot bagageluckans gågnjärn.

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 maj 2007
volvo i sig har väl aldrig haft bra tankmätare min har lagt av på min 240 också skulle kunna vara taskig jord också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
16 maj 2007
Standardfel i 740 som många säger...
men har du bytt armartur så funkar de ju där... Då e de elfel, kabelbrott, dålig jord, taskiga motstånd i tankmätaren(sitter ett litet kretskort i bakkant på mätaren)
mm mm mm... kan vara vad som helst.. Kostar väl inte så där övermycket att fixa... Men förbannat jobbigt...
Hoppas de löser sig, annars kör via trippen, funkar de me smile
Mvh Thomas

Mvh Thomas

154 Inlägg
16 maj 2007
Jag kan till 100% säga att det är den där grejen som du ställer bakgrundsbelysningens styrka, kommer inte ihåg det där fina ordet men jag vet att tankmätarn kan bli cp om den är dålig! Så prova å byt den! smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

1 196 Inlägg
16 maj 2007
Ullberg skrev:
Jag kan till 100% säga att det är den där grejen som du ställer bakgrundsbelysningens styrka, kommer inte ihåg det där fina ordet men jag vet att tankmätarn kan bli cp om den är dålig! Så prova å byt den! smile

Hahahaha, vad kan strömställaren till ljuset ha att göra med tankmätaren och dess armatur???roll

154 Inlägg
16 maj 2007
master_lars skrev:
Ullberg skrev:

Hahahaha, vad kan strömställaren till ljuset ha att göra med tankmätaren och dess armatur???roll

Jadu...jag vet iaf att den kan ha med problemet att göra! En kompis hade då iaf det felet på sin! big_smile

Nissan Is The Name, Primera GT Is The Game...

Sök