2285
Sök

...

-utan 940
1 728 Inlägg
6 maj 2007
#21
Kristian_V:
Ok, jag tänkte lite fel. 30% inblandning är den mest ekonomiska blandningen, förutsatt att bensinbolagen inte redan spätt ut bensinen med 15-20% etanol men tar betalt för 100%bensin. Det var ett tag sen jag laborerade med etanol, när bensinen kostade runt 13kr tjänade jag 1-1,5kr/mil genom att blandtanka 30% etanol (jag räknade med de 15% bensin som är i E85).
Jag körde även på 100% E85 men enda skillnaden var att den inte gick att starta utan startgas när det var kallare än +10. Bilen gick varken bättre eller sämre men drog så mycket E85 att det kom upp i samma pris som bensin...

1 893 Inlägg
6 maj 2007
#22
Andreas 940:
Jo. I en modern (=Något så när ny) turbo bil kan man köra med ren etanol, eller anndra bränslen, för den har sensor (Lambda sond, = O2 sensor.) som mäter syre halten i avgaserna efter förbränning, och kan kompensera blandnings förhållandet luft/bränsle efter den.
Din turbo volvo lär gå ännu bätre med E85 om du kan programera om tändningen (Chippa) så du får mera förtändning, för att utnytja E85ans högre (104) oktantal till max. Med E85 kan man höja laddtrycket på turbon utan risk för spikningar. Eftersom 104 oktan brinner långsammare måste man vrida fram förtändningen några grader för att nytja bränslet till fullo.

Just förtändningen är en detalj som du kan få "gratis" effekt ur motorn.
Bränsle mängden har man ju redan tryckt in i motorn, varför då inte nytja energin till max.
Genom att öka förtändningen med 2-3 grader utnytjar man en större del av kolvens arbets takt.

Jag har en Kinesisk scooter 125a. som jag kör till/från jobbet med.
I kina har de inte någon lyxig 95 oktan, så original har man ganska mycket säkerhets marginal.
Jag bytte i våras ut CDI modulen (CDI är den del som styr tändningen på encylindriga mopeder/MC.) till en så kallad "racing CDI". jag fick massor med gratis vridmoment och även nästan 20% lägre förbrukning.

Vad skiljer då OEM-CDI och Racing-DCI åt?
Jo den senare har ingen varvtals begränsare (I mitt fall spelar det ingen roll då jag ändå har så snäll kam i att jag inte kommer upp till begränsaren.) den har också betydligt mera förtändning. Och det är där jag får vridet och bränsle besparingen.
Jag har funderat på att blanda 30% E85 i den, men med 4 liters tank, vill man inte göra nått som får den att dra mera bränsle. wink
På 3 liter åker jag tre dagar till jobbet. (120km) ToR. Sparar också 30-40 minuter i tid.
Skulle jag blanda i E85, skulle jag hamna farligt nära soppa torsk dag tre.


-utan 940
1 728 Inlägg
6 maj 2007
#23
Kristian_V:
Jag glömde tillägga att jag höjde soppatrycket när jag körde på ren E85. Jag funderar på att ge det en ny chans för jag har monterat både större spridare och "trimchip" till tändboxen sen sist. Isåfall är det väl bara att byta tillbaks till original-LMM:en så får motorn mer bränsle i förhållande till luft. Jag vet inte exakt hur nya tändchippet fungerar gentemot original-chippet men jag märkte ingen effektskillnad med det. Det är nog snarare ett extra skydd mot spikningar när man laddar uppåt 1,2bar. Sen finns det ett sätt att ställa fram tändningen tre grader genom att jorda ett par stift på tändboxen. Jag testade detta men märkte ingen skillnad, sen var det nån som sa att man ska jorda i ett av de andra stiften och inte i karossen som jag gjorde (jord som jord?).

1 741 Inlägg
6 maj 2007
#24
verkar som att endel bilar inte bryr sig alls vad man kör för soppa.. volvo 460 har jag kört i 3 år med ren etanol hela sommarhalvåret utan att nåt gått sönder. (inte på vintern efterssom den är svårstardad men lite har man iblandat hela tiden.)
Man tjänar pengar på det har räknat på det flera ggr...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

320 Inlägg
6 maj 2007
#25
klarade sig muskelbilarna på 60 och 70-talet
med  både bensinen och oljan på den tiden........som idag skulle klassas som SKIT

går det nog bra ,men betalar man för finare oktan ska det inte vara 95 i !

90 Inlägg
6 maj 2007
#26
Häng ut dom jävlarna, så ska de väl fan inte gå till...
Ska vi köra sönder våra bilar pga dom myglar??

Själv skulle ja gått raka vägen hem o ringt o anmält dom!!

Utanlem
895 Inlägg
6 maj 2007
#27
anmäl. usch sånt bedrägeri...

finns det inte oktanmätare?


1 893 Inlägg
6 maj 2007
#28
Andreas 940:
Ifall du ändrar förtändningen mer än motorn pallar med, dvs den spikar, så har turbo bilar en knacksensor som då drar tillbaka förtändningen. En del drar tillbaka tändningen rejält, det märks att man tappar kraft. Så man skall märka att "nått händer", medans andra bara drar tillbaka tills spikningarna upphör.

Man skall försöka ha motorn instäld så att knacksensorn inte skall behöva jobba. För vad händer om knacksensorn slutar fungera? Motorn går sönder.

Bensin bolagens beteende ÄR ganska bedrägligt, men vad skall vi göra åt dem?
Bensinen kostar igentligen bara ca 3kr/litern, så den som tjänar mest på bensinbolagens lureri är staten som ju tar resterande 8-9kr/litern. Där bensinbolaget tjänar ören på oss, tjänar staten kronor.


Sedan måste priset på E85 vara minst 30% lägre än motsvarande 95 oktan för att man skall gå jämt upp, för man kommer ju 30% kortare sträcka med E85. (Lägre energi innehåll.)
Skilnaden  i pris mellan E85 och vanlig bensin har varit så liten på senare tid, att de med Etanol (Miljö) bilar valt att tanka bensin, för dess större räckvidd. Det är därför vi idag läser i tidningarna om att folk med "miljö bilar" tankar bensin och parkerar gratis.
Staten har än en gång skjutit sig själv i foten.
Man slår på stora trumman om Etanolen, sedan håller man samma höga skatt på den som på bensinen.

Nu hamnade jag bestämt off topic igen. wink


-utan 940
1 728 Inlägg
7 maj 2007
#29
Kristian_V skrev:
Andreas 940:
Ifall du ändrar förtändningen mer än motorn pallar med, dvs den spikar, så har turbo bilar en knacksensor som då drar tillbaka förtändningen. En del drar tillbaka tändningen rejält, det märks att man tappar kraft. Så man skall märka att "nått händer", medans andra bara drar tillbaka tills spikningarna upphör.

Man skall försöka ha motorn instäld så att knacksensorn inte skall behöva jobba. För vad händer om knacksensorn slutar fungera? Motorn går sönder.

De flesta bilarna har väl knacksensor, även de utan turbo. Jag vet att min gamla 740 GLE hade det. Det kanske är så att tändchippet jobbar i förebyggande syfte också, alltså att det ställer fram tändningen mer ju mer man varvar. hmm

1 893 Inlägg
7 maj 2007
#30
Andreas 940 skrev:
De flesta bilarna har väl knacksensor, även de utan turbo. Jag vet att min gamla 740 GLE hade det. Det kanske är så att tändchippet jobbar i förebyggande syfte också, alltså att det ställer fram tändningen mer ju mer man varvar. hmm

Långt ifrån alla nya bilar har knacksensor.
Alla bilmotorer som jag jobbat eller i huvud taget kommit i kontakt med, ställer fram förtändningen efter varvtalet.
Om jag inte missminner mig, skall din Volvo motor ha en förtändning på 12 grader vid 850rpm. Prova rikta stroboskop lampan mot märkningen och gasa lite, så skall du se att markeringen flyttar sig rejält. (Lite osäker på sifrorna, då det är ett tag sedan jag kom i kontakt med B23/B230. Men de bör ligga där omkring.)

Gamla motorer hade förtändning styrd av antingen vacum, eller tyngder som påverkades av centifugal kraften. På nyare bilar har man bara en induktiv givare som känner av en klack på svänghjulet, sedan beräknas resten av microship.


Smålänning
7 887 Inlägg
7 maj 2007
#31
Låter skumt att inte alla nya bilar har knacksensor. Det har ju till och med min gamla saab.
Att man skulle köra sönder en modern motor om man tankar 95 låter rätt osannolikt. Vet inget bilmärke idag som har sådan stenåldersteknik att dom inte kan reglera insprutning och/eller tändning efter oktantal.
Visseligen använder sig, i alla fall saab, av joniseringsmätning. (Vet inte om fler gör det) och då behövs ingen knacksensor.

Topic: Jag tycker det är riktigt dålig stil. Jag ska aldrig köpa nått annat än 95 till min bil i fortsättningen då, då vet man i alla fall att dom inte lurar en.

Den går i alla fall inte sönder, eftersom den är, hrm, "modern" och har knacksensor.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 893 Inlägg
7 maj 2007
#32
Knacksensor, hör väl nästan till topic? wink Tankar man för låg oktan får den ju jobba som tusan. hehe...

Bilar med högt effekt utag har i regel haft knacksensor länge nu. Även de flesta "premium märken" som Saab. (Och Volvo)
Men en knacksensor kostar pengar, varför installera en sådan i snik varianter och bilar över lag med lägre effekt utag? En knack sensor är inte en nödvändighet på en vanlig motor i en vanlig svenson bil.

Där emot misstänker jag att de flesta bil modeller som tas fram nu och frammåt kommer ha knacksensor, då man kan spara bränsle på att ha förtändningen maximal. Alltså att ligga precis på gränsen till spikningar. Allt i jakten på minskade utsläp. Vilket är helt i sin ordning. I alla fall så länge som sensorn fungerar. Den dagen den lägger av, så packar motorn ihop sekunderna efter.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 maj 2007
#33
camaro67 skrev:
chrillemk2gti skrev:
Lincoln skrev:
Det är ju inte bra när man betalar mer för samma soppa.
Gamla amerikanare behöver ju högre oktan för att smörjas ordentligt. Vet en som körde på 95 i sin cadillac och en kolv sprack.

låter ju lite konstigt eftersom i usa har dom 92oktan därför dete så lågt komp på amerikanare

Det finns som sagt ingen anledning till att köra på 98 i en jänk. Tror knappt att man kan tanka 95 i USA.. Däremot finns de racebensin att tanka på en del ställen utanför racerbanorna

app app app, vänta här nu!  Asså, i USA räknar de oktantalet på ett annat sätt så det går inte att jämnföra bensinen. Det de kallar 92 oktan är i själva verket mer.

Och vaddå dålig komp i jänkarna, vad e d för påhitt? Det var i mitten av 70talet de bråkade lite bara, min motor ga ca 10>1 i komp (original M-code -69). Börja inte röra i saker ni inte har koll på nu.  smile

Förövrigt märks det skillnad på 95 & 98 även i tex min bil. SÅ tala gänra om vilket "märke" det var på macken som blandade i 95 i 98oktanen så vi kan bojkotta dem...
Senast redigerat av MrTurbo (7 maj 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Leg. Spådam
816 Inlägg
7 maj 2007
#34
Errol skrev:
klarade sig muskelbilarna på 60 och 70-talet
med  både bensinen och oljan på den tiden........som idag skulle klassas som SKIT

går det nog bra ,men betalar man för finare oktan ska det inte vara 95 i !

Vadå klassas som skit? Då var det ju bly i bensinen, och det är bättre för än jänkare än utan bly...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

1 893 Inlägg
7 maj 2007
#35
MrTurbo skrev:
Förövrigt märks det skillnad på 95 & 98 även i tex min bil. SÅ tala gänra om vilket "märke" det var på macken som blandade i 95 i 98oktanen så vi kan bojkotta dem...

Om det märks skilnad mellan 95 och 98 oktan, är det nog hög tid att du börjar blanda i E85 (104 oktan.) Då lär det ju deffinitivt hända grejer! wink big_smile wink big_smile

Ifall det skulle sprungit dig förbi, så händer det på alla bolag.
Har tankbilen 400 liter 95 kvar och det ryms i 98 cisternen, så nog är chansen stor att han pumpar i det där. Å andra sidan händer det nog lika ofta åt andra hållet med, att man får en skvätt 98 i 95an man köper.

Häller du i 2/3 95-oktan och 1/3 E85 (104-oktan) så lär du hamna någonstans runt 99-100 i oktan. Lär få mustangens bakhjul att börja brinna. wink
Eller? big_smile


191 Inlägg
7 maj 2007
#36
Har fått veta av en mackägare att iaf på hans mack gör dem så. Han erkände asså det hela. Å där har man tankat 98 men fått 95 kul jul.

Åttafemti R

151 Inlägg
7 maj 2007
#37
Vad är det för jävla trams att ni inte ska säga vart det är så man kan undvika det? Herregud alltså..

1 893 Inlägg
7 maj 2007
#38
Lindahl- skrev:
Vad är det för jävla trams att ni inte ska säga vart det är så man kan undvika det? Herregud alltså..

ALLA gör det! = Sluta tanka! wink


178 Inlägg
7 maj 2007
#39
Kristian_V skrev:
Knacksensor, hör väl nästan till topic? wink Tankar man för låg oktan får den ju jobba som tusan. hehe...

Bilar med högt effekt utag har i regel haft knacksensor länge nu. Även de flesta "premium märken" som Saab. (Och Volvo)
.

Jajjemän, Saab var väl bland de första att använda knacksensor. kom i 1982 års 900 Turbo, där det hette APC (Automatic Performance Control). Direkt motorn började knacka sänktes turbotrycket, så desto högre oktan man kör på desto mer kan bilen ladda innan den börjar knacka.

Vet dock inte om vanliga icke-turbobilar ens har knacksensor, eller om det blir nån effektökning i mätbar mängd av högre oktantal...

Lite onödigt vetande iaf tongue
Senast redigerat av William (7 maj 2007)

Biltokig
870 Inlägg
8 maj 2007
#40
William skrev:
Kristian_V skrev:
Knacksensor, hör väl nästan till topic? wink Tankar man för låg oktan får den ju jobba som tusan. hehe...

Bilar med högt effekt utag har i regel haft knacksensor länge nu. Även de flesta "premium märken" som Saab. (Och Volvo)
.

Jajjemän, Saab var väl bland de första att använda knacksensor. kom i 1982 års 900 Turbo, där det hette APC (Automatic Performance Control). Direkt motorn började knacka sänktes turbotrycket, så desto högre oktan man kör på desto mer kan bilen ladda innan den börjar knacka.

Vet dock inte om vanliga icke-turbobilar ens har knacksensor, eller om det blir nån effektökning i mätbar mängd av högre oktantal...

Lite onödigt vetande iaf tongue

Saab använder sig av joniseringsmätning istället för knacksensor, vet ej hur det är med såpass gamla bilar som 900an...

Finns icke-turbobilar som har knacksensorer, min vr6a tex. och många med den, säkert "vanliga" bilar också - dock kan jag tro på den teorin att man ibland struntat i en sådan i snikmodellerna möjligtvis även om det låter jäkligt dumt!
Effektökning i mätbar form har konstaterats i diverse motorprogram/tidningar men endast på prestandabilar och inte vanliga 100 hästars 1.6or, dock verkar det vara så att man får inte så mycket mer på 98 oktan men på 99oktan(v-power eller ex. bp ultimate i utlandet) så kan man få ett par kusar extra med en bil som kan utnyttja oktantalet såpass...
Jag vet att saab rekommenderar 98oktan till sina turbomotorer i modernare bilar (ex. 9-5) och där är det märkbar skillnad i motorns karaktär och hur mjukt den går...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök