Andreas 940:Jo. I en modern (=Något så när ny) turbo bil kan man köra med ren etanol, eller anndra bränslen, för den har sensor (Lambda sond, = O2 sensor.) som mäter syre halten i avgaserna efter förbränning, och kan kompensera blandnings förhållandet luft/bränsle efter den.
Din turbo volvo lär gå ännu bätre med E85 om du kan programera om tändningen (Chippa) så du får mera förtändning, för att utnytja E85ans högre (104) oktantal till max. Med E85 kan man höja laddtrycket på turbon utan risk för spikningar. Eftersom 104 oktan brinner långsammare måste man vrida fram förtändningen några grader för att nytja bränslet till fullo.
Just förtändningen är en detalj som du kan få "gratis" effekt ur motorn.
Bränsle mängden har man ju redan tryckt in i motorn, varför då inte nytja energin till max.
Genom att öka förtändningen med 2-3 grader utnytjar man en större del av kolvens arbets takt.
Jag har en Kinesisk scooter 125a. som jag kör till/från jobbet med.
I kina har de inte någon lyxig 95 oktan, så original har man ganska mycket säkerhets marginal.
Jag bytte i våras ut CDI modulen (CDI är den del som styr tändningen på encylindriga mopeder/MC.) till en så kallad "racing CDI". jag fick massor med gratis vridmoment och även nästan 20% lägre förbrukning.
Vad skiljer då OEM-CDI och Racing-DCI åt?
Jo den senare har ingen varvtals begränsare (I mitt fall spelar det ingen roll då jag ändå har så snäll kam i att jag inte kommer upp till begränsaren.) den har också betydligt mera förtändning. Och det är där jag får vridet och bränsle besparingen.
Jag har funderat på att blanda 30% E85 i den, men med 4 liters tank, vill man inte göra nått som får den att dra mera bränsle.
På 3 liter åker jag tre dagar till jobbet. (120km) ToR. Sparar också 30-40 minuter i tid.
Skulle jag blanda i E85, skulle jag hamna farligt nära soppa torsk dag tre.