3208
Sök

Är diskanten rykt?

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Hej!

Efter 8 dagars väntan på mina MDS APX-T1 så monterade jag äntligen in dom i bilen igår!
Förväntningarna va höga, men dom sjönk drastiskt på en gång..

Drog igår stereon på låg volym o höjde stegvis.. När jag kom upp till "Volym 12" ungefär så var de nåt som inte stämde riktigt..
Diskanten på min förarsida lät hur bra som helst, fast den vänstra på passagerarsidan höll på knastra samtidigt som den spelade musik! De lät ungefär som att den slog gnistor blandat med nån störning som gjorde att de vart värsta missljudet! Efter ca 5 min speltid så la den av totalt!
Vart riktigt fundersam, knallade upp o hämtade en 4-tums koaxial från förra Fanatic serien som jag hade liggande o testade den ifall de kan va nåt fel med bilens strömkablage.. men den lät hur bra som helst, inget fel på själva kablaget iaf!

Jag lödde ihop diskanten med bilens org.-högtalarkabel, för bättre ledning..
Har jobbat med mjuklödning i ca 3 år innan, så vet hur man går till väga..

Nån som har vart me om nåt liknande tidigare?
Kan de va fabriksfel på den ena diskanten?

Har inte en aning själv.. men tippar på att de kan va så, va tror du?

Ha're smile

Kettunen
6 maj 2007
Tror det med. Måndags exemplar

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Så jäkla typiskt.. att de alltid ska va nåt fel på saker o ting när man gått o väntat på få sina grejer

1 634 Inlägg
6 maj 2007
Du kan ju ha bränt talspolen när du lödade också. Jag blev tillsagd utav Dls att absolut inte montera isär diskanten för att löda på kabeln, utan jag skulle klippa den org.-lödda kabeln några centimeter ifrån diskanten och löda ihop där istället, just pga denna risken. Den blir för varmt att löda direkt på där.

Numera Saab 9-5 Aero -00

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Du kan ju ha bränt talspolen när du lödade också. Jag blev tillsagd utav Dls att absolut inte montera isär diskanten för att löda på kabeln, utan jag skulle klippa den org.-lödda kabeln några centimeter ifrån diskanten och löda ihop där istället, just pga denna risken. Den blir för varmt att löda direkt på där.

Nänä, jag lödde långt fr talspolen!

Diskanten hade redan kablar som va fastlödda.. (ca 30 cm)
Dvs, diskant -> fastlödd kabel fr Mds (ca 30 cm) -> o sen lödde jag fr den ändan ihop med bilens org-kablar..

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
...o nu har den 2a oxå börjat knastra, va i helskotta e detta hmm

Tips fr någon ang fler felsöknings sätt? vore tacksam smile

50 Inlägg
6 maj 2007
Snälla säg att du kopplade in någon typ av delningsfilter. Annars e de nog bara att köpa nya diskanter sad

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Reaver skrev:
Snälla säg att du kopplade in någon typ av delningsfilter. Annars e de nog bara att köpa nya diskanter sad

Nope, ingen delningsfilter hmm
Har för mej att jag frågade han på MDS oxå men han sa att de inte behövs..

Tror du att de kan bero på de?

http://mds.se/?artnr=600311
Senast redigerat av LiNx (6 maj 2007)

200 Inlägg
6 maj 2007
där har vi felet! mds personal brukar inte vara den bästa..hmm

50 Inlägg
6 maj 2007
Enda gången du INTE behöver delningsfilter är om det redan sitter monterat från början. Om du har originaldiskanterna kvar så kolla om de sitter en kondensator fastlimmad på den/dom. Ser ut som en liten rulle. Om de sitter en sådan på originalet så finns de inget filter i bilen....
Filtrets uppgift är att filtrera bort alla frekvenser som diskanten inte kan/ska hantera. Om diskanten får basfrekvenser så tål den inte många watt innan den går sönder. Talspolen bränns....

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Reaver skrev:
Enda gången du INTE behöver delningsfilter är om det redan sitter monterat från början. Om du har originaldiskanterna kvar så kolla om de sitter en kondensator fastlimmad på den/dom. Ser ut som en liten rulle. Om de sitter en sådan på originalet så finns de inget filter i bilen....
Filtrets uppgift är att filtrera bort alla frekvenser som diskanten inte kan/ska hantera. Om diskanten får basfrekvenser så tål den inte många watt innan den går sönder. Talspolen bränns....

Fasiken oxå, där har vi nog svaret ja.. hmm

Får nog knalla tillbax imorrn o skälla på dom lite big_smile

Tack Reaver

50 Inlägg
6 maj 2007
Antagligen trodde han på MDS att de redan satt ett filter i bilen.......... Mycket dumt av honom att säga att de inte behövs något filter. Tycker du ska gå tillbaka och börja med att fråga samma försäljare om du verkligen inte behöver nåt filter. Säg inget om att diskanterna är paj. Om han fortfarande säger att du inte behöver något filter, så KRÄV att få diskanterna utbytta mot nya. Du har utfört köp och installation baserat på HANS kunskap. Diskanterna har gått sönder på grund av HANS bristande kunskap/ovilja att ge dej nödvändig kunskap om korrekt montering. Hade han sagt att filter är nödvändigt så hade du ju inte kopplat in diskanterna utan filter, eller hur? Men som sagt, va noga me att kolla om han säger att filter inte behövs, INNAN du säger nåt om diskanterna..... Lycka till smile

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
eller... så blåljuger jag rakt upp i fejan på han o säger att jag hade redan diskanter men den ena inte höll helt enkelt!

Såg även på baksidan av diskanten att någon vart slarvig me lödningen av kablarna som satt på, den röda kabeln hade lite lod som fastnat på magneten! Strömledningen blir väl fel då misstänker jag hmm

Kan haft en bidragande effekt att talspolen blivit stekt eftersom strömmen gått både genom magneten & ena kontakten\anslutningen (el va man nu ska kalla den för...)

50 Inlägg
6 maj 2007
Tror inte de ska ha nån egentlig betydelse de med magneten så länge den inte har kontakt me båda ledarna, eftersom de inte finns nån kontakt mellan magnet o talspole. Men ja kan ha fel. Nån mer kunnig person kanske vet?

1 634 Inlägg
6 maj 2007
Låter konstigt att bara ena diskanten paja om du inte hade delningfilter på någon sida. Men vafan, Om det sitter delningsfilter org i en bil så brukar den sitta ihop med diskanten, dvs när du klipper bort org-diskanten så brukar motståndet följa med. Det mest idiotiska jag någonsin hört "behöver inget delningsfilter till diskant..." Om det nu då inte hängde något motstånd i den nya diskantens org-kabel.

jaja, lödde du ihop kablarna som du säger så lär det inte va någon risk att du brände talspolen vid lödningen. Trodde du lödde direkt på diskanten..

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
Nope, de hängde inget motstånd i diskantens kablage... MEN, däremot så följde det me 2 st motståndare i paketet!

Jag plingade upp butiken direkt efter det, o frågade ang. dessa motståndare.. men återigen va ju svaret att de inte behövs, att t.om han körde utan i hans Audi

...däremot så vet jag ju inte om han har delningsfiler förvisso men ev. så har han de hmm

Ingen som helst info kunde han bidra me, o inga anvisningar följde med heller!

Har jag bidragit till dessa skador som kund utan kunskap, el han som försäljare i brist på Info!
Menar att man kan ju inte veta allt när man är ny i "Game't" smile

De e frågan..

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
6 maj 2007
Det e bara att åka dit och byta på garanti, inga problem någonstans. Om de inte funkar när de e nya så ÄR det fabrikations fel och inget annat.

Lycka till

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
whitesnake skrev:
Det e bara att åka dit och byta på garanti, inga problem någonstans. Om de inte funkar när de e nya så ÄR det fabrikations fel och inget annat.

Lycka till

Tnx W'Snake smile

Jp, han är jävligt shysst iaf säljaren på MDS fast lite hemlig me info till kunder kanske .. men han nämnde faktiskt att om de skulle va nåt, t.ex att dom  skulle ryka av någon anledning så skulle  han byta ut dom iaf

Återbesök imorrn då lol

Avstängd
84 Inlägg
6 maj 2007
det finns ett stort fel på allting å de e att det är mds å då brukar de bli så

424 Inlägg
6 maj 2007
Trådstartare
doffen_kicker skrev:
det finns ett stort fel på allting å de e att det är mds å då brukar de bli så

Kan varken säga Bu el Bä på det Doffen..
Har ingen direkt erfarenhet fr andra ställen så beats me... smile

Sök