3638
Sök

Volvo 740 GLT GLE ?

115 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#1
Undrar bara en sak vad är det för skillnad mellan en GLT och en GLE ?

är det nån större skillnad på motorerna eller utrustingen

MVH Torstensson hmm


Kettunen
7 maj 2007
#2
Utrustning mer tror jag. Har för mig att GLE har elhissar fram & bak, El speglar, Värme till bakruta & Sidospeglar. Sedan vet jag ej med dom flesta GLE som jag mött på har taklucka med? Har alla GLE detta???

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 maj 2007
#3
GLE är mer lyx med massa krom och grejor, GLT ser ut som en turbo och är lägre och har sportigare chassie, GLT brukar ha viss extra utrustning, GLT finns också med 16v motor och 159hk

motorer:

GLE B230E ca 130hk ingen kat
GLT B230F ca 116hk kat
GLT 16 valve B234F ca 159hk kat
Senast redigerat av Volvo__Mannen (7 maj 2007)

Jonas

684 Inlägg
7 maj 2007
#4

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

50 Inlägg
7 maj 2007
#5
Endast dem nyare GLE har taklucka. GLE har 131hk och GLT 16 Valve har 158hk. Alla GLE har inte fönsterhissar.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 maj 2007
#6
Förresten är det någon som vet vad 940 polar innebär?

Jonas

699 Inlägg
7 maj 2007
#7
Volvo__Mannen skrev:
Förresten är det någon som vet vad 940 polar innebär?

Är inte det ett utrustningspaket på importerade 940?

Bilgalen elektriker :)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 maj 2007
#8
JonasHalt skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Förresten är det någon som vet vad 940 polar innebär?

Är inte det ett utrustningspaket på importerade 940?

jo det är ett utrustningspaket på 940ar som inte såldes i sverige, men jag undrar vad det paketet innebär.

Jonas

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
7 maj 2007
#9
Volvo__Mannen skrev:
JonasHalt skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Förresten är det någon som vet vad 940 polar innebär?

Är inte det ett utrustningspaket på importerade 940?

jo det är ett utrustningspaket på 940ar som inte såldes i sverige, men jag undrar vad det paketet innebär.

samma utrustning som Se paketet i sverige

hissar runt om elspeglar uppvärmda speglar och ecc dock det sistnämda är jag osäker på
yttertemp sitter oxå
rail är oxå standard på kombin
kan ha fel men det är den utrustningen som den polaren jag kollat i


ang Gle och Glt så fanns väll bara Gle:n fram till 87 kanske 88 lite osäker
sedan fanns glt bara 88-92 men har aldrig sätt någon svensksåld gle nyare än 87 vad jag kan minnas

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2007
#10
Kan ju klistra in lite info som jag skrev ihop till Svenska 7-900 Klubbens forum förut.
Står vilka motorer som fanns i Sverige under vilka år samt till vilken modell.

1984:
B23E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
129hk 190Nm
98 oktan
740 GLE


1985 & 1986:
B230A, förgasare, ej katalysator.
112hk 192Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler (laddluftkylare), ej katalysator
182hk 253 NM
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1987:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
98 oktan
740 GL

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
98 oktan
740 GLE

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230ET, insprutning, turbo & intercooler, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1988:
B230K, förgasare, ej katalysator
117hk 194Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GL

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
113hk 185Nm
91 oktan
740 GL, GLE

B230E, mekanisk insprutning, ej katalysator.
131hk 190Nm
95 oktan [ändring 1988]
740 GLE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B230ET, insprutning & turbo, ej katalysator
182hk 253 Nm
98 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE
1989

B230F, elektrisk insprutning (nytt system, LH 2.4), katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
159hk 210Nm
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
156hk 242Nm
91 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1990

B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
91 oktan
740 GL, GLE, GLT

B234F, insprutning, dubbla överliggande kamaxlar & 16 ventiler, katalysator
155hk 203Nm [lite klenare än förut]
95oktan
740 GLT 16 VALVE

B230FT, elektrisk insprutning, turbo & intercooler, katalysator
165hk 264Nm [starkare än förut]
95 oktan
740 TURBO INTERCOOLER

1991 & 1992:
B230F, elektrisk insprutning, katalysator
116hk 183Nm
95 oktan
740 GL

**

B23/230 står för 2.3 liters motor, finns B200 också (dvs 2 liters).
F:et står för katalytisk avgasrening

Dieselmotorerna till 740 GLE kommer från Volkswagen: D24, D24T (Turbo) & D24TIC (Turbo & intercooler).


Infon är tagen från boken 'Allt om Volvo 740' av Auto INFO, som anger Volvo som källa för all teknisk information.

Kan finnas fel, får gärna påpekas.


huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2007
#11
I övrigt så var GLE första 740-modellen som kom 1984, snik-varianten av 760 som kom 1982.

740 GLE av årsmodell 1988 fick midjelister med krom samt dörrhandtag med krom list och kromgrillen som gamla 760 GLE hade fram till 1987. 740 GLE 1985-1987 ser alltså likadana ut
som GL fram till 1988 då det börjar skilja sig lite.

From årsmodell 1989 blev GLE och GLT utrustningspaket till GL, dock enbart med B230F-motorn. Under 1988 fanns det ett utrustningspaket till GL som hette Blackline,
med lite GLT-look & alufälgar.. vanliga motorn dock.

GLT 16 Valve har däremot 16ventilsmotorn B234F 1988b-1990.

Finns även 940 GLT modell 1991 som hade B234F om det är intressant.


115 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#12
Ok då har man fått lite mer klarhet i det hela vilket är det bästa allternativ om man köpa nån utav dom försöker nämligen sälja saaben blir en hoj istället och en billigare bil modell

mvh torstensson


huh?
10 427 Inlägg
115 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#14
Har kollat på både 9000 och 900 men har inte kommit längre än så va bara nyfiken var det va för skillnad på glt å gle


12 september 2007
#15
Volvo__Mannen skrev:
Förresten är det någon som vet vad 940 polar innebär?

volvo 940 polar innebär att den är utrustad med en hårdare a/c för ett betydligt varmare klimat än det vi har i sköna sverige!

3 650 Inlägg
12 september 2007
#16
Egget skrev:
Endast dem nyare GLE har taklucka. GLE har 131hk och GLT 16 Valve har 158hk. Alla GLE har inte fönsterhissar.

stämmer inte med takluckan..även de äldsta gle har taklucka..
en bekant till mig har en gle -84 den har taklucka samt elhissar.
Senast redigerat av Kesler (12 september 2007)


huh?
10 427 Inlägg
12 september 2007
#17
Kesler skrev:
Egget skrev:
Endast dem nyare GLE har taklucka. GLE har 131hk och GLT 16 Valve har 158hk. Alla GLE har inte fönsterhissar.

stämmer inte med takluckan..även de äldsta gle har taklucka..
en bekant till mig har en gle -84 den har taklucka samt elhissar.

Tror första 740n (GLE -84) hade taklucka allihopa. Sen har det väl vart tillval.
En polare har inte taklucka på sin GLE 88, jag har det på min GLE 88 osv.

Tror dom tidigare var lite flashigare allmänt eftersom den skulle vara nåt
mellanting mellan 760 GLE och 740 GL som kom 1985.


19 november 2008
#18
Volvo__Mannen skrev:
JonasHalt skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Förresten är det någon som vet vad 940 polar innebär?

Är inte det ett utrustningspaket på importerade 940?

jo det är ett utrustningspaket på 940ar som inte såldes i sverige, men jag undrar vad det paketet innebär.

940 polar är en import.. det innebär en mkt kraftigare ac cool
volvo 240 kom även den i polar "edition"

Yellow bug!
1 640 Inlägg
19 november 2008
#19
Också ett väldigt bra trådlyft, tycker frågan redan fått ett exakt likadant svar roll

Om det där med AC:n stämmer det vet jag inte, har aldrig hört talas om det, och tycker det verkar lite småskumt.. Hur och framförallt VARFÖR skulle de göra kraftigare AC.. tongue En AC som kyler bra i svenskt klimat i 30+ kyler väl fan minst lika bra någon annanstans? tongue

Dock ska ju Polar-modellerna ha mindre motorer, då de såldes främst i Italien och Belgien som hade straffskatt på motorer över 2 liter. tongue
Senast redigerat av Edil_ (19 november 2008)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

huh?
10 427 Inlägg
19 november 2008
#20
Edil_ skrev:
Också ett väldigt bra trådlyft, tycker frågan redan fått ett exakt likadant svar roll

Om det där med AC:n stämmer det vet jag inte, har aldrig hört talas om det, och tycker det verkar lite småskumt.. Hur och framförallt VARFÖR skulle de göra kraftigare AC.. tongue En AC som kyler bra i svenskt klimat i 30+ kyler väl fan minst lika bra någon annanstans? tongue

Dock ska ju Polar-modellerna ha mindre motorer, då de såldes främst i Italien och Belgien som hade straffskatt på motorer över 2 liter. tongue

Tror det typ är stolsvärme och uppvärmd bakruta eller nåt 'Polar' innebär faktiskt wink
Dvs det som är standard i norden.



Sök