4365
Sök

Chip till calibra..

62 Inlägg
7 maj 2007
Trådstartare
#1
Tjo!
Hade tänkt att köpa chip till min calibra!
Jag undrar om de är någon mening att köpa chip till en 16 ventilare 136hk?
Någon som har de? Blev de mkt skillnad?

Johan
Senast redigerat av Calibra_Johan (7 maj 2007)


1 813 Inlägg
28 maj 2007
#2
visst e det lönt å chippa om du känner för det.. chippade min calibra fast det var en v6a på 170hk orginal och fick ut efter bänkning 191hk och sen bytte vi avgassystem med katt så bänkades den igen och då uppnådde den 201hk på framhjulen!!! vet inte hur det e med 16v om det gör så mkt lr inte.. men en som kör en calibra här runt hos mej han har extraktorgrenrör å lite sånt vet inte om hans e chippad men iaf den går rätt bra för att vara 16v wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!

679 Inlägg
9 september 2007
#3
Jag har chippat min och tycker att det märks en del....den vart rappare....svarar mer på gasen.


654 Inlägg
9 september 2007
#4
Är perosnligen inte så mycket vad gäller chipning av 4cyl N/A motorer av det mindre slaget.
Av den anledningen att det oftast inte ger så mycket mer än större psykisk effekt.
Man brukar säga att en orginal N/A motor ger ett chip ca 10ÄRLIGA hk på..Men givetvis med vissa undantag.

Ett chip till en N/A motor är oftast avsett för en orginal motor.
Chipet/chipningen brukar oftast va en fråga om:
Påställd tändning,mer soppa på det högre rpm registret och lite andra mindre saker.
Medans samma chip på en bil med filter,avgas osv inte ger samma effekt,av den anledningen att motor då kanske går både snålare och får felaktiga värden inmatade i motorn.

Så perosnligen tycker ja det är bättre att man satsar på:
Avgas,filter,grenrör på en N/A motor av det lite mindre slaget.
Dessa saker av bra kvalitet brukar oftast generera i mer HK än chipet ger,OCH: Man har inte ändrat en massa saker i ECUn och kanske får div orginal funktioner satta ur spel.


Sök