3938
Sök

Problem med störningar :(

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Hej! mad

Jag håller på att bli tokig,bygger ljud i min og93 (sign). Jag har problem med störningar och oljud i högtalarna. Till att börja med,ström och lågnivå är dragna på varsin sida av bilen,slutstegen är ordentligt jordade.

Har jag bara tändningen på utan att starta motorn så brusar o surrar det,startar jag motorn så viner den med varvtalet också. Drar jag ur lågnivåkablen ur steget slutar det,koppla jag högnivå som ingång till steget äre samma sak,det surrar,kopplar jag däremot högnivå direkt till hötalaren så får jag inte störning.

Jag trodde de var fel på cd-spelarn,att den skickade en "keffad" lågnivå,men jag testade med en annan cd och de vart samma sak. Ändå gången jag lyckats få bort ljudet var när jag mata steget från ett externt batteri,jag har alltså kommit fram till att störningen ligger på strömsidan.

Jag köpte avstörningsfilter från mds,kopplade de precis innan steget,ingen skillnad,kopplade det direkt över batteriet,ingen skillnad,jag drog jord och matning direkt från batteriet in till steget,hjälpte inte.

Jag gjord ett filter med spole o konding i serie med matning och jord,ingen skillnad,på nåt sätt lyckas ju cd spelarn filtrera bort det,för högrtalarna som är kopplade till den surrar ju inte. Jag har provat med andra steg också,samma sak.

Ifall jag skippar jord på mitt lilla steg till framsystemet så försvinner surret,man hör lite musik men går ju inte spela direkt,testade att hålla jord kablen i handen o jorda mot olika saker i kupén,surret kommer direkt när jag jordar.

Min sista tanke är att jorda cd-spelaren och steget på samma kabel direkt till minuspol,kan ligga krypströmmar ?

Blir tokig,jag blir inte av med skiten! Alla tips är välkommna!

Tack på förhand.

340 Inlägg
8 maj 2007
har du ett eller två steg?

Prova att jorda allt i samma punkt. flytta runt på steget och se om det blir ngn skillnad. antar att du inte har ngt oscilloscope som du kan kolla hur störningarna ser ut?

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Jag har  2 steg,men steget till basarna är inteställt på lpf,och klipper bort störningen,däremot så är steget till framsystemet inställt på fullrange\hpf .. så där kommer störningen direkt. Jo jag har möjlighet att koppa ett oscilloscope ...

340 Inlägg
8 maj 2007
det är alltid trevligt med scope. kolla hur störningarna ser ut, (brus, sinus osv). både på strömkablaget och högtalar kablaget, på både stegen. kolla även frekvensen.

Är alla kablar, spec jord till bilstereon ok?
Senast redigerat av newBadboy (8 maj 2007)

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
hmm Jao,jorden ska vara okej,jag kollade frekvensen i början,över batteriet,låg på 1khz. Jag skall testa att jorda stereon och steget i samma punkt,funkar inte de så vet jag f*n inte mad

1 171 Inlägg
8 maj 2007
Jag tror inte det behöver vara på strömsidan som felet ligger. Att det blir bra när du kopplar till ett externt batteri betyder bara att symtomen på problemet försvinner men problemet finns troligtivs kvar. Tråkigt med sådant här. Vad är det för slutsteg? Kan det vara så att slutsteget kopplar samman signaljorden med matningsjorden så att det blir en jordloop som alla tänkbara störningar letar sig in i?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
8 maj 2007
Precis som du skrev i första inlägget jävlades min med mig, då var steget trasigt, men du hade ju testat att byta steg. Vad testade du för steg när du bytte då?
Eller kan du bara fixa det genom att byta/lägga till ett batteri?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag tror inte det behöver vara på strömsidan som felet ligger. Att det blir bra när du kopplar till ett externt batteri betyder bara att symtomen på problemet försvinner men problemet finns troligtivs kvar. Tråkigt med sådant här. Vad är det för slutsteg? Kan det vara så att slutsteget kopplar samman signaljorden med matningsjorden så att det blir en jordloop som alla tänkbara störningar letar sig in i?

Jag hänger inte med,ditt resonemang håller ju inte,det är ju inte bara symtomet som försvinner,utan hela kedjan,alltså felet upphör,inga störningar och ljudet blir bra.. felet måste ligga på strömsidan,jag har uteslutit genom att testa med annan cd-spelare ...

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Mäki skrev:
Precis som du skrev i första inlägget jävlades min med mig, då var steget trasigt, men du hade ju testat att byta steg. Vad testade du för steg när du bytte då?
Eller kan du bara fixa det genom att byta/lägga till ett batteri?

Jag märkte inte felet först,när jag bara hade steg till basarna,och körde resten på cd:n, sen hade jag ett 2-kanalssteg liggande som jag koppla till framsystemet,då upptäckte jag felet,jag trodde steget var kass,beställde ett nytt likadant,samma fel... tog min 4-kanalssteg som jag har till basarna och koppla med hpf till samma högtalare för att testa om de försvann,samma fel med de steget ...

Kettunen
8 maj 2007
Tror din Jord kontakt är kass. Jag har min jord till slutsteget där man spänner fast bältet i baksätet. Alltså där hela dosan sitter

1 171 Inlägg
8 maj 2007
Jag menar att om problemet är en jordloop mellan signaljord och matningsjord tex så är ju allt frid och fröjd om du inte inför störningar. När du kopplar in till bilens elsystem så tillför du störningar iom att det är annat som belastar batteriet och då visar sig problemet som kanske sitter i signaldomänen egentligen.

Är problemet då att det är annat som belastar batteriet eller att signaljorden är felaktigt kopplad? Bara som ett exempel alltså på hur man kan tänka.

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
Kettunen skrev:
Tror din Jord kontakt är kass. Jag har min jord till slutsteget där man spänner fast bältet i baksätet. Alltså där hela dosan sitter

Tror inte jag då jag jordat direkt mot minuspolen,hjälpte inte ...

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag menar att om problemet är en jordloop mellan signaljord och matningsjord tex så är ju allt frid och fröjd om du inte inför störningar. När du kopplar in till bilens elsystem så tillför du störningar iom att det är annat som belastar batteriet och då visar sig problemet som kanske sitter i signaldomänen egentligen.

Är problemet då att det är annat som belastar batteriet eller att signaljorden är felaktigt kopplad? Bara som ett exempel alltså på hur man kan tänka.

Sant,hur får jag bort detta fenomen da ?  Att singnaljord och matnigsjord går ihop ?

Kettunen
8 maj 2007
Hannes skrev:
Kettunen skrev:

Tror inte jag då jag jordat direkt mot minuspolen,hjälpte inte ...

hm. Då vette fan. Det var felet på min innan. Fick oxå vinande ljud. Menmen

1 171 Inlägg
8 maj 2007
Jag vet inte, testa med ett annat slutsteg, men det kanske du redan gjort. Vi vet ju inte om det är det som är problemet. Såg att du har två signalkablar som går till slutsteget bak, kan det ha med saken att göra? Är de dragna separerat eller tätt ihop. Du skulle ju kunna prova att använda bara en signalkabel om det går.

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag vet inte, testa med ett annat slutsteg, men det kanske du redan gjort. Vi vet ju inte om det är det som är problemet. Såg att du har två signalkablar som går till slutsteget bak, kan det ha med saken att göra? Är de dragna separerat eller tätt ihop. Du skulle ju kunna prova att använda bara en signalkabel om det går.

Det har nog inte med saken att göra, det var innan när jag bara hade det steget,då hade jag dratt 2 kablar till 4-kanalssteget,men nu använder jag bara en av dem,sen bryggar jag singnalen mellan utgång på steget till ingång,jag behövde den andra utgången på cd-spelarn till framsystemets slutsteg ..hänger du med ? tongue

1 171 Inlägg
8 maj 2007
Ja, nu tror jag jag hänger med. Du använder alltså "det lilla" steget fram till framsystemet. Det kan ju vara detta steg som spökar. Du kriver att du även får lite ljud om du skippar jorden på det steget. Det tyder ju på att den tar matningsjord även via signalkablarna. Har du testat ett annat steg fram? Galvaniska avskiljare på signalkabeln?

Ifall jag skippar jord på mitt lilla steg till framsystemet så försvinner surret,man hör lite musik men går ju inte spela direkt,testade att hålla jord kablen i handen o jorda mot olika saker i kupén,surret kommer direkt när jag jordar.

67 Inlägg
8 maj 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Ja, nu tror jag jag hänger med. Du använder alltså "det lilla" steget fram till framsystemet. Det kan ju vara detta steg som spökar. Du kriver att du även får lite ljud om du skippar jorden på det steget. Det tyder ju på att den tar matningsjord även via signalkablarna. Har du testat ett annat steg fram? Galvaniska avskiljare på signalkabeln?

Har testat annat steg,ett likadant,jag testade med avskiljare för ett tag sendan,när jag hade samma problem med baksystemet,men jag löste aldrig de utan körde 6x9" på cd-spelarn ist ..
Senast redigerat av Hannes (8 maj 2007)

340 Inlägg
8 maj 2007
jag är åxo lite inne på att det inte är säkert att det är bilen "strömsystem" som stör. kanske ngn skum störning som uppstår pga av ngn form av obalans i jord alt +12. iom du kopplar in ett externt batteri så kanske du bryter den felande  länken och strömmen går då inte via den, kan inte riktigt fölara hur jag menar men du kanske förstår. mitt 1a hands tips är att ha en enda jord anslutnings punkt och en enda +12 punkt dit du drar alla kablar. kolla även att signal jord är ok.  bara för att prova kan du ju dra tunna kablar bara du inte spelar högt.

nästa steg tycker jag borde vara att byta slutsteg, dvs enhet enhet och se om det försvinner. tråkigt men så är det.......

hmm 1kHz över batt, skumt det borde inte finnas ngn som helst, spec när motorn är av. får fundera lite mer

Sök