2218
Sök

Ja, asså, kan vi lösa det här med tonade rutor runt om?

237 Inlägg
12 maj 2007
jas har inga problem om polisen väl börja kolla så draa ner rutorna bara...smile

brosan bes sin bil förra veckan...fick en två för rutorna men bes mannen var så jäkla trevlig så han sa dra ner rutorna nästa gång o dra säkringingarna så går den igenom...ingen lag på att ha fram rutor;) förutom taxi bilar...
Senast redigerat av -ROSEN- (12 maj 2007)

Världens Häftigaste....De E Jag de...

49 Inlägg
12 maj 2007
om man köper riktig krympfilm så är det inte så svort å tonna.. inte nå jävla biltema film den är både svår tonnad men går dock om man är lite pillig med henderna men så blir det så konstig färg alltid på filmen och hjusjenomsläpet också...

livet är för kort för att köra diesel.....

hater
656 Inlägg
12 maj 2007
Trådstartare
Okej fan va bra.. fick man det uträtt! EJ TILLÅTET med TONING FRAM då asså, så vida man inte drar ner framrutorna o drar säkringen tongue.. bra o veta ändå!

Tack allesammans för besvarningen!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

LillNaisarn
12 maj 2007
andreas_940 skrev:
Man får INTE INTE INTE tona framrutorna!

Men när jag hade tonat runtom så sa ingen något!..... MEN det är fortfarande olagligt!

man FÅR tona framrutorna bara dom har ett visst ljusigenomsläpp (nu minns jag inte om det är 73 eller75%) men visst det är så gott som omöjligt att få, så visst får man tona, så skippa snacket på att det är olagligt. det är snarare omöjligt att uppnå viss %  igenomsläpp !

andreas_940 skrev:
ghost_boy83 skrev:
därför man köper tonade rutor från fabrik då kan dom inte säga ett piss betalar 2800 för två rutor framm fanimej värt det

sådanna framrutor kan man väl inte köpa lagligt i sverige väl? kanske till en importerad bil men inte svensk??

Jag menar med tanke på att det finns regler för det.

man får eftermontera, en bekant har gjort det på sin w201 (han köpte dom av ngn som plockat hem från tyskland)

ang att dom är "olagliga" som du påstår stämmer INTE heller, man får med ett intyg som man visar upp åt herr blå så kan dom inte göra ett smack! rutorna är märkta med specifikt nr så det inte ska gå och fuska med detta,

498 Inlägg
12 maj 2007
LillNaisarn skrev:
andreas_940 skrev:

Men när jag hade tonat runtom så sa ingen något!..... MEN det är fortfarande olagligt!

man FÅR tona framrutorna bara dom har ett visst ljusigenomsläpp (nu minns jag inte om det är 73 eller75%) men visst det är så gott som omöjligt att få, så visst får man tona, så skippa snacket på att det är olagligt. det är snarare omöjligt att uppnå viss %  igenomsläpp !

andreas_940 skrev:
ghost_boy83 skrev:
därför man köper tonade rutor från fabrik då kan dom inte säga ett piss betalar 2800 för två rutor framm fanimej värt det

sådanna framrutor kan man väl inte köpa lagligt i sverige väl? kanske till en importerad bil men inte svensk??

man får eftermontera, en bekant har gjort det på sin w201 (han köpte dom av ngn som plockat hem från tyskland)

ang att dom är "olagliga" som du påstår stämmer INTE heller, man får med ett intyg som man visar upp åt herr blå så kan dom inte göra ett smack! rutorna är märkta med specifikt nr så det inte ska gå och fuska med detta,

För femtioelfte gången så får man inte tona rutorna fram! rutan ÄR redan tonad från fabrik så de kvittar hur jäkla ljus film du än lägger på så blir det ändå för mycket!
Bara att acceptera!

Sedan skriver du att man får med ett intyg och rutorna kommer från Tyskland??
Då är de ju lagliga i Tyskland men inte i Sverige?? då vi verkar ha olika lagar?

Och till sist så påstod jag inte att det är olagliga utan det var mer menat som en fråga, men det tillade jag i inlägget efter!
Senast redigerat av andreas_940 (12 maj 2007)

417 Inlägg
12 maj 2007
LillNaisarn skrev:
andreas_940 skrev:

andreas_940 skrev:
ghost_boy83 skrev:

Intressant tråd... Det du säger om intyg osv, kan mkt väl stämma. Vissa personer med ögonsjukdom å läkarintyg kan ju få det godkänt....  finns nog fler undantag om man bara finkammar lagen...

mvh/Jocke

LillNaisarn
12 maj 2007
andreas_940 skrev:
För femtioelfte gången så får man inte tona rutorna fram! rutan ÄR redan tonad från fabrik så de kvittar hur jäkla ljus film du än lägger på så blir det ändå för mycket!
Bara att acceptera!

Då är de ju lagliga i Tyskland men inte i Sverige?? då vi verkar ha olika lagar?

Och till sist så påstod jag inte att det är olagliga utan det var mer menat som en fråga, men det tillade jag i inlägget efter!

man får VISST tona om det är ett visst antal ljusigenomsläpp i %, det står klart och tydligt omdu läser tex på VV.se MEN jag sa aldrig att det var att klappa dit film och tro att det är lagligt, ja sa bara att man FÅR om man har nog mkt insläpp. jag ville bara ha sagt att det är INTE olagligt att ha solfilm om det är nog mkt igenomsläpp på rutorna !

Ang rutorna så bör det vara lagligt i sverige då han haft dom i ca 2 år, vet själv då han berättat X antal ggr herr blå stoppat och han visat intyg och dom inte kunnat göra ngt,
(hur det exakt ligger till vet jag inte) men ang framrutorna så vet jag till 100% att det är som jag nu skrivit,

Lägger in ett utrdrag hära så om du vill diskutera får du ringa till vv och säga att dom har fel :
"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån."
Senast redigerat av LillNaisarn (12 maj 2007)

257 Inlägg
12 maj 2007
för övrigt så håller polisen på att testar en grejj som man mäter genomsläppet på plats....så har man 70%fram klarar man säg, säger han annat visa utskicket från vägverket?

149 Inlägg
12 maj 2007
LillNaisarn skrev:
andreas_940 skrev:
Bara att acceptera!

man får VISST tona om det är ett visst antal ljusigenomsläpp i %, det står klart och tydligt omdu läser tex på VV.se MEN jag sa aldrig att det var att klappa dit film och tro att det är lagligt, ja sa bara att man FÅR om man har nog mkt insläpp. jag ville bara ha sagt att det är INTE olagligt att ha solfilm om det är nog mkt igenomsläpp på rutorna !

Ang rutorna så bör det vara lagligt i sverige då han haft dom i ca 2 år, vet själv då han berättat X antal ggr herr blå stoppat och han visat intyg och dom inte kunnat göra ngt,
(hur det exakt ligger till vet jag inte) men ang framrutorna så vet jag till 100% att det är som jag nu skrivit,

Lägger in ett utrdrag hära så om du vill diskutera får du ringa till vv och säga att dom har fel :
"Tonade bilrutor
Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån."

Enligt böterna jag har liggandes så står det att "färgade skikt" på de främre sidorutorna är förbjudet...fanns en paragraf med oxå som de hänvisade till. Jag hade svag film och blev stoppad två gånger. Sen har jag hört att SBP inte går på det där med att dra säkringen till hissarna, utan de sätter i en ny säkring och kör upp rutorna och kollar (?) finns ingen lag på att ha sidorutor nej så man måste typ tabort dem för att komma undan helt.

Eller så har man en billig film från typ micro som man rycker bort vid besikningen. Inte för att jag skulle åka om kring med sådan billig film....

Opelåkare. Banåkning och GT bilar är livet!

2 594 Inlägg
14 maj 2007
Danne_86 skrev:
för övrigt så håller polisen på att testar en grejj som man mäter genomsläppet på plats....så har man 70%fram klarar man säg, säger han annat visa utskicket från vägverket?

det har dom redan i usa en apparat dom sätter på rutan jäkligt smidigt borde dom svenska polisen haft redan nu

2 594 Inlägg
14 maj 2007
Opelola skrev:
ghost_boy83 skrev:
andreas_940 skrev:

haha jasså varför säljer då dalhems och spc sånna då??

Allt som Dalhems säljer behöver inte vara lagligt.

nej men som jag skreev innan så är glasen är e märkt dot märkta mm dom har redan det ljus insläppet som är rekomenderat, och det är ingen film ag snackar om utan glaset som är tonat exakt som på nya bilar som kommer från fabrik

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
14 maj 2007
PÅ min förra camaro va det ljus toning  på sidorutorna, och det var inga problem på besiktningen, då det stog i mina papper att den kom så från fabriken:)

V8 - 4 Life

498 Inlägg
14 maj 2007
@ ghost_boy83

Du skrev tidigare i tråden att du köpt sådanna rutor?

Men på vilken av dina bilar har du monterat det på?

Kan du visa upp en bild och intyget du pratar om?

2 594 Inlägg
14 maj 2007
andreas_940 skrev:
@ ghost_boy83

Du skrev tidigare i tråden att du köpt sådanna rutor?

Men på vilken av dina bilar har du monterat det på?

Kan du visa upp en bild och intyget du pratar om?

har inte sagt att jag har köpt dom men  jag ska!! intyget står i vw spc katalogen har även ringt och hör me. lägger upp bilder när jag bytt

49 Inlägg
16 maj 2007
falloutboy skrev:
Kör man ner rutorna och drar säkringen på bilprovningen så kan du få en tvåa om rutorna syns. det har hänt. inte ens det är ett säkert knep tyvärr.

då är det väl bara att tona, dra ner rutorna och bort me säkringen. sen få en tvåa på att rutorna inte går upp och åka tillbaka och ombessa med säkringen i, så att rutorna går upp? för på ombess så kollar dom väl inget annat än just det man fått tvåa på? i detta fallet att rutorna inte går upp? smile

LillNaisarn
16 maj 2007
Seeker skrev:
falloutboy skrev:
Kör man ner rutorna och drar säkringen på bilprovningen så kan du få en tvåa om rutorna syns. det har hänt. inte ens det är ett säkert knep tyvärr.

då är det väl bara att tona, dra ner rutorna och bort me säkringen. sen få en tvåa på att rutorna inte går upp och åka tillbaka och ombessa med säkringen i, så att rutorna går upp? för på ombess så kollar dom väl inget annat än just det man fått tvåa på? i detta fallet att rutorna inte går upp? smile

nepps dom ska bara kolla om man åtgärdat e.v fel,
är igentligen lättare att riva solfilmen och besikta , och sen lägga ny...

Bredbands Tekniker
176 Inlägg
16 maj 2007
Angående detta med E märkning!

Bokstaven E betyder att artikeln är godkänd av EU/ECE och därmed är godkänd att använda i EU-land. Vad jag vet så är Sverige med i EU.wink

Så Produkter som är E- märkta är godkända att använda på din bil.big_smile
Det finns E-märkta Bilbarnstolar, däck, fram/bak ljus mm  till din bil.

Så om nu dom tonade rutorna som man kan köpa är E-märkta så är dom Godkända och då kan inte polisen eller besiktningsmannen  göra någonting.lol

Smärta är skönt, tills det gör ont.!!
Att jämföra en Volvo med en Saab är som att jämföra en kontainer och ett jaktplan...

Fartsyndare/Musik-narkoman
199 Inlägg
16 maj 2007
man får även ha tonade framrutor om man kan visa läkarintyg på att man har "överkänsliga" ögon tongue  *dock har man ju inte denna förmån själv* (men man kanske kan fixa genom operation lol)
Senast redigerat av Inkster (16 maj 2007)

Jag kommer bara ihåg saker som är viktiga, Eller var det saker som som är oviktiga?

49 Inlägg
16 maj 2007
LillNaisarn skrev:
Seeker skrev:
falloutboy skrev:

nepps dom ska bara kolla om man åtgärdat e.v fel,
är igentligen lättare att riva solfilmen och besikta , och sen lägga ny...

ja?
och felet är att rutorna inte går upp? dom har ju inte sett att dom är tonade?

Avstängd
329 Inlägg
16 maj 2007
LÄKARINTYG känslig hud mot sol smile

Sök