2871
Sök

Trimma en supra

Envis optimist
454 Inlägg
2 september 2005
Trådstartare
#1
Tjenare.

Har funderat på att köpa en 89:as supra och undrar om nån vet nån firma som chippar om dom i sverige. Skulle vilja få ut drygt 300 hk ur den och det borde väl gå med chipp, luftfilter och annat avgassystem? Har inte så mkt erfarenhet av trimning av toyota.


Sagge_AM
2 september 2005
#2
Om du vill köpa en Supra så är det den här du ska ha!!

http://www.blocket.se/view/5918795.htm? … amp;city=0

Det är den Ökända SupraMannen!! Som säljer sin bil för en ny projekt bil ..
Den har över 1.000hk Och är Europas Snabbaste Supra!!!


Men om du vill trimma och styla en själv så är den här hemsidan bra
www.Stylingkompaniet.com  wink

Envis optimist
454 Inlägg
2 september 2005
Trådstartare
#3
Ja det är synd man inte har typ en halv miljon till å lägga på en bil då...

Du / Ni vet inte nån firma som chippar om dem? Stylingkompaniet var ju typ mer att byta turbo å sånt. Finns det inget typ som nordic uhr är för saab?


272 Inlägg
3 september 2005
#4
Chippa mk3orna funkar oftast inte överhuvudtaget. Mitt tips är ett riktigt catback avgassystem och dp, hks svampfilter, och höjt ladd. men orginal turbon ska duinte köra högre än 1 bar, den klara upp till 1,3 men den är oeffektiv över 1 bar. sen ska du INTE sätta dit en atmosfärisk dump då du har lmm kvar, det är värdelöst. kör med orginal eller en annan återcirkulerande dump som gör att den inte går så fett vid växlingar. det är ju så löjligt med en dump som låter tok mycket sen går bilen knappt något. kika in på www.supras.nu där hänger alla mk3 tokar big_smile

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

272 Inlägg
3 september 2005
#5
Sagge_AM skrev:
Om du vill köpa en Supra så är det den här du ska ha!!

http://www.blocket.se/view/5918795.htm? … amp;city=0

Det är den Ökända SupraMannen!! Som säljer sin bil för en ny projekt bil ..
Den har över 1.000hk Och är Europas Snabbaste Supra!!!


Men om du vill trimma och styla en själv så är den här hemsidan bra
www.Stylingkompaniet.com  wink

Han kanske är ute efter en som är lite mer körbar på gatan. turbonetics y2k turbon kommer ju inte förens vid 5500rpm. därför supran är mest en tidkortsräser big_smile Fast det är ju den bil jag avguder mest ändå wink om inte Ryan Woon i USA, han har 1378hk på veven med 3 liter motor. kört 9,08 som bäst har jag för mig och då med manuel låda.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

Envis optimist
454 Inlägg
3 september 2005
Trådstartare
#6
Tack för svaren... mkt nyttigt att veta där. Känns som det en vacker dag blir en supra... Jo jag håller med dig om att den ska väl inte direkt spåra ur som supramannens... ja menar, visst 1000 hk men kanske inte i trafiken...haha.


10 287 Inlägg
4 september 2005
#7
http://www.blocket.se/view/5918795.htm? … amp;city=0

Hmmmm....kan det vara så att den bilen stod i vårat garage i fjol vinter för att Suprateamet har lite för centralmonterade tummar.....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 Inlägg
15 september 2005
#8
Man kan kan trimma en supra på rätt sätt eller på fel sätt.

300hk i en supra är ungafär som att ta bort strypningen på en moppe.
Supran är gjord att ha mer än 300hk orginal men var tvungen strypas på flera sätt för att klara avgaskraven.

Vill man ha runt 300-350hk så ska man göra följande:
Bättre luft filter
En AMF från en LEXUS 330 om jag minns modellen rätt.
Nya spridare 550cc
Grövre avgassytem
Sen vill man ladda runt 1bar eller mer så behöver man en FCD.

Men akta dig för toppackningen på suprorna.
Byt gärna till en av stål ex HKS +ARP bultar
Fast då ska man kunna göra det själv för annars kostar det blod.
Tror jag kollade upp det på Toyota och det skulle gå på ca 30.000:-
Så jag gjorde det själv, men inget jag rekomenderar för den ovane.

Fråga om något verkar oklart.
Finns massor att skriva men beror på hur seriös man är, och hur mycket man kan skruva.

MVH Daniel

19 Inlägg
15 september 2005
#9
ja ryan woon är min favvorit me fast hans är väl fortfarande gatreggad?Hoppas du lyckas hitta på nått till supran=)

272 Inlägg
16 september 2005
#10
Jaa, Woon's supra är gatlegal.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

68 Inlägg
16 september 2005
#11
jag har en fråga! min kompis har en supra 89 det sägs att det är över 400 hk i den men det sitter orignal lådan å koppling m,m sen har jag hört att det inte går att ha 400+ hk om man inte har bytt koppling å de. vem har rätt??

blinka med blåljusen om du vill "rejsa"!

272 Inlägg
16 september 2005
#12
Carlsson skrev:
jag har en fråga! min kompis har en supra 89 det sägs att det är över 400 hk i den men det sitter orignal lådan å koppling m,m sen har jag hört att det inte går att ha 400+ hk om man inte har bytt koppling å de. vem har rätt??

Kopplingen brukar ge upp vid 350hk. Men om du säger mer vad som är gjort så skulle man ju kunna räkna ut om han ljuger eller inte wink

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

draminbil.nu
1 382 Inlägg
17 september 2005
#13
Carlsson skrev:
jag har en fråga! min kompis har en supra 89 det sägs att det är över 400 hk i den men det sitter orignal lådan å koppling m,m sen har jag hört att det inte går att ha 400+ hk om man inte har bytt koppling å de. vem har rätt??

går och går frågan är hur bra det håller!


68 Inlägg
18 september 2005
#14
BoostLogic skrev:
Carlsson skrev:
jag har en fråga! min kompis har en supra 89 det sägs att det är över 400 hk i den men det sitter orignal lådan å koppling m,m sen har jag hört att det inte går att ha 400+ hk om man inte har bytt koppling å de. vem har rätt??

Kopplingen brukar ge upp vid 350hk. Men om du säger mer vad som är gjort så skulle man ju kunna räkna ut om han ljuger eller inte wink

det här är det som är gjort på den:
* Portad och planad topp
* HKS 1,2 mm stålpackning
* ARP Bultar
* Portat grenrör
* Garret T04E Turbo (A/R 50 med 57mm inlopp, 0,84 avgashus)
* Tial 38 mm extern Wastegate
* 3 tums Downpipe och avgassystem med 1 st Megan rostfri slutdämpare 4,5 tum 
* Katakysator medföljer så man kan besikta
* Större specialgjord Intercooler (bredd 60cm, höjd 30cm, tjockl 7cm)
* Nya IC rör 2,5 tum
* Mitshubishi EVO 6 Dumpventil
* Walbro 255 l/h HP Bränslepump
* Malpassi ställbar bränsletrycksregulator
* Spalfläkt (För att öka kylningen till motorn)
* Moroso röda tändkablar
* HKS FCD (Flyttar upp laddtrycksspärren)
* Öppen vevhusventilation med två små filter
* Ställbart laddtryck
* BMC Dubbelkonat luftfilter

blinka med blåljusen om du vill "rejsa"!

272 Inlägg
18 september 2005
#15
Kan mycket väl vara 400hk i den. Så han ljuger nog inte. Är du säker på att den är manuell och inte auto? Annars har ju han koppling som snart ger upp skulle jag tro.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

68 Inlägg
18 september 2005
#16
japp han har manuell.ja det låter orimligt.

blinka med blåljusen om du vill "rejsa"!

272 Inlägg
30 september 2005
#17
IceRman skrev:
Man kan kan trimma en supra på rätt sätt eller på fel sätt.

300hk i en supra är ungafär som att ta bort strypningen på en moppe.
Supran är gjord att ha mer än 300hk orginal men var tvungen strypas på flera sätt för att klara avgaskraven.

Vill man ha runt 300-350hk så ska man göra följande:
Bättre luft filter
En AMF från en LEXUS 330 om jag minns modellen rätt.
Nya spridare 550cc
Grövre avgassytem
Sen vill man ladda runt 1bar eller mer så behöver man en FCD.

Men akta dig för toppackningen på suprorna.
Byt gärna till en av stål ex HKS +ARP bultar
Fast då ska man kunna göra det själv för annars kostar det blod.
Tror jag kollade upp det på Toyota och det skulle gå på ca 30.000:-
Så jag gjorde det själv, men inget jag rekomenderar för den ovane.

Fråga om något verkar oklart.
Finns massor att skriva men beror på hur seriös man är, och hur mycket man kan skruva.

MVH Daniel

Jag har varken Lexus AFM, större spridare och jag plockar ut 400hk. ARP bult är inte helt nödvändigt då orginal håller ett tag till. Men många byter till arp bult när dom ända har plockat av toppen för en stålpackning.

Sen så ska ni tänka på att det är dp'n och mid-pipen som ska vara stort, då varm luft har större volym än kall luft och luften svalnar rätt så fort under bilen.

Mitt tips till att plocka ut 400-450hk kommer här:
EGR plattor
Öppen vevhusventilation, altnernativt catchtank
Ta bort spjällhus-förvärmningen
Köra på 1 bars ladd med CT-26an
Byta till en värre "kvalitets" dump
Montera en FMIC
Grövre tryckslangar, 2,5" räcker
Stort öppet luftfilter, ju större area på filtret ju mer luft kan passera lättare.
Byta till Lexus AFM eller det dyrare alternativet en piggy back, SMT6.
Värre soppapump
Koppling borde bytas ganska omgående.

Själv ska jag byta till 660cc spridare och en SMT6 då jag kan ta bort LMMen smile Plockar jag väl ut ca 500hk med dom modds jag har.
Senast redigerat av BoostLogic (30 september 2005)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

272 Inlägg
30 september 2005
#18
Glömde Fuel Cut Defender och att byta till stålpackning åt toppen wink

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

272 Inlägg
30 september 2005
#19
Sharky skrev:
http://www.blocket.se/view/5918795.htm? … amp;city=0

Hmmmm....kan det vara så att den bilen stod i vårat garage i fjol vinter för att Suprateamet har lite för centralmonterade tummar.....

/Göran

Jaha, vad fick ni göra då? Det skulle jag vilja veta smile

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

10 287 Inlägg
30 september 2005
#20
Fanken, och jag som inte skall chatta i trådar - nu kommer Chrizz att skjuta mig....

Nåja, Supramannen och Gotlänningen är försäljare, inte mekaniker. När det kommer till att svetsa burar , bygga bränslesystem, svetsa avgassystem mm så låter dom TTR Jompa i vårat garage göra sånt.

/Göran

BoostLogic skrev:
Sharky skrev:
http://www.blocket.se/view/5918795.htm? … amp;city=0

Hmmmm....kan det vara så att den bilen stod i vårat garage i fjol vinter för att Suprateamet har lite för centralmonterade tummar.....

/Göran

Jaha, vad fick ni göra då? Det skulle jag vilja veta smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök