2476
Sök

Vilken BMW ska man ha?

study
772 Inlägg
14 maj 2007
#21
318is eller 316is jag kör en 328 coupe dne drar bara 0.8 0.7 ungefär men sen så tankar jag i w-power så det kan ju bero på det. obs vill ej att detta ska spåra ur ifall w-power sänkerförbrukningen eller ej.

jämföra en golf och bmw hmm mmm vill man ha kvalite väljer man det senaste alternativet.
Senast redigerat av moose46019 (14 maj 2007)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
14 maj 2007
#22
darkdog8 skrev:
jonesono skrev:
darkdog8 skrev:
hehe, tänkte bara att enligt dn.se/motor så ör den 0-100 på 9.5 sek o drar inte mycket mer än 0.8 liter/milen vid blandad körning smile

Lät rätt bra för en student utan inkomst wink

Är du student utan inkomst skall du nog inte satsa på en så motorstark bil.. alla pengar kommer flyga iväg till försäkring, bensin osv. 318is är väldigt godkänd och den drar inte så mycket. Satsa på något sådant!

Låter bra när nån säger så big_smile

Det står lite mellan en Golf GTI 16v -90 och en BMW 318is

Har jämfört på på DN och där står det att golfen gör 0-100 en halv sekund snabbare än BMW:n så det är ju ingen jätteskillnad. Men det känns som om en BMW är roligare att köra än en VW Golf, har jag fel??

Jo men det gäller ju ett ganska viktigt val: ekonomi!
Vad är mest värt, att du har en bmw 325 som äter upp din ekonomi så du till slut bara kan ha den ståendes på parkeringen till ingen nytta och som dessutom är så sönderkörd av alla 18 tidigare ägare (ungdomar) att reparationskostnaderna kommer som brev på posten? Eller en helt okej 316/318 (318is kanske) som inte äter upp ekonomin.. på en gång iaf smile
Vill du ha en 325 som garanterat inte är sönderkörd får du leta upp ett entusiast-ex på autopower.se som säkert kostar som en halv m3:a = ingen vits.
Nu är ju inte m40 motorn i 316/318 (e30) den mest kalasbra pga felkonstruktionen osv, men hittar du ett ex utan allt för många ägare och som är i bra skick så varför inte.
Risken med is:en är helt enkelt att den likt många 25:or är sönderkörd. Jag har själv haft alla tre; 318, 318is (e36) och en golf gt mk3. Is:en var jag mest nöjd med men gillade även e30:n.. golfen gillade jag inte alls! Mycket smaksak men hoppas du är noga när du kollar och känner på de ex du kollar på.
Senast redigerat av jonesono (14 maj 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

148 Inlägg
14 maj 2007
#23
har själv haft en 318is riktig rolig bil iallafall upp till 100 sen har den väl ingen direkt komfort vid längre sträcker, sen har ja väl för min 318is har väl fler hk än 320:an det enda tråkiga kanske är att det inte är en 6:a i den,men jag rekommenderar den iallafall,hade inga problem med min iallafall.

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
14 maj 2007
#24
en 330 såklart wink


men ska du ha en billig "busbil" så är E36 325 efter 93 ett bra val.. finns dessutom många av dom så priserna på dom flesta är helt rätt...

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

1 418 Inlägg
14 maj 2007
#25
En bmw 318is 16v e30, piggare än tex 320 e30 och en vanlig 4a så de blir lite billigare att köra smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

638 Inlägg
15 maj 2007
#26
darkdog8 skrev:
Tjena
Jag har hört att BMWs 3/5-serie ska vara riktigt roliga som förstabil/busbil. Men jag vet inte vilken man "ska ha" så därför vänder jag mig till er.
Bilen ska leva upp till följande:
1. Inte vara alltför dyr i drift (vet att BMW är törstiga men om ni vet nån som kanske drar lite mindre är det bra), pluggar ju trots allt fortfarande.
2. Inte ha en mormormotor (det ska ta under 10 sek att komma upp i 100)
3. Allmänt rolig i övrigt smile


Skriv bara av er, dela med er av era åsikter och synpunkter!


Tack på förhand

325 e36 är en jävligt bra bil. har mycket utrustning för o vara så gammal. bra komfort och körkänsla enda som fattas e en snurra imotorn big_smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
#27
VR6:an verkade ju bra annars... Koppla ur larmet bara, leta efter kabeln som e klippt till tändning lr soppa och skarva ihop den igen... En VR6 kostar ju i drift men går och låter gött big_smile

V8:an i 5-serie som det pratades om e en hemskt dålig motor, beläggningen på cylinderfodrena släpper och kostar massor o fixa...

325 brukar ofta vara billigare att försäkra än 316, 318, 320 pga att de e mer sällsynta och dyrare i inköp vilket gör att färre ungdomar köper dem=mindre olycksrisk...

Äldre 900/9000 turbo då? Finns ju massor av dem så delar kostar inte så mkt, köper du sen en 900 så är de relativt lätta att trimma till iaf 250 hk...

MVH Hampus


Kettunen
16 maj 2007
#28
Bmw 328

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 maj 2007
#29
"V8:an i 5-serie som det pratades om e en hemskt dålig motor, beläggningen på cylinderfodrena släpper och kostar massor o fixa... "

Vad är det för skilnad på V8 i 5:an o 7:an????
Har kört min V8 i över 8000mil o inga problem med den. Känner några som kör V8 o har aldrig hör talas om nåt liknande....
Senast redigerat av Grabber (16 maj 2007)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 maj 2007
#30
Sa inte att alla är dåliga men det är mer vanligt än "normalt slitage" att fodrena ger upp...


Full Gas
51 Inlägg
17 maj 2007
#31
Min gamla E30 ör ute på blocket!! 320 Kanon fräsh!

http://www.blocket.se/vi/11940840.htm?ca=2_s


Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
17 maj 2007
#32
bumpe skrev:
325 brukar ofta vara billigare att försäkra än 316, 318, 320 pga att de e mer sällsynta och dyrare i inköp vilket gör att färre ungdomar köper dem=mindre olycksrisk...

MVH Hampus

Om vi pratar e30 här.. så nej, då har du fel.
Jämför själv hos ett försäkringsbolag ex folksam eller vilket annat som helst, så kommer du inse att det är bra mycket dyrare att försäkra en 325 än en 316. Säger sig självt.. 25:an har ungefär 70 fler hästar, fler ungdomar vill ha motorstarka bilar (och köper därför 325, även om de egentligen inte har råd med det), krockar osv. Sen är det väl en annan sak att 9/10 ungdomar ställer sina 325 på mormor och därigenom sänker sin försäkring (vilket leder till en helt annan historia som vi kan ta i en annan tråd), men fortfarande är 316 billigare om man jämför dem.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

volvoraggare
4 776 Inlägg
17 maj 2007
#33
en gammal 528 kankske

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
17 maj 2007
#34
Alpina B10 BITURBO!! smile har inge "mormormotor" iaf

- V8 - 4 ever . . .
_________________

norit
17 maj 2007
#35
min 325a e till salu säg till

xPuffra
196 Inlägg
18 maj 2007
#36
köp en 323i e21.. grymt rolig bil kan ja lova big_smile


643 Inlägg
18 maj 2007
#37
bara å smälla på med nån 325 E30.


10 Inlägg
29 juli 2007
#38
bmw e34 525 89-93  d va min första bil..en knallröd..så underbar..du kommer älska den1 smile

Lär dig kolla, lär dig se, lär dig älska BMW!!!

1 435 Inlägg
30 juli 2007
#39
Dramo skrev:
bmw e34 525 89-93  d va min första bil..en knallröd..så underbar..du kommer älska den1 smile

Varför just 89-93? Efter 93 är bättre med tanke på att m50'n fick Vanos då.


3 120 Inlägg
30 juli 2007
#40
För 30.000 får du en 325 E36. Betydligt modernare bil och roligare än en E30 318. Men jag har kört E36 318is och E36 316 rätt mycket och fyran är rena sömnpillret. Inget bottendrag...och inget drag någonstans, tycker 320:in har en trevligare karaktär och bättre utväxling, plus att i regel är de motorstarkare modellerna betydligt bättre utrustade.
Jag tycker E30 är lite till åren kommen, den känns inte särskilt modern någonstans, E36:an känns också lite gammal men har betydligt bättre komfort än E30. Är inte driftekonomi något problem är säkert E34 540 en rolig bil också, E34 är ett par snäpp upp i komfort och känsla än E30 och E36 även om modellen också börjar kännas dassig.

Nu har jag ingen insyn i din ekonomi. Det är inte bara att köpa en bil, det kostar en del att driva den också...



Sök