4546
Sök

volvo s60 dump

4 Inlägg
3 september 2005
Trådstartare
#1
tjena... jag undrar om det funkar bra med en dump på en 2.4t? alltså en lätttryckturbo? om det är någon som vet en bra dump som låter högt så berätta gärna vilken..mvh mattias

272 Inlägg
3 september 2005
#2
Sitter det lmm på bilen är det iq befriat att sätta dit en ball öppen dump. fattar inte vad du ska med det till? ska du dit med en sån kan du lika gärna sätta dit ett piggy back så du kan ta bort lmm'en och får bättre användning för dumpen.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

60 Inlägg
3 september 2005
#3
HKS SSQW eller en JBR A-25
HKS ger ett mer kvittrande ljud medans den andra en starkt pysch

Men förstör ju lmm

Sagge_AM
3 september 2005
#4
Det finns jette grymma Dumpventiler på www.Atechmotor.com

4 Inlägg
4 september 2005
Trådstartare
#5
men en återcirkulerande dump funkar väl ihop med lmm?

Sagge_AM
4 september 2005
#6
Men en återcirkulerande låter inte grymmt den får inte det där Pyss ljudet när turbon av lastar ..

4 Inlägg
4 september 2005
Trådstartare
#7
jodå.. det finns återcirkulerande som låter lika.. dom släpper ut hälften å drar tillbaks hälften...

|| Allan-Micheal ||
8 Inlägg
4 september 2005
#8
Men va är det för skillnad mellan Cirkulerande och Öppen??

|| Allan-Micheal ||

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
5 september 2005
#9
mycket till trimmare om man inte vet skillnaden på öppen och återcirkulerande avlastningsventil... hur som helst, en öppen ventil släpper övertrycket som bildas då gasspjället stängs rakt ut i tomma luften medan en återcirkulerande som namnet anger släpper tillbaka luften i systemet någonstans mellan luftfilter och turbo. hoppas det ger klarhet...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

272 Inlägg
8 september 2005
#10
Själv tycker jag öppen dump är löjligt nu förtiden. Öppen dump är okej om man har laddtryck så det inte finns nån eftermarknads återcikulerande dump som inte klarar av laddtrycket eller kör utan lmm. Men oftast då man har ett sånt laddtryck sitter du knappast med en orginal lmm. Dessutom när man har lmm och sätter dit en bara för att få ett ballt ljud så är det nånting som är FEL! Tänk på att om du byter dump får du se till att fixa en med tillräckligt mjuk fjäder så luften kommer ut istället för att gå tillbaka till turbon. Vet inte vad en lättrycksturbo laddar, men jag vet inte om nån kvalitets dump som har en fjäder som inte öppnar under 0,7bar.
Senast redigerat av BoostLogic (8 september 2005)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

198 Inlägg
10 september 2005
#11
jag har haft en återcirkulerande dump på mi t4 på grund av luftmasse.m...den ´hörs lika bra som en öppen dump...prova också med en tial godzilla dump den är inte åtre.c men den är heltätande så du kan ha den på luftmasse bilar med

PERFORMANCE by E.M
utför alla typer utav plåtjobb,lackeringsjobb+plastreparationer
NU ÄVEN ALLA TYPER UTAV ROSTSKYDSBEHANDLIGAR
SWEDEN

1 Inlägg
10 september 2005
#12
Kör själv med lättryck så jag har samma fråga.. Lmm?? förkortning av?


98 Inlägg
10 september 2005
#13
Oavsett om man har en hybriddump är de lika värdelöst nästan.. Visst den går som den ska så länge man inte laddar så den öppnar så mkt att det pyser men så fort det inträffar så får motorn soppa som den inte har luft till att förbränna eftersom någon jävel sköt ut den i motorrummet smile


272 Inlägg
10 september 2005
#14
Pallekuling skrev:
Kör själv med lättryck så jag har samma fråga.. Lmm?? förkortning av?

Luftmassemätare

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

60 Inlägg
25 september 2005
#15
Tänk också på att ju mer det pyschar desto sämre för motorn. Tänker vi rent logiskt kan vi komma fram till att pyschet uppstår då motorn pressar ut luften ur en trång öppning,

Iom att luften snabbt ska ut så bör dumpen vara såpass stor att det bara blir ett dovt pysch.

Ju högre ljud desto svårare för luften att ta sig ur tratten.

10 287 Inlägg
26 september 2005
#16
Ehhhh njaaa.

Standardproblemet är att man dumpar för mycket luft. Då tar det bara tid att fylla systemet igen med sämre spoolup som följd.

Det balla ljud man hittar på många rallycrossbilar etc beror på att dom INTE har nån dump alls utan låter turbon lida för att bibehålla max laddtryck hela tiden.

Mvh
Göran


TommyI skrev:
Tänk också på att ju mer det pyschar desto sämre för motorn. Tänker vi rent logiskt kan vi komma fram till att pyschet uppstår då motorn pressar ut luften ur en trång öppning,

Iom att luften snabbt ska ut så bör dumpen vara såpass stor att det bara blir ett dovt pysch.

Ju högre ljud desto svårare för luften att ta sig ur tratten.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

645 Inlägg
26 september 2005
#17
mattias.1 skrev:
tjena... jag undrar om det funkar bra med en dump på en 2.4t? alltså en lätttryckturbo? om det är någon som vet en bra dump som låter högt så berätta gärna vilken..mvh mattias

Spännande ord. big_smile Ungefär som slusssignal fast det stavas ju med 2 ll


60 Inlägg
27 september 2005
#18
Frågan är hur mycket spoolup man förlorar egentligen. Är det fråga om nån sekund eller flera? Hade varit kul att veta, utgår från att man har 0,4 - 0,6 i ladd.

272 Inlägg
30 september 2005
#19
Det märks om man har en bra dump eller inte, dessa plagiat märken som kopierar Blitz, Apexi, HKS och Greddy osv skriker det ganska mycket. Dumpen jag har, en Greddy Type-R (finns bild i garaget) låter en del, men den skriker aldrig. Låter mer som "ssssssssssssssshh", lite svårt och förklara men..

Har dessutom jämnfört HKS SSQV och HKS kopian, det är storleksskillnad kan jag lova wink
Senast redigerat av BoostLogic (30 september 2005)

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

342 Inlägg
30 september 2005
#20
sätter man dump på en bil med tidigt ladd så kommer den dumpa ungefär lika ofta som du släpper gasen.. det skulle iaf driva mig till vansinne.. en polare satte en asfet dump på sin saab 9000 och det är inte så lite tröttsamt.. du hör i princip bara en pys komma åkandes.. varvar man till 2000 varv så dumpar det.. bläää

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express


Sök