3450
Sök

byta turbo i en T5

63 Inlägg
3 september 2005
Trådstartare
#1
jag hade tänkt byta turbo till en större ....vad ska ska jag tänka på ??  får jag mer effekt bara av bytet eller måste jag göra en massa andra grejer åxå ..och så ifall vad ??  tacksam för svar ..den känns som slö GLT !!  har dock chippat ..så den ligger väl på en 300hk ,,,,men vill ha mer å mer å .mer

4 822 Inlägg
4 september 2005
#2
Det beror lite på hur långt du har tänkt att gå men om du tex. har tänkt att byta till 18T eller 19T så måste du minst byta spridare, avgassystem (om du inte redan har det om inte annat får du byta framröret då det inte passar) samt programvara (chip) som är anpassad efter dom nya förutsättningarna.
Om du vill gå ett steg längre med åvan nämda turbo så får du byta till H profilstakar, ALU intercooler, GLT kammar, riktig koppling då kan man lägga sig på ett laddtryck på 1,5 istället för 1,2 vilket är ungefär vad orginalstakarna tål.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

10 287 Inlägg
4 september 2005
#3
Christian har helt rätt. Det är tyvärr en sanning att effekt kostar pengar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

32 Inlägg
26 september 2005
#4
300hk med bara chippet?? det har jag svårt att tro!
åtminstone 1.4- 1.5 kan man ladda med original stakar!
Christian har helt rätt där...
Kosta på bara, det ÄR värt pengarna!
Senast redigerat av Deaz (26 september 2005)


Sagge_AM
26 september 2005
#5
Vart kan man då Hitta Större Turbo till S60 T5 ?

60 Inlägg
27 september 2005
#6
Prova Autotech, Turbocenter, ATP Turbo, GIK Turboteknik, MTE/TME eller lokal trimfirma. Provar du säljesforumet på Turbo Performance klubb så finns det en hel uppsjö av aggregat större än 16t till salu. Alla kanske inte är bolt on! men ändå

mvh Tommy

4 822 Inlägg
27 september 2005
#7
Deaz skrev:
åtminstone 1.4- 1.5 kan man ladda med original stakar!

skulle inte tro det, jag har kompisar som har fått erfara det den hårda vägen = 5 krökta vevstakar

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

32 Inlägg
27 september 2005
#8
Jag laddar 1,4 i min S70 T5...


32 Inlägg
28 september 2005
#9
Sagge_AM skrev:
Vart kan man då Hitta Större Turbo till S60 T5 ?

Gå till www.turboperformanceclub.com och sök på spridare!
Där hittar du sökert ganska billiga S60R spridare (-968)

mvh


4 822 Inlägg
28 september 2005
#10
Enklare om han går in på forumet direkt istället för att klicka sig vidare från startsidan, adrssen är http://forum.turboperformanceclub.com och sen behöver han inte söka utan det räcker att kolla under "reservdelar säljes"

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

63 Inlägg
29 september 2005
Trådstartare
#11
Enligt s.a.m så ska chippet lämna 295 hk + filter som ska lämna 5-7 hk ,,men vad vet jag !!  jag har precis börjat //Fredde

4 822 Inlägg
30 september 2005
#12
Fredde 855 t5 skrev:
Enligt s.a.m så ska chippet lämna 295 hk + filter som ska lämna 5-7 hk ,,men vad vet jag !!  jag har precis börjat //Fredde

S.A.M ja det säger ju allt, att det fortfarande finns sånna som trimmar bilen hos dom, det är tyvärr samma sak med en del andra firmor utan att nämna några namn har en tendens att ha glädje siffror.
Ett chip + ett filter i en i övrigt orginal bil ger ca 280Hk.

Vi kan ta min förra bil som ex. en C70 T5 ´99 med Feritta 3" framrör och racekat, Feritta 2.5" halvsats, BMC CDA box samt 3" insugningsrör mellan CDA boxen och turbon och ett laddtryck på ca 1.1bar skulle enligt firman som jag köpte det av (tänker inte säga vilken) ge 315Hk men när jag bromsade bilen i en ROTORTEST anläggning så gav det ca 290Hk i motorn så då undrar jag var tog dom andra 25Hk vägen som firman sa att jag skulle ha?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

63 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
#13
okej ,,det lät ju lite ledsamt !!   men den går då iaf bättre med chip ,,,räjsade med en m5 å gav har stryk big_smile

Sagge_AM
2 oktober 2005
#14
Ja men om du trimmar din bil hos Atechmotor, så Visar de upp hur många hk
De har tagit upp din bil till på ett dynotest ..

draminbil.nu
1 382 Inlägg
2 oktober 2005
#15
Christian S skrev:
Fredde 855 t5 skrev:
Enligt s.a.m så ska chippet lämna 295 hk + filter som ska lämna 5-7 hk ,,men vad vet jag !!  jag har precis börjat //Fredde

S.A.M ja det säger ju allt, att det fortfarande finns sånna som trimmar bilen hos dom, det är tyvärr samma sak med en del andra firmor utan att nämna några namn har en tendens att ha glädje siffror.
Ett chip + ett filter i en i övrigt orginal bil ger ca 280Hk.

Vi kan ta min förra bil som ex. en C70 T5 ´99 med Feritta 3" framrör och racekat, Feritta 2.5" halvsats, BMC CDA box samt 3" insugningsrör mellan CDA boxen och turbon och ett laddtryck på ca 1.1bar skulle enligt firman som jag köpte det av (tänker inte säga vilken) ge 315Hk men när jag bromsade bilen i en ROTORTEST anläggning så gav det ca 290Hk i motorn så då undrar jag var tog dom andra 25Hk vägen som firman sa att jag skulle ha?

är det effekt till hjulen du har mätt? inte effekt i motorn? skiljer ju endel..


4 822 Inlägg
2 oktober 2005
#16
ludde__mannen skrev:
Christian S skrev:
Fredde 855 t5 skrev:
Enligt s.a.m så ska chippet lämna 295 hk + filter som ska lämna 5-7 hk ,,men vad vet jag !!  jag har precis börjat //Fredde

S.A.M ja det säger ju allt, att det fortfarande finns sånna som trimmar bilen hos dom, det är tyvärr samma sak med en del andra firmor utan att nämna några namn har en tendens att ha glädje siffror.
Ett chip + ett filter i en i övrigt orginal bil ger ca 280Hk.

Vi kan ta min förra bil som ex. en C70 T5 ´99 med Feritta 3" framrör och racekat, Feritta 2.5" halvsats, BMC CDA box samt 3" insugningsrör mellan CDA boxen och turbon och ett laddtryck på ca 1.1bar skulle enligt firman som jag köpte det av (tänker inte säga vilken) ge 315Hk men när jag bromsade bilen i en ROTORTEST anläggning så gav det ca 290Hk i motorn så då undrar jag var tog dom andra 25Hk vägen som firman sa att jag skulle ha?

är det effekt till hjulen du har mätt? inte effekt i motorn? skiljer ju endel..

Som jag skrev så hade jag det I MOTORN, vi räknade om effekten på hjulen till effekten i motorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

draminbil.nu
1 382 Inlägg

Sök