2708
Sök

Motor dör när den blir varm när man kör annars inte !?

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#1
Köppte en Saab 9000I 2.3 CS -92 GLE
Ett fel på den bara

När den blir varm så stendör den och CE blinkar och det går inte att starta den igen förens den blivit kall ?

Vad kan detta vara tro ni ?
Senast redigerat av Matte1979 (22 maj 2007)


81 Inlägg
21 maj 2007
#2
Har du kollat tändkablarna?Detta fenomen kan uppträda om du har en eller flera dåliga kablar (även från tändspole/modul).

MVH
Cobra Jet

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#3
Det är tändkasett i den  (DI)
Har kollat med  2 olika  Kasetter och den  vill inte starta när den är varm  bara kall
och den går bra kall men dör när den börjar bli varm.


81 Inlägg
21 maj 2007
#4
Jag hade en Audi med tändkasett/modul med samma uppförande som du beskriver efter lång felsökning hittade jag en eller två trasiga kablar(nästan av invändigt=dålig kontakt),bytte den/de trasiga kablarna sen gick den som en klocka.

MVH
Cobra Jet

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#5
vad för kablar  menar du ?

Konstiga är att han kan stå på tomgång hur länge som hällst
du kan köra hur länge som hällst men så fort den har uppnåt en viss temp så bludra den lite sen dör

Om det vore  glapp någonstans så borde den inte gå alls  kall heller.


81 Inlägg
21 maj 2007
#6
Kablarna från tändstiften,när bilen blir varm blir det sämre kontakt om tändkabeln är NÄSTAN av innanför gummihöljet alltså EJ synbart när kabeln sitter fast med tändhatten på stiftet.Dessa kan ju gå sönder invändigt i samband med att man ska lossa dom när man ska byta tändstift(kan sitta rätt hårt fast),särskilt när man bara drar rätt upp utan att lirka lite föriktigt

MVH
Cobra Jet

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#7
Jo men  har tästat 2 olika tändkasetter och  får samma resultat  på båda  när jag sätter dem båda i en annan  bil så går dem  utan problem  varma som kalla
utan det är inte  med tändningen att göra  det tro jag inte.

Här har du  under huven på  nämd bil:
http://212.37.111.110/bilen/cs.jpg
Senast redigerat av Matte1979 (21 maj 2007)


64 Inlägg
21 maj 2007
#8
Saaben har inge kablar, tändkasseten sitter direkt på stiften smile

Cobrajet skrev:
Kablarna från tändstiften,när bilen blir varm blir det sämre kontakt om tändkabeln är NÄSTAN av innanför gummihöljet alltså EJ synbart när kabeln sitter fast med tändhatten på stiftet.Dessa kan ju gå sönder invändigt i samband med att man ska lossa dom när man ska byta tändstift(kan sitta rätt hårt fast),särskilt när man bara drar rätt upp utan att lirka lite föriktigt


81 Inlägg
21 maj 2007
#9
OK,men har du provat att byta tändkablar?Jag tror inte att det är något fel på tändmodulen/kasetten

MVH
Cobra Jet

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#10
Cobrajet skrev:
OK,men har du provat att byta tändkablar?Jag tror inte att det är något fel på tändmodulen/kasetten

Min motor har  Inga tändkablar alls...


81 Inlägg
21 maj 2007
#11
OK, då skulle jag prova att byta stiften,för jag tror ändå att det har med det att göra.

MVH
Cobra Jet

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#12
Cobrajet skrev:
OK, då skulle jag prova att byta stiften,för jag tror ändå att det har med det att göra.

Check Engine blinkar itne om man har dåliga tändstifft tongue


81 Inlägg
21 maj 2007
#13
Usch va jobbigt trodde att Saab var lika enkelt som typ min fd Audi,har som sagt aldrig skruvat Saab,men jag hoppas att det är något billigt fel på bilen och att du hittar felet.

MVH
Cobra Jet

355 Inlägg
21 maj 2007
Trådstartare
#14
Ja om man hittar någon som kan med saab så skulle det ju vara på sin plats !
Om det är någon som varit med om detta innan och har löst det kan ju  skrika till

Lika så  om någon ligger på  Felkåds tabeller  så kan ni ochså skrika till
och  får gärna  förklara hur man giorde nu igen för att läsa av  felkåden

villka bläck  man ska gå på och såvidare...


Bamse940Ltt
21 maj 2007
#15
lambdasond!?

har haft några kompisar som haft problem med lambdasonder när bilen dör när den blir varm...

kan även vara tät katalysator... då dör den när den blir varm pga att den inte släpper igenom avgaserna odrdentligt

men dock aldrig en saab...
Senast redigerat av Bamse940Ltt (21 maj 2007)

355 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#16
Var ute nyss  och startade bilen och lät den gå på tomgång och den gick i 15 minuter utan några problem  tempen var uppe ganska högt ochj så slog  kylfläktarna igång och sänkte tempen  som  den bör göra ner till normal igen  och den giorde så ett par ggr  rätt som det är så täns CE och lyser bara Betyder att den går som den ska  kall som varm

Stängde av moton och vred på tändningen på ON CE tänds för at sedan släkas Normal

Vrider om på starten  och moton startar  upp och samtidigt tänds CE och lyser konstant
Kan varva upp den  utan problem utan det minsta  tydan till att villja dö

Vågade där i mot inte  baka ur garaget och köra en runda om den skulle dö som innan i mörkret Lite jobbigt att vänta på att den ska bli kall igen eller putta den

Hmmm Lambda ? då skulle den ju indikera det på en gång  med CE och den drar itne  särskillt mycket  enligt färdaton

Katten ? Ja då skulle den ju ha shokat ihop när den vart varm  som nu i garaget  körde moton  på samanlakt 45 minuter utan  att dö

Värkar som den  vill göra det  om den är i rörelse ?


Så vad kan  det vara för fel  i så fall ?

1. Köra runt  i bilen  kall  utan problem  tills den blir varm = Död
2. Varmköra bilen  stillastående  kall till varm = utan problem

Kan inte heller  läsa av  CE då den itne blinkar när den  tänds  vi detta tillfälle hmm

Men att den blinkade som en  jävla julgran när den dog effter att jag körde med den innan i dag och då fanns det absolut inget som kunde få igång moton igen förens den var  så pass kall att man kunde lägga handen på grenröret då startade den igen

Fattar inte ett skit av detta.....


Bamse940Ltt
22 maj 2007
#17
du har inte pratat med din lokala saab verkstad?? dom har säkert varit ute för detta felet o kan ge några tips

355 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#18
ja jag ska  ta och fråga på Saab och se va de har att säga om det

Men det moste ha med någon  givare att göra


355 Inlägg
22 maj 2007
Trådstartare
#19
var borta på saab och frågade dem om va det kan vara
och dem  gav mig tipset att  byta vevaxelgivaren
men jag vet inte
Det går bra  på tomgång
man tycker ju att den skulle göra likadant på tomgången i så fall


study
772 Inlägg
22 maj 2007
#20
kallstartventilen kanske krånglar annars så låter det som om det är tändstiften. är den trimmad något? får den allat som den ska och sådant.


Sök