3797
Sök

skrota 245:an.. hur är det igentligen med skrotningspremien.. har inte riktigt fattat det dära

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
hejsan, som topic lyder så tänkte jag skrota 245an då man behöver pengar men det jag inte riktigt fattat är det hära med 4000kr i skrotningspremie? det är det här med "när bilen var påställd" jag inte fattar.. altså bilen ska vara påställd 31 agusti 06 men ska den vara påställd senast eller tidigast det datumet?!  jag har ingen aning om när den är påställd men det är som sagt en 245 GL -86 som är besiktad och skattad juni ut, borde man inte få ut skrotningspremien då eftersom den fortfarande är laglig?

tack på förhand

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

volvoraggare
4 776 Inlägg
31 maj 2007
har inte så stor koll på det där heller men sök på skrotningspremie vet jag så kanske det står nått där

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
joo har kollat dom trådarna men fattade endå inte om den senast eller tidigast skulle vara påställd det datumet smile och sen när bilen fortfarande är laglig så borde man väll få ut skrotningspremien tycker jag
Senast redigerat av _Glenne_ (31 maj 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

volvoraggare
4 776 Inlägg
31 maj 2007
har för mig att det var 31 augusti 06 och bakåt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
ironhead skrev:
har för mig att det var 31 augusti 06 och bakåt

alltså dom som var påställd fram tills 31 augusti och inte efter?

Darth Vader
1 644 Inlägg
31 maj 2007
Den ska ha varit påställd senast den 31 augusti, om den är påställd nu, och är äldre än 88 bör det inte vara problem att få pengarna, om de har kvar förstås, de la ju undan ett visst antal miljoner för detta, "så långt lagret räcker"-princip, när de delad ut hela budgeten så får du den vanliga summan om jag förstått allt rätt.

T.ex. min reservdels renault som står på gården, den är en 85:a tror jag, men den ställdes av 8 augusti 2005, så då får jag inte mer än en vanlig skrotning för den.

Braaaaap?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
alltså som jag har fattat det med 245an nu så har den varit påställd väldigt länge men INTE varit avställd under den tiden så eftersom den alldri ghar varit avställd på länge så borde jag få betalt för den??

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
Fordonsstatus: I trafik sedan 1997-09-25 
Besiktning: Godkänd
Skatt/avg: BETALD t.o.m 2007-06-30

så där stod det när jag klickade in på vägverket och sökte på bilen.... nån som vet om man får ut pengar för den då... för som jag fattar det har den varit påställd sedan 1997 och inte varit avställd nån gång sedan dess vilket innebär att den varit påställd både före och efter 31 augusti.. såvad tror/vet ni?! smile

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
31 maj 2007
Kolla här;
http://www.refero.nu/

Nya regler från första juni
Den 1 juni träder nya regler kring bilskrotning i kraft som bland annat innebär att skrotpremien försvinner

Faktaruta
Producentansvar = Kostnadsfri inlämning
En fordonsägare har från den 1 juni 2007 rätt att kostnadsfritt* lämna in sitt uttjänta fordon för skrotning till en bilproducent. Producenterna ansvarar för att upprätta ett system med mottagningsställen dvs. platser där fordon kan lämnas för skrotning. Mottagningsställena ska tillsammans ha god geografisk täckning och ge god tillgänglighet för alla som vill skrota sina bilar. Systemet behöver dock inte vara fullt utbyggt förrän 1 juni 2008.

Platser där man kostnadsfritt kan lämna sitt fordon för skrotning kommer att vara auktoriserade bilskrotare som träffat avtal med bilproducenterna. Information om vilka bilskrotare som ingår finns på BIL Swedens webbplats www.bilsweden.se.

Det kommer även i fortsättningen att vara möjligt att lämna fordon direkt till fristående auktoriserade bilskrotare som inte är anslutna till producenternas nätverk. De är dock inte tvungna att ta emot fordonet kostnadsfritt. Information om auktoriserade bilskrotare finns på www.sbrservice.se.

*Om fordonet saknar väsentliga delar, t ex motor eller växellåda, får en avgift tas ut.

Bilskrotningsfonden
Fond som förvaltat det tidigare systemet med utbetalda premier vid skrotning. Fonden finansierades via skrotningsavgifter som betalades in i samband med nyregistrering av fordon. I nuläget innehåller fonden 120 miljoner kronor.

Skrotningsersättning
Utbetalning på 4 000 kronor till den som skrotar ett fordon efter den 1 juni 2007. Fordonet måste uppfylla följande krav:
• Fordonet ska vara en personbil, lätt lastbil eller lätt buss (totalvikt under 3 500 kg).
• Fordonet ska vara av årsmodell/fordonsår 1988 eller tidigare.
• Fordonet ska ha varit i trafik den 31 augusti 2006.
Utbetalning av skrotningsersättning sker så länge det finns pengar kvar i bilskrotningsfonden.

//Sam
Senast redigerat av lonewolf-holm (31 maj 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
tackar så mkt! smile

läste också i länken att den fick inte vara avställd den 31 augusti 06 vilket den INTE var.. alltså får man pengar för skiten då eller?

Höbonde
228 Inlägg
31 maj 2007
Finns bra hemsidor för detta!big_smile

Skrotningsersättning
Utbetalning på 4 000 kronor till den som skrotar ett fordon efter den 1 juni 2007. Fordonet måste uppfylla följande krav:
• Fordonet ska vara en personbil, lätt lastbil eller lätt buss (totalvikt under 3 500 kg).
Utbetalning av skrotningsersättning sker så länge det finns pengar kvar i bilskrotningsfonden.

Fordonet skall alltså vara i trafik till den 31 augusti 2006, är fordonet avställt efter det datumet så uppfyller den kraven om de andra två kravena uppfyller din 245:a!big_smile

Ska iväg imorgon jag och skrota två stycken dodge van big_smile

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
31 maj 2007
rideharddiefree skrev:

Skrotningsersättning

Fordonet skall alltså vara i trafik till den 31 augusti 2006, är fordonet avställt efter det datumet så uppfyller den kraven om de andra två kravena uppfyller din 245:a!big_smile

Skrotningsersättning
Utbetalning på 4 000 kronor till den som skrotar ett fordon efter den 1 juni 2007 Eller ??

Mvh; wink Sam

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
rideharddiefree skrev:

Skrotningsersättning

245an är fortfarande påställd och laglig alltså måste den uppfylla kraven då om den har varit i trafik sen 1997 och är fortfarande i trafik och inte varit avställd heller nån gång sedan dess

ursäka om jag är frågig och trögfattad men jag blir helt virrig av all info, länkar och tänkande hehe tongue
Senast redigerat av _Glenne_ (31 maj 2007)

Jojjet
27 Inlägg
31 maj 2007
Betvivlar att man får 4000kr i handen.. Skroten ska väl ha en slant för att ta emot dem oxå? Räkna med att få ca 2500 i hande... Är iaf vad jag har hört... Tänkte köra ner en bil imorgon, men då det ryktas om att pengarna kommer att ta slut redan första dagen så vill jag inte chansa på att den blir skrotad i "onödan"...

1 002 Inlägg
31 maj 2007
det ligger endast 35 000 kr för de 4tusen som delas ut o bilen måste va avställd den 31 augusti 06.. inget annat datum.. det är vad ja har hösrt iaf..

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
31 maj 2007
_Glenne_ skrev:

så där stod det när jag klickade in på vägverket och sökte på bilen.... nån som vet om man får ut pengar för den då... för som jag fattar det har den varit påställd sedan 1997 och inte varit avställd nån gång sedan dess vilket innebär att den varit påställd både före och efter 31 augusti.. såvad tror/vet ni?! smile

Ja, du får 4000k för den!
Och nej, pengarna kommer inte ta slut på en kvart... det handlar om ca 300 miljoner. Tar nog ett tag!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

7 100 Inlägg
31 maj 2007
fan att inte min ford är bes nu då,annars hadde ja skickat iväg den imorrn:(

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 723 Inlägg
31 maj 2007
jag måste åka 27 mil till närmaste skrot som betalar ut 4000kr. Skrotarna i närheten är inte anslutna till det här "erbjudandet". Typiskt.

sen skrev nån 35000kr i potten... är det inte de 35000 skrotade bilarna första som får 4000kr var? det sa en på jobbet som tänkt skrota sin bil. Men han vart inte så sugen på att åka 27mil för att ev inte få några pengar om de tagit slut.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
31 maj 2007
Trådstartare
jonesono skrev:
_Glenne_ skrev:

Ja, du får 4000k för den!
Och nej, pengarna kommer inte ta slut på en kvart... det handlar om ca 300 miljoner. Tar nog ett tag!

okej bra att få ett riktigt svar smile  140 miljoner har jag för mig jag läste men det tar ju inte slut första dagen precis de heller tongue

7 100 Inlägg
31 maj 2007
lånar tråden litegrann nu ja,min scorpio har vart bes och påställd före den 31 augusti 2006,men är just nu obes,men skattad och försäkrad!får ja 4000 för den då,det är en 93 oxå!!
Senast redigerat av bmx (31 maj 2007)

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök