2682
Sök

Hög tomgång + Lambdalampa lyser Volvo 850Glt 1992

8 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
VOLVO 850 GLT 1992
20,000mil
Bilen är ej trimmad el dylikt.

Hej!

Har problem med att Lambdalampan börjat lysa, samt att tomgången ligger på 1500-2000varv! Någon gång ibland lägre (sällan), och ibland rusar den upp till 3000varv! Vi har provat byta Lambdasond och databox. Fick ner tomgången till 1000varv en kort stund genom att lossa lite på vacumslangen, men efter någon minut så var bilen uppe på de höga varven igen. Lampan slocknade aldrig heller...

Av någon anledning så får vi heller inte fram några felkoder, dvs "testboxen" vill inte blinka alls! :-(  Har bytt den också. Utan resultat.

I övrigt går bilen rätt ok, lite ryckig ibland vid jämn gas.

MYCKET tacksam för tips, då vi totalt har kört fast känns det som..... roll

Mvh DaNNe / Uppsala

1 Inlägg
2 juni 2007
Tjena

Har du testat och byta tomgångsmotorn, annars kan det vara en slang som tar tjuvluft
någonstans.
Min lamdalampa lyste ochså ett tag men jag tog ur boxen och lät bilen stå 4 timmar så man är säker på att systemet är nollställt sen lånade jag en kompis box oxh satte i då slocknade
lampan igen då satt jag i min gammla box och då lyste den inte mer.

Elektronik är som huvudvärk man vill inte ha det men man kommer inte ifrån det.

8 Inlägg
2 juni 2007
Trådstartare
Tack så mycket för tipset!!!

Lät inte bilen stå alltför länge innan vi skiftade box....

Vi testar vidare & jag återkommer med svar här hur det går smile

helt galen
388 Inlägg
2 juni 2007
Jag bytte box direkt över när jag bytte. skruvade ur den gamla, skruvade i en annan startade och bilen gick som en klocka! Nollställer min lambdalampa som lyser titt som tätt genom att lyfta av minuspolen i tio sekunder... mer behövs inte.

Kika på tomgångsmotorn hade jag provat som nästa steg.

Varför åka fort när man kan åka brett?

8 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
Hej!

Tack för tipsen!

Tog bort databoxen i 4 timmar, och när jag senare satte i den igen så hadde Lambdalampan slocknat, och tomgången var hyffsat normal! Betydligt bättre än innan iallafall. Däremot så kan den "fastna" ibland på ca 1500varv....kickar man till på gasen så dyker mätaren igen.

Så jag besiktade i hopp om att allt var ok. Men aldrig får man vara glad sad

HC värdet låg på 500, och gränsvärdet är 100.....

Fler tips? roll

När vi höll på tidigare, innan boxen togs bort, så testade vi att lätta på vakumslangen,
och då pös det till. När den sedan satt tillbaks, och motorn startades så var tomgången bra!
-I sisådär 2 min....  Men det sitter väl någon ventil i anslutning till slangen...kan det vara något trassel där kanske?

Tomgångsmotorn (Tomluftsliden?) är ordentligt rengjord flera gånger förra vecka.

STORT tack på förhand!! smile

Sök