2928
Sök

Tändstift sitter som F..N, hur får man loss dem

44 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Någon har satt dit tändstiften så hårt så jag får f..n inte bort dem. Jag hoppar upp och ner just nu av ilska :-) Har någon nåt bra trick för att få dem att lossna.. Motorn är en Ford V8 (430 från-65). Det kan väl inte vara så att det är baklängesgänga eller nåt annat dumt? ARGHHH....

271 Inlägg
3 juni 2007
Spraya 5-56 ner runt stiftet, eller ta någon lång förlängning på skaftet så du får kraft

1 722 Inlägg
3 juni 2007
big_smile skruvar du åt rätt håll:P

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

44 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
5-56 kan vara ett bra tips. Tackar.

Om jag skruvar åt rätt håll.... Tjae. finns det en chans att det kan var baklängesgänga? Någon som hört något om det på tändstiftsgängor. Snälla skriv något om det i så fall.

SSS -12
3 217 Inlägg
3 juni 2007
Inte så att de har rostat fast?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

58 Inlägg
3 juni 2007
om du låter motorn bli varm?

Kettunen
3 juni 2007
Precis. Låt motorn bli varm & sedan tar du ett skaft eller nått liknande så du får med kraft att ge

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
3 juni 2007
har aldrig hört att de e bakåtgänga, dränk med 5-56 så de få ligga i blöt ett bra tag å sedan kan du starta motorn ett tag så att det blir lite varmt, åså få du försöka "knycka" lös dom så att du inte drar av dom, lite jobbigt om dom skulle gå av

44 Inlägg
3 juni 2007
Trådstartare
Tackar för alla tips. Nu har jag sprayat på 5-56. Jag låter det ligga till i morgon och gör ett försök då, med varm motor.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
3 juni 2007
Lincoln2 skrev:
Tackar för alla tips. Nu har jag sprayat på 5-56. Jag låter det ligga till i morgon och gör ett försök då, med varm motor.

lycka till

1 893 Inlägg
3 juni 2007
Prova imorgon när 5-56an fått suga in sig ordentligt. Fungerar det fortfarande inte, kör den ordentligt varm. Jobbigt att pilla med varm motor, men värme löser många problem

Smålänning
7 887 Inlägg
3 juni 2007
Funkar det inte med 5-56 så får du göra om hela proceduren men ha på WD-40 istället wink mycket bättre tongue

Skämt åsido, använd ett långt skaft, och en tänsdstiftshylsa eller lång hylsa som passar stiftet. Du kan även, om du vågar, prova med muttermopeden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

178 Inlägg
3 juni 2007
Prova gå lös med gasverket big_smile Om du inte redan fått bort stiften
Men ta det försiktigt wink
Senast redigerat av -Bergan- (3 juni 2007)

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

271 Inlägg
4 juni 2007
Hur går det? har du fått bort det

905 Inlägg
4 juni 2007
mutterdragare som stääller att inte dra alltför hårt. en som gåre på tryckluft. rostlösarspray i några dagar sen med varmmotor så nöter du på. går det inte så är det bara ta långskaftet. sen kan det bli billigt att be verkstad göra det om du är rädd dom ska gå av. koom bara överens om priset innan sen får priset diffa max 10% om jag inte minns fel.

Kettunen
4 juni 2007
Tänk sedan på att byta stiften lite oftare med så slipper du sån här skit;)

draminbil.nu
1 382 Inlägg
4 juni 2007
Ifall du interedan gjort det så ärju ett bra knep att dra åtstiften ytterligare..(Kan få dem att "hoppa i" gängorna igen..

44 Inlägg
4 juni 2007
Trådstartare
Tack för alla tipsen. Provade i kväll och 5 av 8 stift fick jag loss. HURRA!!! Verkar som om 5-56 har gjort verkan. Fortsättning följer i morgon kväll. De sista 3 får ligga och gotta sig i 5-56-bad en kväll till :-)

44 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
KLART! HURRA!!! Alla stift uttagna. Tackar för alla tips. I dag var det inga problem att få loss de sista stiften.

5-56, ett par dagars tålamod medan man väntar på att 5-56 ska verka och en bra spärrnyckel att dra med, var melodin.

KD
5 juni 2007
Använd en ren teflonspray* förslagsvis. Sen förutsätter jag att du vet att du gängar ur moturs. Testa att dra fast stiften ytterligare lite, lite grann. Det brukar kunna funka bättre att gänga ur då.

* "Optimum" har sortimentet! wink

Lycka till.

Sök