3494
Sök

Spela skiten ur alla!

312 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
Någon som vill köpa/byte ett Blaupunkt Velocity VR2100 2-kanals/mono. 2x300WRMS/1x600WRMS i 2Ohm? Måste ha värre steg så vill sälja eller byta detta mot något roligt.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 juni 2007
peter_1976 skrev:
jonash skrev:
peter_1976 skrev:
nu hänger jag inte med, varför du inte kan rekomedera det
alltså det spelar mer än många av dom andra som rekomderades
det är ju inga biliga basar
jag kan fråga han om han vill. kom ut till lödde en torsdag kväll.

jag gillar själv pheonix gold (har själv det fram o bak), men att det spelar högre, är jag tveksam till

men jag är inte den som är den, men bara för att man är mästare i nåt så är man inte bäst

Han är svensk mästare i en klass i billjud, där det gäller att ha så BRA ljud som möjligt.

Kom nu inte och säg att han inte vet vad han pratar om när det gäller den biten! Han vet garanterat mer om just det än de som står på parkeringen i Lödde det kan jag ju säga

mvh Jonas

har aldrig sagt att han inte kan.
sen om man är i lödde eller på skansen, säger ju inte hur mycket man kan om billjud

Vi pratar inte om Lödde (det var du som tog upp det) eller Skansen. Vi pratar om SVENSK MÄSTARE. På SM finalen i Älvsjö 2006.

Den som tror sig vara svensk mästare för han spelar högt på en parkering i lödde har liksom lite begränsat synsätt, eller skall vi säga helt obefintligt för att vara extra tydliga?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

87 Inlägg
11 juni 2007
denna tråden börjar bli lite löjlig!!
ska man bygga grymt ljud så får man fan räkna med att det kanske kommer att kosta en del.

vilka grejer man ska köpa är ingen ide att fråga här för alla säger olika. man köper grejer som man tycker låter bra och fungerar det inte som man hoppats så får man la byta!
ska man spela bas köp en 18" och ett stort monoblock
ska man spela billjud tänk först handla sen!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 juni 2007
Naughty Tee skrev:
Ett hett tips för alla er som vill spela skiten ur alla andra är at kolla in vad de som lirar högst i världen använder på www.termpro.com, dvs den officiella dB dragracing sidan där alla godkända db drag resultat finns... För närvarande finns det 5 bilar i världen som har spelat 179+dB av dessa är det en bil som använder Pioneer basar och en bil som kör JBL basar samt 3 st bilar som använder basar från Digital Designs... Ni får själva gissa vilket märke som lirar 179dB+ med ENDAST EN BAS!!! wink

Du e rolig du Thomas. Avd. reklam? I övrigt så vet du precis lika väl som jag att för att nå dit så krävs det 90% annat än bara märket. Men det skulle du aldrig erkänna.

Dessutom, om du tog alla de här DD bilarnas kreatörer och gav dem ClasOhlson basar så skulle de prestera högre resultat med dem än någon gjort i Sverige. Så....den gamla sanningen gäller fortfarande...

mvh Jonas

1 Inlägg
11 juni 2007
Hej !!
Jag har byggt en del högtalare och fattar fortfarande inte varför de flesta bilhögtalare har så otroligt dålig vekningsgrad. Fattar inta folk att 3 db är en effekt fördubbling ??
Om jag bygger ett bashorn med 120db känslighet och kör in 64w får jag ut 138db
om jag tar en 15" Kicker Comp VX som har 92 db får jag köra in 32768w för att få samma ljudtryck.
Som om den inte hadde brunnit upp då...

Rätta mig gärna om jag har fel.
Mvg Dag big_smile

275 Inlägg
11 juni 2007
138 db med 64 watt???
nja...det låter inte riktigt rimligt, va?
tyvärr kan jag inte mycket inom detta området, men jag ser fram mot ett svar från nån som kan...
vet att högre känslighet betyder att den är mer lättdriven, men å andra sidan brukar de ju inte tåla just nån effekt då heller, eller???
och som jag fått för mig, brukar det väl vara de tungdrivna, med låg känslighet som klarar att spela riktigt högt???
snälla, rätta mig/oss smile

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.

21 Inlägg
12 juni 2007
Jag har nästan ett helt system från mds i min golf, det kosta iof en bra slant det låter riktigt bra och spelar riktigt högt på köpet,

Det här är vad som sitter i:

http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=28324Pioneer DEH-P88RS  Huvud enheten
http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=29152 MDS Dynamic DC650RS 6,5" 2-vägs kitsystem
x2 framsystem som drivs av ett Genesis Compact 4 steg som jag fick för en 1000lapp, kostar typ 6k nytt
http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=29140MDS Audiophile TEAMR12 12" x2
http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=24039 MDS Dynamic D1 Steg till att driva basarna men ska dit med ett till när jag får råd...

Spelade föresten 141.6 i söndags i min golf 3a
Med 2 steg till basarna blir det riktigt bra, går på 800wrms nu på 4Ohm till båda basarna men med dubbla steg blir det 2Ohm och 1200wrms till varje bas =P
Senast redigerat av evny (12 juni 2007)

1 631 Inlägg
12 juni 2007
dbss skrev:
Hej !!
Jag har byggt en del högtalare och fattar fortfarande inte varför de flesta bilhögtalare har så otroligt dålig vekningsgrad. Fattar inta folk att 3 db är en effekt fördubbling ??
Om jag bygger ett bashorn med 120db känslighet och kör in 64w får jag ut 138db
om jag tar en 15" Kicker Comp VX som har 92 db får jag köra in 32768w för att få samma ljudtryck.
Som om den inte hadde brunnit upp då...

Rätta mig gärna om jag har fel.
Mvg Dag big_smile

Detta passar i en egen tråd men denna har ju ändå spårat ur... Det är riktigt att känsligheten är väldigt låg jämfört med bashorn. Men du har missat lådstorlek och rumstorlek. Lycka till att få ett bashorn att lira i bilen med en hanterbar lådstorlek! big_smile

Men du, det krävs inte 32.000 watt för att spela knappa 140 dB i bil. Känsligheten är ingen absolut sanning.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

2lateuloose
543 Inlägg
12 juni 2007
jonash skrev:
I övrigt så vet du precis lika väl som jag att för att nå dit så krävs det 90% annat än bara märket. Men det skulle du aldrig erkänna.

Dessutom, om du tog alla de här DD bilarnas kreatörer och gav dem ClasOhlson basar så skulle de prestera högre resultat med dem än någon gjort i Sverige. Så....den gamla sanningen gäller fortfarande...

mvh Jonas

Nu jonash har du nog lite fel.. för att överhuvud komma dit så måsta man ha en bas som pallar alltså en ganska viktig ingrediens.. för att inte säga typ det viktigaste! om man har rätt kraftutagg då vill säga!

På en tävling i finland såg vi en bubbla som hade kopierat vårt bygge nästan med millimeter Precision! det var äckligt exakt kopierat! men dom hade glömt en sak!
basarna! som enligt dom var värstingar! men dom trodde in i det sista att kopierar vi baslådan så vinner vi! & dom ställde inte ens upp sen för deras dB siffror var pinsamma
nästan så att en open air biltema bas hade presterat högre!..

att kolla på termpro är en bra vägledning då dom killarna där vet vad dom snackar om
ska man vara värst ska man kolla deras byggen! sen så BEHÖVER man inte köpa det värsta av det värsta då många ledande märken har billigare sortiment som kickar ass

kan genom egen erfarenhet säga att bara genom att uppgradera till DD - högtalare ökade vi vår dB markant! så det blev en ganska billig investering + att sakerna håller!
har aldrig lyckas spela sönder en enda DD bas.. lite skillnad mot andra märken då man måste byta bas efter en burp på 10sek

..det är bara smått tragiskt att se dessa människor med skruvdragarna i handen & 100-talen omkoningsatser sitta där & limma för fullt bara för att kunna köra en repa till
att dom inte lär sej!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 juni 2007
Spela skiten ur och spela skiten ur, va fan det ska ju låta bra också! Skiter i om folk kan spela 140db med clas ohlsson-prylar, det låter förjävligt. Ska det spelas högt ska det spelas bra samtidigt också, och då hamnar du nog i prisklasser över 30 lök, men då är det inga rekord vi snackar om fortfarande. Det kostar att vara värst! smile

2lateuloose
543 Inlägg
12 juni 2007
FL3JM skrev:
Det kostar att vara värst! smile

Word!!!!! & det gäller väl i allt
även om det är på bekostnad av väldigt hårt träning el. en väldigt stor plånbok!
så kostar det!..

men han ville nog inte vara värst i världen & då kan man ordna det utan att han behöver sälja sin villa & ta en massa idiotiska blankolån!

Hewi
571 Inlägg
12 juni 2007
Värst i Boden var det nog som gällde och där värsta polaren hade 2st JBL 12:or i okänd installation.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

2lateuloose
543 Inlägg
12 juni 2007
oki .. ja då behöver han igentligen bara lite effekt så klarar han den biffen galant

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 juni 2007
CoSmoZ skrev:
att kolla på termpro är en bra vägledning då dom killarna där vet vad dom snackar om
ska man vara värst ska man kolla deras byggen! sen så BEHÖVER man inte köpa det värsta av det värsta då många ledande märken har billigare sortiment som kickar ass

Du sa det själv. Skall man slå värdlsrekord så finns det fler än ett märke, vilket är ganska givet. Det är vad termpro säger med.

Och det finns ingen på det här forumet som kommer komma till världsrekordnivån, förutom möjligen du och nån till. Men för de flesta räcker 140dB aldleles utmärkt för att de skall vara kanon-nöjda och inte vilja sitta i mer än max 10 sekunder, 140dB med musik är RUGGIGT högt (pratar inte om nån burp, för det kan man ju inte lyssna på direkt...).

Och 140dB med musik fixar man med vad i princip som helst i märkesväg, bara man kan installera det bra, och ser till att ha kraften för det.

mvh Jonas

2lateuloose
543 Inlägg
14 juni 2007
jonash skrev:
140dB med musik är RUGGIGT högt (pratar inte om nån burp, för det kan man ju inte lyssna på direkt...).
Och 140dB med musik fixar man med vad i princip som helst i märkesväg, bara man kan installera det bra, och ser till att ha kraften för det.
mvh Jonas

haha ja jag håller med!.. inte ens jag åker till jobbet & lyssnar på burpar.. smile 
140dB musik volym är grymt! men det är ju aldrig fel att ha saker som klarar mer
än vad man använder dom för!. du vet ifall man vill visa den där volvo raggaren med
10 mds 12" hur basljud ska låta! eller så kanske man bara vill skruva upp stereon på
VÄLDIG hög volym
utan att det distar det minsta! det är respekt & jag älskar dom installationerna!!

tänk den dagen man hör vad dom sjunger på stereon innan man hör det mullrande basljudet! kanske nått att satsa på!..

hmm

Smålänning
7 883 Inlägg
16 juni 2007
Ingen mer som tänkt på att alla tror att ju mer watt ju högre volym...?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

volvoraggare
4 776 Inlägg
16 juni 2007
twin_cam skrev:

det är det många tror ju att watten har betydelse. men det har det ju inte utan det är ju mer hur rent och klart ljudet är och vad högtalaren orkar med och sen hur bra basen är

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

18 Inlägg
17 juni 2007
"spela skiten ur" hur menar du? när alla tuffingar står med bildörrarna öppna på en parkering och har sterion på högsta volym...? fan va cool man är då asså. massa frortisar får du också (y)
om jag varit du (ne, de e jag inte) hade jag satsat på rent ljud istället för 99%basdunkadunkadonkdonk, skrammlar bara i plåten.

men de är ju bara jag det!
Senast redigerat av Rilleh (17 juni 2007)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
17 juni 2007
ironhead skrev:
twin_cam skrev:

det är det många tror ju att watten har betydelse. men det har det ju inte utan det är ju mer hur rent och klart ljudet är och vad högtalaren orkar med och sen hur bra basen är

Allt hänger ihop. Har du mycket ren effekt kan du spela högre OCH rent samtidigt. Förutsatt att du håller dig inom den linjära slaglängden på basen givetvis.

Vi tänker/tycker inte så mycket vi som skriver här, vi vet, baserat på nästan 20 års erfarenhet..

mvh Jonas

56 Inlägg
30 september 2007
vilken låt kan man spela högst med ? ... Nån dansbandslåt har jag hört ger riktigt bra tryck.

Zoom Zoom

Sök