2575
Sök

protect lampan på steget lyser, några tips?

Fartdåre
217 Inlägg
5 juni 2007
Trådstartare
Hej

Problemet började med att steget dog när jag basade på ordentligt, så trasigt steg tänkte jag. Men nu har problemet bytts ut mot att steget lyser, men så fort jag drar volymen över typ 6-7 så tänds protect lampan, basarna går aldrig igång. Är inte världens bästa grejor men har funkat bra, ett mds gp3 steg, 2 st 12" basar, 1.5 farads kondensator och en kenwood spelare. Så vad är mest troligt, steget eller huvudenheten? Med min tur lär det vara båda

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

29 Inlägg
6 juni 2007
Hade samma sak på min stereo men då var det strömmkabeln till minnet som jag glömt koppla in. Låter konstigt om det skulle vara det på din om det funkat innan!? Du kan ju kolla för säkerhetskull´.

//Danne

Avstängd
84 Inlägg
6 juni 2007
där har vi felet de e MDS man ska handla på BRL!!!!!

Fartdåre
217 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Okej, ja det har funkat fint, förutom att steget ibland stängt av sig själv, hände dock sällan. Har läst igenom lite trådar nu och eftersom steget lyser och protect inte tänds förens jag börjar höja volymen kan det vara basarna som gått sönder? Ska ut och känna på dem imorgon. Bara hoppas det går att ta på garantin. Alla kablar är ordentligt dragna, kabelskorna ihopdragna med skruvstäd

Fartdåre
217 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
doffen_kicker skrev:
där har vi felet de e MDS man ska handla på BRL!!!!!

Jo sant, nu finns brl i stan så ska kika in på torsdag. Men måste hitta felkällan först

21 761 Inlägg
6 juni 2007
Zeetro skrev:
Okej, ja det har funkat fint, förutom att steget ibland stängt av sig själv, hände dock sällan. Har läst igenom lite trådar nu och eftersom steget lyser och protect inte tänds förens jag börjar höja volymen kan det vara basarna som gått sönder? Ska ut och känna på dem imorgon. Bara hoppas det går att ta på garantin. Alla kablar är ordentligt dragna, kabelskorna ihopdragna med skruvstäd

Bäst är att mäta spänningen på stegets strömkopplingsplintar och se om spänningen sjunker mycket när du spelar högt, låg spänning är också ett symptom när protection lyser.

Mät även framme på batteripolerna om spänningen sjunker lika mycket där, om spänningen inte sjunker på batteripolerna så har du spänningsfall någonstans mellan batteri-slutsteg. Om spänningen sjunker på batteripolerna så orkar inte generatorn ladda ordentligt.

Fartdåre
217 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
Okej det ska jag göra, tack för tipset. Men borde det inte sysnas på kondensatorns display om jag får spänningsfall? Men bara hoppas det är nått som inte kostar skjortan att fixa

21 761 Inlägg
6 juni 2007
Jo, det borde även synas på kondingens display. Men det bästa är ändå att mäta på stegets strömkopplingsplintar också, då ser man om det skulle vara något knas med tex jordkabeln . Det är inte säkert att man märker på kondingens display om steget har dålig kontakt på själva kopplingsplintarna eller i jordkabeln eftersom kondingens display mäter spänningen före steget.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juni 2007)

956 Inlägg
6 juni 2007
Har haft liknadne problem i två av mina bilar..i den första så hade strömkabeln knappt nån kontakt framme vid batteriet...I bil nummer två så var jag tvungen att byta ut jordkabeln då den var för tunn..Allt  funkade om jag körde på låg volym...men direkt jag höjde så lyste protect lamapn

eldus veldus

Fartdåre
217 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
Tack för alla bra tips. Kikade lite mer på detta igår och när jag kopplar bort baslådan lyser inte protect-lampan. Men samdigt verkar basarna vara i bra skicka, mätte upp dem och har känt på spolarna. Jord kabeln är ny kollad och är grövsta sorten. Som jag ser det måste steget nästan gett upp

Sök