3434
Sök

Kmremsras 960 tic

26 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#1
Har problem att få bilen att gå bra efter kamremmen gick av, (nöttes av av kåpan).
händer inget när jag försöker ställa tändningen när man vrider fördelaren blir det ingen skillnad varför?
Har komptestat och alla cyl har samma komp och läcker ej ut nåt..
Motorn är från en 940 97:a med portad topp och grenrör mitsu 18t vita R-spridare
höjt laddtryck chippade boxar och höjt soppatryck wink
Senast redigerat av sexbomba (6 juni 2007)


Bilmekaniker
199 Inlägg
6 juni 2007
#2
Du har inte fått på kamremmen en gugge eller två fel då?

26 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#3
började med att jag fick fel rem från puckonomen,
sen har ja prövat ställa den annorlunda på alla dreven men den går lika illa om jag ställer kugget till tändningen typ 6-7 kugg åt vardera håll blir det nästan ingen skillnad och det blir absolut ingen skillnad när man vrider fördelaren
Senast redigerat av sexbomba (6 juni 2007)


Bamse940Ltt
6 juni 2007
#4
du har inte krökt en ventil eller två??

26 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#5
Bamse940Ltt skrev:
du har inte krökt en ventil eller två??

Borde jag inte tappa kompression då om den inte ligger rätt och tätar som den ska?


Bamse940Ltt
6 juni 2007
#6
det är sant... den borde tappa lite komp... bilen går bara orent o det går inte få det o ändra sig?

26 Inlägg
6 juni 2007
Trådstartare
#7
precis den bara blöddrar när man gasar på, som om tändnigen står fel
eller om kammen skulle stå en kugg fel men den gör ju inte det. jag har även kollat att kolv nr 1 är i topp samtidigt som kammen står rätt och rotorn pekar på ettans tändkabel, sen när man startar motorn och vrider fördelaren händer inget


699 Inlägg
6 juni 2007
#8
det är inte lmm som har havererat? Har du kollat vad du får för felkoder?

Bilgalen elektriker :)

26 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#9
JonasHalt skrev:
det är inte lmm som har havererat? Har du kollat vad du får för felkoder?

Nej har inte kollat felkoder verkar konstigt om den skulle paja precis samtidigt som kamremmen går.... eller?


699 Inlägg
7 juni 2007
#10
Nä, sannolikheten är ju inte så stor.. Men man vet aldrig... Den är ju inte så svår å lossa å kolla tråden på iaf.. Sen skulle jag kolla felkoderna för att se vad problemet kan tänkas vara.. Ibland räcker det med att bara nollställa dem så e problemet löst smile

Bilgalen elektriker :)

Bamse940Ltt
7 juni 2007
#11
låter som sagt innan lmm

26 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
#12
Jag har kollat lite nu och det är nog mina tändkablar som det blir överslag i,
om jag inte har helt fel borde väl dom ligga runt 6 kohm hade två som låg där och resten runt 12 och 16 kohm...


26 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#13
Ingen som har nåt förslag på vad det kan bero på???


26 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
#14
Fan finns det inga volvonördar här eller?
Inga volvoraggare heller?

vore tacksam för svar


Reparatör
630 Inlägg
9 juni 2007
#15
sexbomba skrev:
Har problem att få bilen att gå bra efter kamremmen gick av, (nöttes av av kåpan).
händer inget när jag försöker ställa tändningen när man vrider fördelaren blir det ingen skillnad varför?
Har komptestat och alla cyl har samma komp och läcker ej ut nåt..
Motorn är från en 940 97:a med portad topp och grenrör mitsu 18t vita R-spridare
höjt laddtryck chippade boxar och höjt soppatryck wink

Din motor ska klara ett kamremsras om du inte bytt till en värstingkam . Funkar den inte efter ett ras och nymontering av rem " rätt monterad " så kan ju va läge att kolla eller nolla felkoderna . Är det något som gått ras typ lmm så ska det finnas som felkod . Din fördelare sitter väl i bak på motorn ? I så fall kan du vrida tills du tröttnar då tändningsläget sköts av en givare som sitter å läser på svänghjulet .

Annars e ju ett bra tips att lägga ut samma fråga på

http://www.turboperformanceclub.com/

om du tycker att du inte får vettiga svar här smile


26 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#16
mektrollet skrev:
sexbomba skrev:
Har problem att få bilen att gå bra efter kamremmen gick av, (nöttes av av kåpan).
händer inget när jag försöker ställa tändningen när man vrider fördelaren blir det ingen skillnad varför?
Har komptestat och alla cyl har samma komp och läcker ej ut nåt..
Motorn är från en 940 97:a med portad topp och grenrör mitsu 18t vita R-spridare
höjt laddtryck chippade boxar och höjt soppatryck wink

Din motor ska klara ett kamremsras om du inte bytt till en värstingkam . Funkar den inte efter ett ras och nymontering av rem " rätt monterad " så kan ju va läge att kolla eller nolla felkoderna . Är det något som gått ras typ lmm så ska det finnas som felkod . Din fördelare sitter väl i bak på motorn ? I så fall kan du vrida tills du tröttnar då tändningsläget sköts av en givare som sitter å läser på svänghjulet .

Annars e ju ett bra tips att lägga ut samma fråga på

http://www.turboperformanceclub.com/

om du tycker att du inte får vettiga svar här smile

Klart man får vettiga svar men trodde det skulle hagla in svar hahahaha...
har provat med en annan lmm med de va samma sak.
tror att det kan vara dumpen som läcker laddtryck...


26 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#17
Vad gör man????
ska skruva nån dag när orken kommit tillbaka


699 Inlägg
11 juni 2007
#18
Kollat felkoderna än då?

Bilgalen elektriker :)

26 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#19
Har inte orkat göra nåt med bilen hehe...
men tror att det kan vara ena dumpen som läcker...
Min Bmw betedde sig ungefär likadant när dumpen gav upp i den bilen...
så fort jag orkar och har tid ska jag fixa skiten och ut å sladda lite...


527 Inlägg
13 juni 2007
#20
En fråga.
Är kåpan till kamremmen i aluminium eller plast?
För om den är i plast så tycker jag att kåpan borde ge upp före remmen :-)

För övrigt du måste nolla datorn, koppla loss batteripolerna,vänta tio min och sätt sen dit de igen. Sätt på tändningen, slå av tändingen, sätt på tändningen och starta bilen, gasa ej.
När du ställer tändningen så måste man på många bilar koppla in en scanner och förklara att nu ska tändningen stälals in, på vissa diagnoskontakter så räcker det med att man kortsluter vissa poler i diagnoskontakten med ett gem, SEN kan man ställa in tädningen, gör man inte detta först så får man fel värden när man sedan ställer tändningen.
Detta gäller på många koreanska bilar iallafall :-)
Senast redigerat av Loffe123 (13 juni 2007)


Sök