4560
Sök

Hjälp mig reda ut det här med kopplingen på slutsteget

Fartdåre
217 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Hej

Köpte nytt steg igår Rockford Fosgate P5502, ska brygga det för att köra en baslåda med 2 st 12". På mitt gammla steg kopplad jag från R+ och L- för att brygga. I manualen på nya står det att när man kopplar så ska det vara minimum 4 ohm och kopplar man varje bas med egna kablar ska det vara min. 2 ohm. Stämmer det? För killen på brl sa att jag skulle brygga på samma sätt som med förra steget. För jag ska väll ha 2 ohm och inte fyra om jag förstår det rätt. Inte min starkaste sida

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

21 761 Inlägg
8 juni 2007
I manualen till P550.2 står det att man ska koppla från Left+ och Right- vid bryggkoppling, tvärtemot ditt gamla steg alltså. P550.2 tål 2 Ohm i stereoläge och 4 Ohm i bryggkopplat läge.

Allt det där står/visas i manualen, har själv suttit och läst den på nätet alldeles nyss. Varför killen på BRL sa att du skulle koppla som på ditt gamla steg, det vet jag inte. Kanske det blev ett missförstånd eller liknande.

Fartdåre
217 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
Okej, tack för att du redde ut det åt mig. Var just det där med ohm som jag var osäker på, om jag skulle koppla olika beroende på 1 eller 2 basar osv.. Men nu ska det nog inte vara några problem

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

21 761 Inlägg
8 juni 2007
Det är många som tycker att detta med Ohm är knepigt, du är inte ensam. Men det är bra att du frågar, inte alla som vill/törs göra det. Man kanske tror att andra tycker det är dumma frågor, men det är inte så.

Sök