Några tankar från mig då:
Priset: Sök på Blocket efter motsvarande modeller (misstänker att årsmodellen spelar mindre roll än modellen). Jämför mot din och prissätt efter hur fort du vill få bilen såld. Vill du ha snabba pengar - lägg dig billigt, annars har du is i magen och väntar in rätt köpare.
Att bli lurad: Varför skulle du löpa större risk att bli lurad för att annonsen finns på internet i stället för i en tidning? Det är ju när köparen kommer du behöver göra rätt, för du tänkte väl inte skicka bilen per post till köparen?
*Provkörning, kan väl vara så att din bil lockar testförare, så är du osäker får du åka med, annars brukar jag nöja mig med att få köparens bil (om den har något värde) som "gisslan", eller så "behåller" jag familjemedlemmar hos mig (typ barnen leker medans pappa provkör, eller mamma kolla trädgården eller så...). Men oftast känner man av och det är inte många gånger jag känt mig tveksam till att låta folk provköra och "behövt" vidta åtgärder.
*Att hålla på bilen. Det gör man INTE om man inte fått handpenning om 20%. Ofta säger folk att de ska ha bilen, och ska komma på måndag med pengarna och hämta bilen då. Dock vet jag inte hur många gånger jag då sagt att bilen är såld och sedan har de ändrat sig och där står jag med en bil och har avvisat tänkbara köpare. *suck* Har dock ALDRIG hänt när jag begärt handpenning. Om köparen skulle backa då har jag pengar till att lägga upp ny annons och börja om med min försäljning, men det har aldrig hänt. Däremot har många vägrat lägga handpenning och då har de fått köpa bilen OM den finns kvar, och ta risken att någon annan hinner komma före.
*Bilen står kvar när spekulanten kommer! VIKTIG "regel"! Om någon ringer och säger att de åker hemifrån nu för att se på din bil visar du den inte för någon annan under tiden, så att de kommer fram och bilen är såld! Ringer det någon och vill komma får du hitta på en ursäkt och säga att de kan återkomma/du ringer tillbaka senare (den tid du räknar med att det tar att visa bilen för den spekulant som är på väg). Det är olämpligt att säga att man har en spekulant på väg, för om denne inte köper bilen kan näste spekulant bli misstänksam och tro att det är något fel på bilen.
*Papper. Ett enkelt kvitto bör du och köparen skriva tillsammans för att bekräfta att pengarna bytt ägare. Typ Kvitto. XX har den XX köpt en XX av årsmodell XX med regnummer XXX. För bilen har XX betalat XX kronor till XX. Bilen köps i befintligt skick.
Detta kvitto har upprättats i två likalydande exemplar där köpare och säljare tagit var sitt.
Datum, ort. Och så underskrifter av er båda.
*Mer papper. Ägarbytespappret kan ni posta tillsammans om det känns bra. Båda har ju ett intresse i att det blir gjort.
*Pengarna. Bilen överlämnas inte mot mindre än att du har pengarna i handen (eller en postväxel på beloppet), alternativt att pengarna är överförda till ditt konto.
Hoppas det går bra med din bilförsäljning!
// Ellen