2181
Sök

Termostat alt. Tempgivare Mondeo-01

31 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
En morgon upptäckte jag att tempmätaren inte rörde sig ur fläcken. Misstänkte givetvis termostaten. Men under de kommande dagarna så började tempmätaren uppträda väldigt slumpmässigt. Nej, jag tvivlar mycket starkt på att det är topplockspackningen. Tempen har aldrig varit över normal och jag har ingen luft i kylsystemet. (Bilen har gått knappt 12.000 mil) Följande uppträdanden har förekommit:

*Klättrar saaaaakta upp mot normal för att sedan stanna där (Normalt klättrar den väldigt fort)

*Klättrar saaaaakta till normal för att sedan sjunka till cirka 1/2 av normaltemp

*Rör sig knappt alls ens efter 1 mils körning i varierande hastighet och belastning på motorn

*Rör sig knappt alls. Motorn stängs av, startas några minuter senare och mätaren visar plötsligt normalt för att efter några sekunder sjunka till cirka 1/2 av normalt. (Termostaten öppnar?)

De tidigare erfarenheter jag har av trasiga termostater har varit att tempmätaren helt enkelt aldrig har nått normalläge, men jag har aldrig sett ett sådant konstigt beteende, därför misstänker man ju kanske någon tempgivare etc. som ger signaler till tempmätaren samt till motorns styrdator. Jag kan tillägga att när tempmätaren inte ligger på normal så är tomgångsvarven något högre än normalt (cirka 1000 istället för cirka 800) säkerligen beroende på att datorn tror att motorn är "halvkall". (Vilket den sannolikt också är?)

Nå vad tror Forumets samlade expertis? wink

Sök