Om jordkabeln mellan batteri och kaross/motor är dålig så kan det göra att laddningen inte heller blir bra, men det enklaste är att mäta laddspänningen på generatorn och batteriet när du har flera strömförbrukare igång. På det sättet ser du om det kommer fram tillräckligt med spänning till batteriet.
Jag tar min Volvo 240 med B230E som exempel igen när det handlar om bilens egen strömförbrukning. Min bil drar ca 23A när motorn är på och endast halvljuset är igång, om jag dessutom har fläkten igång på läge 2 så ökar strömmen till ca 29A.
En vanlig bilgenerator ger knappt halva maxströmmen vid tomgång, tex 900 varv eller liknande, sedan sjunker laddspänningen en del. För att generatorn ska kunna ge sin maxström så krävs det runt 2000 varv på lite äldre generatorer och kanske 1500 varv på en modern generator.
Din generator är, som du skrev, på 70A. Om du står på tomgång och har halvljus+fläkt igång så innebär det att generatorn antagligen ger nästan så mycket som den kan med det motorvarvet, har du fler strömförbrukare igång så riskerar laddspänningen att sjunka pga att generatorn har för låga varv för att kunna ge mer ström.
Kör du bilen och har högre motorvarv så kan generatorn ge sin maximala ström, då finns det teoretiskt kanske runt 30-40A kvar att ge till anläggningen. Hur mycket som din anläggning drar i medelström är svårt att gissa, det måste nog mätas upp med tex en tångamperemeter.
Det jag har skrivit nu är utifrån min egen bils förbrukning alltså, men om din bil har insprutning så tror jag att det inte blir speciellt stor skillnad i hur mycket ström som "bilen" har när motorn är igång.