4567
Sök

Strömmen räcker inte till!

125 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#1
hej, min ström räcker inte till, bilen är en mercedes 190 2,0, har fräscht batteri, ny generator, (70A).. 6F kondensatorbank och två slutsteg på 1,2kw RMS styck, spelar inte speciellt högt och alldrig med motorn avslagen, men likförbannat dör batteriet då och då, vad kan vara felet?

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 juni 2007
#2
generatorn hiner inte ladda ordentligt skaffa dig en 80 ampersgenerator och et batteri som tål mera kräm

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

125 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#3
spelar inte särkilt högt så tycker generatorn bör räcka, stegen är på 1/4 volym..om ens det.
ska testa att slänga dit lite grövre jord, hur grov kabel tror ni det behövs? det är en ca 20kvadrat nu.

SkenLaddRacing
189 Inlägg
14 juni 2007
#4
om du har 2 1,2kW steg så behöver du mer är 20mm2, du behöver nog minst 2st 35mm2 till dina steg

Rather turboshit than NO power at all.

Byfåne
368 Inlägg
14 juni 2007
#5
twostroke skrev:
spelar inte särkilt högt så tycker generatorn bör räcka, stegen är på 1/4 volym..om ens det.
ska testa att slänga dit lite grövre jord, hur grov kabel tror ni det behövs? det är en ca 20kvadrat nu.

Större generator och extra batteri. Jordningen ska inte ha något att göra med att batteriet tar slut.


125 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#6
men kan batteriet ladda så bra med för dålig jord? det är batteriets jjord jag pratar om

21 761 Inlägg
14 juni 2007
#7
Om jordkabeln mellan batteri och kaross/motor är dålig så kan det göra att laddningen inte heller blir bra, men det enklaste är att mäta laddspänningen på generatorn och batteriet när du har flera strömförbrukare igång. På det sättet ser du om det kommer fram tillräckligt med spänning till batteriet.

Jag tar min Volvo 240 med B230E som exempel igen när det handlar om bilens egen strömförbrukning. Min bil drar ca 23A när motorn är på och endast halvljuset är igång, om jag dessutom har fläkten igång på läge 2 så ökar strömmen till ca 29A.

En vanlig bilgenerator ger knappt halva maxströmmen vid tomgång, tex 900 varv eller liknande, sedan sjunker laddspänningen en del. För att generatorn ska kunna ge sin maxström så krävs det runt 2000 varv på lite äldre generatorer och kanske 1500 varv på en modern generator.

Din generator är, som du skrev, på 70A. Om du står på tomgång och har halvljus+fläkt igång så innebär det att generatorn antagligen ger nästan så mycket som den kan med det motorvarvet, har du fler strömförbrukare igång så riskerar laddspänningen att sjunka pga att generatorn har för låga varv för att kunna ge mer ström.

Kör du bilen och har högre motorvarv så kan generatorn ge sin maximala ström, då finns det teoretiskt kanske runt 30-40A kvar att ge till anläggningen. Hur mycket som din anläggning drar i medelström är svårt att gissa, det måste nog mätas upp med tex en tångamperemeter.

Det jag har skrivit nu är utifrån min egen bils förbrukning alltså, men om din bil har insprutning så tror jag att det inte blir speciellt stor skillnad i hur mycket ström som "bilen" har när motorn är igång.

Volkswagens Of Sweden på Facebook
3 519 Inlägg
17 juni 2007
#8
Räcker med att köpa ett Gult Optima batteri.

Min Facebookgrupp: Volkswagens Of Sweden
Min köp/sälj grupp: VAG- Marknaden

10 287 Inlägg
17 juni 2007
#9
Ja, då dör batteriet mera sällan kanske. Men jag tror nog att det behövs en betydligt fetare generator.

/Göran

Mr_M_ skrev:
Räcker med att köpa ett Gult Optima batteri.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Kettunen
17 juni 2007
#10
Hade oxå kört på Gult optima batteri. Den kan laddas ur helt o endå samma skick sedan smile

21 761 Inlägg
17 juni 2007
#11
Jo, jag håller med om att ett Optima YT ska tåla en hel del djupa urladdningar. Men det hjälper ju inte i längden med ett bra batteri om generatorn inte kan klara av att underhållsladda det.

Visst kan man underhållsladda med en laddare lite då och då när bilen inte används, men om laddspänningen från generatorn inte kan hållas på en bra nivå så innebär det också att slutsteget inte får "optimal" arbetsmiljö och då kan man inte utnyttja steget så mycket som man har tänkt heller.


Sök