3446
Sök

Hur stor roll spelar formen på en baslåda?

JDM
593 Inlägg
19 juni 2007
Trådstartare
Hej jag håller på att ta körkort och brukar tillbringa min sommarlovslediga dagar med att drömma om min framtida bil. Har skaffat helgjobb och allt för att försöka få ihop till en bil.

Men jag kom på en ganska sjysst idé sådär i huvet på hur jag kan montera subbasar i bakluckan utan att sabba bagageutrymmet så jättefarligt mycket.
Men här kommer frågan in:
Vad finns det för regler för om jag ska tillverka gena baslådor? Är det bara volym som spelar roll eller har formen en avgörande roll den också? Även vad finns det för formel som bestämmer volymen och eventuellt formen?

Tack så mycket på förhand! //Axel

Det ska vara JDM och bana!

Proljece?
1 464 Inlägg
19 juni 2007
lätt att räkna ut en formel ju har g i matte smile höjden x bredden x djupet x 0.001 = liter smile
"är lådans litrar" bra att säga det med tongue
Är nog bra om dom är något så när cymetriska tongue
Senast redigerat av haxer (19 juni 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

592 Inlägg
19 juni 2007
Är nog ingen skillnad hur formen är på lådan så länge litrarna stämmer.
Senast redigerat av Slaktarin (19 juni 2007)

2much.fi
Accessories for your DSLR

1 653 Inlägg
19 juni 2007
enda är att du ska undvika helt symetriska lådor, tex en kub då du kan få stående vågor mellan elementet och motstående vägg.
Ju mer oregelbunden låda destå bättre iaf av min uppfattning.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

2 201 Inlägg
19 juni 2007
haxer skrev:
lätt att räkna ut en formel ju har g i matte smile höjden x bredden x djupet x 0.001 = liter smile
"är lådans litrar" bra att säga det med tongue
Är nog bra om dom är något så när cymetriska tongue

haha, så lätt är det som sagt inte. basen/basarna tar upp liter så dom litrarna får du läga på lådan. porten/portarna tar oxå plats.

men lycka till med ditt ljud. skulle vara kul o se hur du har tänkt smile

125 Inlägg
19 juni 2007
många lutade väggar eller former på lådan minskar risken för stående vågor och volymen är det bara mäta med vatten, iallafall om du har tänkt att plasta

21 761 Inlägg
19 juni 2007
Thullen skrev:
enda är att du ska undvika helt symetriska lådor, tex en kub då du kan få stående vågor mellan elementet och motstående vägg.
Ju mer oregelbunden låda destå bättre iaf av min uppfattning.

Det där stämmer när det gäller lite högre frekvenser, men inte när det handlar om bas under tex 100 Hz. Våglängden hos frekvenser under 100 Hz är så lång att det skulle behövas jättestor låda för att det ska uppstå stående vågor.

För att en stående våg ska uppstå så måste ljudvågen gå fram och tillbaka, det innebär att avståndet (både fram och tillbaka) mellan väggarna måste vara lika långt som själva våglängden.

100 Hz har en våglängd på ca 3,4m, det gör att avståndet mellan väggarna måste vara 1,7m för att ljudvågen ska kunna studsa fram och tillbaka. En baslåda som har 1,7m mellan väggarna är inte vanligt skulle man kunna säga.

Våglängden ökar vid lägre frekvenser och tar vi 50 Hz så är våglängden ca 6,8m, det innebär att avståndet mellan väggarna måste vara 3,4m för att en stående våg ska kunna uppstå vid den frekvensen.

1 171 Inlägg
19 juni 2007
Formen spelar normalt ingen roll men du kan ju se till så att det lätt flödar luft genom portens inre mynning och runt högtalarelementen. Välj inte tjocka lådväggar tex då det hindrar flödet bakom elementen.

11 Inlägg
19 juni 2007
vad jag har hört är klot formade lådor de bästa, men sen e det ju lite svårare att bygga en sån

JDM
593 Inlägg
22 juni 2007
Trådstartare
Aha det var precis vad jag ville höra, att osymetriska lådor är bättre. För planen inefattar att jag gör en låda som ligger över alternativa "inbukningar" för hjulhus i bagageutrymmet (eller vad jag ska säja.
Men jag går fysik B och ska snart börja med mattematik E så räkna ut volymen ska nog inte bli några problem tongue

2lateuloose
543 Inlägg
22 juni 2007
Formen spelar visst roll... i vissa fall! det finns dom bilar som har kupén som avstämning & ett tips är att labba.. testa & lägga ner lite tid! köra datorprogram .. hmm visst! har du vanliga basar & inte funderar på att komma upp i nån högre/högsta skalan av ljud tryck funkar dom nog oki.. har använt dataprogg 1 gång!

när man håller på & testar ut lådor kan man göra många ändringar utan att det händer något och man blir lätt frustrerad! ..

Ett tips är ial. att köra portat! då kan du spela högre & få mer Baaas (låga toner)
man får tänka att en port funkar som ett till element! alltså en till bass (typ) om man byggt allt riktigt! ..
Senast redigerat av CoSmoZ (22 juni 2007)

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

21 761 Inlägg
22 juni 2007
m_andersson skrev:
vad jag har hört är klot formade lådor de bästa, men sen e det ju lite svårare att bygga en sån

Det där märker man knappast i en baslåda, men däremot i en mellanregisterlåda där risken för stående vågor är stor så kan det skilja flera dB i frekvensgången jämfört med en vanlig fyrkantig låda.

JDM
593 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
CoSmoZ skrev:
Formen spelar visst roll... i vissa fall! det finns dom bilar som har kupén som avstämning & ett tips är att labba.. testa & lägga ner lite tid! köra datorprogram .. hmm visst! har du vanliga basar & inte funderar på att komma upp i nån högre/högsta skalan av ljud tryck funkar dom nog oki.. har använt dataprogg 1 gång!

när man håller på & testar ut lådor kan man göra många ändringar utan att det händer något och man blir lätt frustrerad! ..

Ett tips är ial. att köra portat! då kan du spela högre & få mer Baaas (låga toner)
man får tänka att en port funkar som ett till element! alltså en till bass (typ) om man byggt allt riktigt! ..

Portat? Förstod inte det riktigt hmm
Men om det inte är allt för stor skillnad på lådformen, så tror jag jag bara bygger två (en per element) så får det vara så. För jag har inga planer eller råd att köra db dragrace eller att spela oändligt högt.
Jag är inte intresserad av volymerna uppe där det gör ont, möjligtvis att jag vill kunna höja så att man kan dansa utanför med dörrar och baklucka öppen.
Men det jag framförallt är intresserad av är kunna dra på basen så att man kan sitta i bilen och verkligen känna hur bilen dundrar av bas big_smile
Och att kunna få inponerade suckar när jag öppnar bakluckan cool

21 761 Inlägg
23 juni 2007
CoSmoZ menar att om du gör en basreflexlåda så kan du spela både högre och djupare.

Sök