Jag har haft bilen sedan sommaren 2007 då jag importerade den själv från Japan. Den var helt klart över förväntningarna på de flesta punkter. Underredet är fortfarande bäcksvart sedan fabrik, all inredning (utom golvmattorna möjligtvis) är som nya och motorn går jämnt och fint. Det bekräftar att de 2700 milen (enligt mätaren) är korrekta.
Eftersom det är en RX-7 av 1996 års modell finns en del uppdateringar mot de äldre. B.la. ny plast i inredningen av bättre kvalité, snygga bakljusen, andra stolar, uppdaterat ABS-system och motorstyrning. Det resulterade i en effektökning på 10hk mot de tidigare japanska modellerna. Alltså 265 hk - alltid trevligt. Diverse roliga små överaskningar satt även i bilen när den kom. Som exempelvis Greddy-mätare (numera sålda).
Precis som den såg ut när den kom hem, efter många timmars polering. De blir rätt skitiga när dem rest över halva jordklotet...Den första sommaren körde jag bara bilen som den var i stort sett. Det monterades i lättare stolar och ett lättare högprestanda avgassystem och Rota-fälgar. Totalt sett sänkes vikten med ca 40-kilo mot originaldelarna. Bilen provades på Action Meets RS-bana och sommaren tog ganska snabbt slut. Det kändes dock som något fattades, Mazdan kunde prestera så mycket mer...
Tanken med bilen var att den skulle kunna användas till vardags men samtidigt fungera (och användas!) på bana. En "trackday-bil" att använda när de svänger. Jag är inte mycket för att åka fort rakt fram...
När man kör en sportbil på vägen, eller en bil med "sportigare" stötdämpare/fjädrar, upplevs dessa som enormt stumma, har knivskarp respons i styrning och ligger som strykjärn i kurvorna. Ta ut dessa bilar på banan och säg samma sak då! Mazdan är erkänt en av världens bästa sportbilar när det gäller sitt chassie och ändå kändes bilen mjuk som en hoppborg ute på bana. Dessutom saknades de sista effektmässigt och även utseendemässigt...
"Back to the drawing board" så att säga.
Drygt ett halvår efter inköpet har mycket hänt och bilen står hos lackeraren:
Helt nylackad i en mycket snyggare vit färg!Fullspecifikation hittas under bilen här på Garaget, men under vintern ändrades det mesta av Mazdans snälla utseende. Nu är den bred och elak!
5 minuter innan det bar av mot Elmia! Efter Elmia byggdes det om under huven med diverse prestandadelar. Även smågrejer överallt på bilen. Bränslepump, mer kolfiber, optimerad spårvidd, ombyggda innerskärmar fram osv... Framför allt sitter det nu coilovers ut Cobra värstingsortiment. Väghållningen är nu fullkomligt superb!
Under huven ser det nu ut så här:
Lite nya prestandadelar inför sommaren!Jag är nöjd!