Det är inredningen som gäller den här veckan. På gång under veckan: - Alla Sparco-grejer kommer (damasker, ratt, bälten) - Har bytt ut ALL instrumentbelysning mot rött, blev väldigt bra. Bilder kommer. - Tillverka tvärstag för bälten bak - Lacka instrumentpanelerna, tvärstag och annat smått - Köpa switchar - Dra kabel för mätare, belysning, säkring och switchar - Göra klart kolfiberdelar och mätarhållare - Sätta ihop allting igen... - Ta bort hastighetsspärren - Inhandlat spärrskaft till reservhjul - Försöka mig på att flytta den där stereon... - Snygga till bakom stolarna - Få tag på Mazda 787B på Gran Turismo 4... - Eventuellt anpassa vinge och backspeglar, men det blir nog ett senare projekt.
Kan instämma om panelerna.. personligen hade jag försökt få fram en rostfri look på dem Hade vart riktigt snyggt
Tvärstag är ett stag som stabiliserar bakre stötdämpartornen och dessutom fungerar som fäste för fyrpunktsbältena. Fjäderbensstag men med en lite annan montering...
Rostfritt är ju svårt eftersom det i stort sett är högglanspolerat. Men det blir ju lite metallfinish i och med att vi blandar till en egen färg. Pappa ska eventuellt lägga första lagret färg idag, så vi får se vad vi blandat till för kul...
Idag ska det lackas! Jag har köpt kabel, säkring, switchar och grejat lite idag...
Lite bilder på min mall för "baksätet-bakom-stolarna-som-inte-är-ett-riktigt-baksäte". Stereon kommer även sitta här bak eftersom det kommer bli iPod-styrning senare...
Nu behövs bara lite färg till de sista lamporna i instrumenteringen, vissa gick inte att byta så de får målas med glasfärg. Ska även slipa till lite kolfiber och fixa mätarehållaren idag. Fick bort gallret med lite våld!
Mer uppdatering ikväll, börjar ju komma igång nu, lagom till att semestern är slut...
Ikväll blir det lite eljobb. Ska dras kabel till mätare, strömbrytare, lambdasond m.m. Ska även försöka slipa lite på det sista och börja montera det som redan är lackat.
Får vara lite försiktig för det är fortfarande lite mjukt...
timnordlof: Inte för att göra dig besviken, men du har inte en Special Edition... Det står Special Edition på alla bilarna, Det är raden under Special Edition som ska inehålla text för att det ska vara något. Tex R2,RB, Bathurst osv..
Annars ser det riktigt bra ut! Grymt snyggt med vitt om jag får säga det själv.. Men jag vet inte, kan ju vara partisk. Lycka till och hoppas jag får se den nån gång i verkligheten. Vi börjar ju bli några vita nu!
Jag håller med om att du inte ska ha vitt, eller någon annan kontrastrik färg. Ser riktigt billigt/plastigt ut.
Hastighetsspärren tar du enklast bort genom att klippa hastighetsgivar kabeln till ecu'n, alternativ nummer två är dock bättre. Att skaffa en Apexi PowerFC. Då försvinner den automagiskt, och du har nått att mappa bilen för. Och har en databox som är utvecklad speciellt för Rx7an.
timnordlof: Inte för att göra dig besviken, men du har inte en Special Edition... Det står Special Edition på alla bilarna, Det är raden under Special Edition som ska inehålla text för att det ska vara något. Tex R2,RB, Bathurst osv..
Annars ser det riktigt bra ut! Grymt snyggt med vitt om jag får säga det själv.. Men jag vet inte, kan ju vara partisk. Lycka till och hoppas jag får se den nån gång i verkligheten. Vi börjar ju bli några vita nu!
Jag håller med om att du inte ska ha vitt, eller någon annan kontrastrik färg. Ser riktigt billigt/plastigt ut.
Hastighetsspärren tar du enklast bort genom att klippa hastighetsgivar kabeln till ecu'n, alternativ nummer två är dock bättre. Att skaffa en Apexi PowerFC. Då försvinner den automagiskt, och du har nått att mappa bilen för. Och har en databox som är utvecklad speciellt för Rx7an.
//Daniel
Jag anade att det inte var nån special. Med någon form av tillval är det i alla fall. Det sitter en modellanpassad MOMO-ratt (ej eftermarknadsnav utan offset) och dubbla oljekylare. Vad jag vet så sitter det aldrig dubbla annars på Type-RB.
Vit är underbart! Letade länge innan jag hittade en vit som var fräsh och inte hade gått långt. Hittade faktiskt inte en enda RX-7 (Serie 7) som gått mindre...
Hur som helst! Ska mappa bilen i vinter, så jag tar tillbaka mina planer på att klippa kabeln. Bättre att göra det ordentligt senare.
Ikväll tänkte jag lägga upp bilder på lackeringen, monteringen, belysningen och slutligen mina nya klarglasframljus med xenon. Börjar ta form nu, men allt det roligaste kommer ju i vinter när man slipper betala så mycket försäkring och bensin... Alla pengar går till bilgodis då!
Nu kommer bilduppdateringen! Instrumentpanelerna är monterade igen, men allting är inte klart. De som följt tråden vet att stereon ska "gömmas". Där det nu tillfälligt sitter stereo, cigg-uttag och switchar kommer det sedan att vara bara kolfiber, mätare och lite snyggt. Men lite bilder hittills i alla fall! Man blir aldrig klar...
Börjar göra lite mallar för utrymmet bakom stolarna...
Första lagren lack, innan klarlack.
Nylackat och klart! Dags för montering...
Passagerardörren färdigmonterad
Lite kabeldragning i motorrummet
Börjar bli klart, behöver nån timmes slipning innan lack bara.
Gjorde en tillfällig panel för cigguttag och switchar. Kommer dit en dubbelt så stor (och mer välarbetad) när jag sliter bort stereon och gömmer den nån annan stans i bilen...
Inne på sista monteringstimmen, nog 5 timmar att montera ihop allting igen. Dock inklusive kabeldragning, lödning m.m.
Färdigmonterat! Saknas en del dock (mätarhållare, kabelfästning, startknapp, nya damaskerna och en städning). Observera att ALL instrumentbelysning (inklusive alla små knappar) är bytt till rött. Tog en väldig tid att få det bra, är inte helt nöjd än... Takbelysningen byttes mot vita, högintensiva diodplattor.
Over and out! Ska göra klart mätarhållarna imorgon!