3055
Sök

Typ av lack till hjälm?

RS
886 Inlägg
23 juni 2007
Trådstartare
Hej

Tänkte lacka om min hjälm i mattsvart. Vad för typ av sprayburk ska man använda på plast för att lacken inte ska försvinna så lätt?

Focus RS

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
23 juni 2007
Jag är inte helt säker på att du alls ska lacka en hjälm. Färgen kan skada plastmaterialet så att hjälmen inte längre är bra, och det är det inte värt.

Men någon annan kanske vet bättre än jag hur det är, eller om det finns speciell färg för ändamålet?

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Hobby sabotör
178 Inlägg
28 juni 2007
Du får tyvärr inte lacka en hjälm själv om du ska använda den inom områden som kräver godkänd hjälm. Typ motorcykelåkning, seriösa race m.m.
Pga som skrevs tidigare att färgen "äter upp" plasten.
Och vad jag vet såfinns det färger sominte gör det,men det är fortfarande inte godkänt ur säkerhetssynpunkt.

Rätta mig om jag har fel...

/Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"

203 Inlägg
28 juni 2007
Du kan lacka hjälmen om det är en glasfiberhjälm eller kolfiber. Då händer inget med hjälmens funktion, sen om det är tillåtet eller inte vet jag inte. En plasthjälm ska du absolut inte lacka!

BIL/Motivlackerare
34 Inlägg
28 juni 2007
det går alldeles utmärkt att "lacka" en plasthjälm, har lackat många sådana, men försäkringsbolagen gilllar inte riktigt att man gör det tack vare som ni andra säger,
man får inte ens sätta ett klistermärke på en hjälm, då man ändrar "materialet" i hjälmen!
tillbaks till frågan om det håller med "sprayburk"  NE inte så värst länge.... du ska ha en plastprimer på, men innan ska du tvätta med ett speciellt medel  som tar bort "fettet" från plasten. sedan tar du en 2komp. färg.
då håller det!

men tänk som sagt på försäkringen, du riskerar ju att inte få ett skit om du skulle krasha!

lycka till!

smile

820 Inlägg
28 juni 2007
RaW skrev:
det går alldeles utmärkt att "lacka" en plasthjälm, har lackat många sådana, men försäkringsbolagen gilllar inte riktigt att man gör det tack vare som ni andra säger,
man får inte ens sätta ett klistermärke på en hjälm, då man ändrar "materialet" i hjälmen!
tillbaks till frågan om det håller med "sprayburk"  NE inte så värst länge.... du ska ha en plastprimer på, men innan ska du tvätta med ett speciellt medel  som tar bort "fettet" från plasten. sedan tar du en 2komp. färg.
då håller det!

men tänk som sagt på försäkringen, du riskerar ju att inte få ett skit om du skulle krasha!

lycka till!

smile

Så man kan inte slänga på två lager glasfiberväv och fixa det? hmm  Det var annars lösningen jag kommit på smile

BIL/Motivlackerare
34 Inlägg
28 juni 2007
wh0re skrev:
RaW skrev:
då håller det!

lycka till!

smile

Så man kan inte slänga på två lager glasfiberväv och fixa det? hmm  Det var annars lösningen jag kommit på smile

nepp, samt att det skulle se skit ut.  =P

107 Inlägg
28 juni 2007
det finns vattenbaserad som kan användas på painton.se

Fixar allt som låter Brum och låter det inte brum fixar jag det med!

BIL/Motivlackerare
34 Inlägg
29 juni 2007
jo men lägger man en vattenbas direkt på plast utan nån grund så kan man lika järna ta ungarnas vattenfärg (hålller samma) big_smile
men då det skulle vara mattsvart så är det en kortare väg med 1. plasttvätt 2. plastprimer 3. 2komp svart matt  4. KLART
men rätta mej om ja har fel   roll

Sök