3210
Sök

Var du orolig när du körde idag?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#1
Iom att midsommar har vart och många dricker alkoholdryck så tänkte jag hur ni gjorde med bil dagen efter.

Själv så var jag på smögen och skulle hem till alingsås. Vid 14tiden kände jag mig helt körklar och resan hemmåt började. Men måste säga att trots att jag kände mig 100% nykter så är jag ändå riktigt orolig för man vet ju aldrig och det är ju inte så lätt att säga till polisen att jag känner mig helt nykter.

Måste tillägga att jag hade inte haft något emot om det satt alkolås i alla bilar från fabrik.


Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
24 juni 2007
#2
Hr en polare som är nykterist som körde åt oss.. så behövde inte tänka på de

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

SSS -12
3 217 Inlägg
24 juni 2007
#3
Jag var lätt orolig faktiskt... Har precis varit i kontakt med polisen för fortkörning, det räcker nog för denna veckan!

Men håller man sig ur "riskzoonerna" så är det nog lugnt för den delen... Viktigast är att man faktiskt känner sig nykter när man sätter sig i bilen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

136 Inlägg
24 juni 2007
#4
Litegrann, campingen hade alkotest som man fick testa. Så jätte nervös var man inte,

/Köszönöm

Skaune
24 juni 2007
#5
Har som regel att aldrig köra dan efter oavsett. Inga frågetecken, men som tur är dricker man så sällan!

410 Inlägg
24 juni 2007
#6
måste säga att jag är skeptisk mot alkolås. I akuta nödfall så kan du ändå inte använda om du har druckit och hur säkra är dom. Om du sköljer munnen med munskölj så går skiten av och du kan inte köra jäkligt kul om man ska till jobbet och kommer sent på grund av munskölj. Dom som vill dricka och köra kommer göra det ändå, bara att be någon annan blåsa. Däremot tycker jag att man ska straffa rattfyllerister hårdare.

Annars tycker jag att det är jävligt jobbigt att veta när man köra dagen efter. Jag har vaknat mitt på dan och fortfarande vart full, så det är svårt att sätta nån tid för det. Det absolut bästa är att låta bilen vara och se till att någon nykter kör.


81 Inlägg
24 juni 2007
#7
Jag kör aldrig dagen efter pga att jag nästan krockade en gång när jag körde dagen efter. Reaktionsförmågan var inte alls i form och man var trött. Ändå kände man sig helt nykter och klockan var väl runt 1-2 på eftermiddagen och man slutade dricka för över tolv timmar sen. Men nu tar jag alltid det säkra för det osäkra när det gäller sånt.

Proljece?
1 464 Inlägg
24 juni 2007
#8
Vet inte direkt brukar aldrig känna mej bakis eller nå dåligt dagen efter. Så det blev bila lite till polarna och fixa nya basen smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

557 Inlägg
24 juni 2007
#9
Jag väntade 22 tim med att köra bil, men var orolig endå... Men det gick bra smile

//Jerry

375 Inlägg
24 juni 2007
#10
låter alltid bilen stå hela dagen eller i alla fall till sent på kvällen, även om man kanske inte har alkohol kvar i kroppen så tycker jag att man kör sämre ändå, man är mycket segare och gör lättare misstag.


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
24 juni 2007
#11
Dagen efter ska bilen stå.

Sambon miste körkortet fö tolv-fjorton år sedan på att köra dagen efter, och det var väl ändå det mest lindriga som kunde hända. Det kunde blivit värre än en poliskontroll, för reaktionsförmågan är INTE vad den ska vara. Kan tillägga att han åkte i en rutinkontroll så han körde inte så att han väckte uppmärksamhet.

Tycker också alkolås bör komma på bred front framöver, och följer utvecklingen. Det kommer allt häftigare lösningar. Dessutom har jag sett en "alkobom" som skulle kunna användas av färjeterminaler (är i test någonstans söderöver tror jag), bussterminaler, campingar, storparkeringar och så vidare. Då behövs heller ingen eftermontering i äldre fordon. Polisen skulle också kunna sätta upp bom och styra in all trafik genom bommen, mycket snabbare och effektivare än stickproven idag.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 853 Inlägg
24 juni 2007
#12
jag själv dricker inte alls aldrig gjort kommer aldrig göra (uppskattas av tjejen btw). men det som oroar mig är dom andra som man möter på vägar utan mitt räcke dessa stor helger.

326 Inlägg
24 juni 2007
#13
jag är oroligt för att möta andra som kör fulla. lr ja dagen efter. har sj provat att kört salongsberusad för nått år sedan på en isbana som expriment för åse hur man reagera. vart förvånad hur dåligt man körde. hade kanske druckit 3-4 cider. sen dess kör jag alldrig bil på fyllan, kan dock tilllägga att jag är i det närmaste nyckterist. inte druckit på ett år den 29:D

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

7 100 Inlägg
24 juni 2007
#14
soyd skrev:
jag själv dricker inte alls aldrig gjort kommer aldrig göra (uppskattas av tjejen btw). men det som oroar mig är dom andra som man möter på vägar utan mitt räcke dessa stor helger.
då är jag inte ensam iaf smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
24 juni 2007
#15
bmx skrev:
soyd skrev:
jag själv dricker inte alls aldrig gjort kommer aldrig göra (uppskattas av tjejen btw). men det som oroar mig är dom andra som man möter på vägar utan mitt räcke dessa stor helger.
då är jag inte ensam iaf smile
Vi är fler... wink

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 161 Inlägg
24 juni 2007
#16
ja va mer orolig dagen innan så som folk stressa.. här istan va de flera krockar o ja höll på att klämma ihop en micra mellan mej o en refug när ja kom me hjullastaren..
hade vart grannt att köra gafflarna rakt in i kupen på en bil me tre personer i :S

Smålänning
7 882 Inlägg
24 juni 2007
#17
Jag tycker inte om att dricka mig full, utan bara svagt onykter om jag nu dricker nåt (Ovanligt), Men brukar vänta minst tio timmar efter att jag känner mig spiknykter.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

303 Inlägg
24 juni 2007
#18
Drack ett par folköl till maten just för att inte bli onykter och körde bil dagen efter. Passerade rutinkontroll, fick blåsa, och allt var grönt smile

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

658 Inlägg
24 juni 2007
#19
Som en del redan sagt, är mer orolig för att andra i trafiken kör onyktra och riskerar ens liv. Framförallt i samband med storhelger. Själv dricker man knappt och kör ALDRIG på fyllan.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Bobo
24 juni 2007
#20
Jag drack inte så mycket men min bil stod still, åkte med en tjejkompis. Min uppfattning är att många som är starkt bil intresserade tar det ganska lugnt med sprit och att dricka.


Sök