2129
Sök

Skillnad mellan amd och intel? äre stor skillnad?

464 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Har funderingar på att bbygga ny dator så jag funderar på 2st uppgraderingspaket från komplett ena är Intel och det andra AMD

Här kommer 2st länkar till diverse paket och vore fint med tips på vilket man skall välja. Vet inte om det blir lättare att avgöra vilket jag skall göra men det är alldrig fel med tips.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323786
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200
MVH / Anders
Senast redigerat av lixer (26 juni 2007)

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 juni 2007
AMD eller Intel är lite som att fråga om Volvo eller Saab..

AMD har förut varit bättre med klockning, men med de nya dual core processorerna så har Intel tagit igen och kanske gått om (tillfälligt eller i längden..)
Intel är känt för att vara stabilare och inte lika lätt brinna upp vid överhettning (Det märks väl även det bara vid överklockning)

Sen kan datorns snabbheet hänga på så mycket mer än bara processorn.. Moderkort, grafikkort spelar in MINST lika mycket..

Jag är Intel människa och skulle på det ha valt Intel big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
26 juni 2007
AMG vet jag har mycket luddigare betäckningar på sina processorer. Men i sig är dom bra. Snabba som attan, och tror dom är rätt stömsnåla med.

Tål dock inte överbelastning lika bra som intel, egen erfarenhet.. Sen finns en film någonstans på nätet där dom testar att ta bort fläkten när dom spelar, och då brinner AMD upp, medans intel klockar ner sig för att svalna, och klarar sig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 juni 2007
twin_cam skrev:
AMG vet jag har mycket luddigare betäckningar på sina processorer. Men i sig är dom bra. Snabba som attan, och tror dom är rätt stömsnåla med.

Tål dock inte överbelastning lika bra som intel, egen erfarenhet.. Sen finns en film någonstans på nätet där dom testar att ta bort fläkten när dom spelar, och då brinner AMD upp, medans intel klockar ner sig för att svalna, och klarar sig.

hmmm...
processorn slår alltså inte ifrån? Då har dom nog pillat mer i BIOS än vettigt tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
26 juni 2007

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VAG entusiast
277 Inlägg
26 juni 2007
twin_cam skrev:
Hittat filmen jag menar!
http://www.kossan.se/test_paa_olika_datorer.htm

fick precis upp den på garaget http://www.garaget.org/video/nz4l33dl095l

Audi 1910-2007 97 år
"det viktigaste är inte vad du lyssnar med utan vad du lyssnar på"
"det är väl inte konstigt att det låter kasst när du lyssnar på musik som inte är musik"
Audi: Four rings to rule them all

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 juni 2007
hihihi..
Nu när du säger det kommer jag att tänka på min lärares uttryck "Magisk rök" Vad gäller klockade AMD.. Var nog detta han menade tongue

464 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
sitter å kollar men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag skall beställa. Vill betsälla intel men funderar starkt på amd'n är nöjd med min amd som jag har nu. har aldrig krånglat men vilket av paketen skall det bli. det är ju hela 1gig mer ramminne till amd'n men äre starkt skäl nog till att köpa den framför intel paketet?

32 Inlägg
26 juni 2007
twin_cam skrev:
Hittat filmen jag menar!

Det är ju dock väldigt gamla processorer man ser på filmen är lite tveksam till att dagens AMD´s beter sig så. Och så har dom ju lite extrem exempel den brinner ju inte upp om flänsen sitter kvar smile Men jag förstår ju din poäng i alla fall.

Själv har jag varit både Intel och Amd ägare men just nu har jag bara Intel. En vanlig P4 och en dual core bärbar. Och tycker det fungerar bra, men Amd funkar minst lika bra. Jag har inte några speciella för och nackdelar kan väl vara att Inteln i så fall suger i sig lite mer watt och mer värmeutveckling.

Byfåne
368 Inlägg
26 juni 2007
twin_cam skrev:
Hittat filmen jag menar!

Sen att den filmen är på en AMD för 3-4 år sen och att dom har skydd nu... smile

Smålänning
7 887 Inlägg
26 juni 2007
lixer skrev:
sitter å kollar men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag skall beställa. Vill betsälla intel men funderar starkt på amd'n är nöjd med min amd som jag har nu. har aldrig krånglat men vilket av paketen skall det bli. det är ju hela 1gig mer ramminne till amd'n men äre starkt skäl nog till att köpa den framför intel paketet?

Ja, det är det. Ramminne går visseligen att köpa till, men man får aldrig för mycket ramminne. Jag tycker du ska ta AMD:n. Sålänge processorfläkten funkar och flänsen sitter fast så brinner den inte upp.
Den AMD:n som jag och en polare tog knäcken på var en gammal 1,8 GHz Ahtlon.
Den dog av ett program som min Intel med 350 MHz nästan kunde köra... eller,  Det gick, men det hackade så jävligt att jag stängde av det... Därför testade vi med hans.

Men tillverkaren hade satt dit en för liten kylfläns på hans processor, så hans ledde inte bort värmen som den skulle. Min hade bara glapp processorfläkt.
Senast redigerat av twin_cam (26 juni 2007)

Rakapparat
301 Inlägg
26 juni 2007
det här om att amd brinner upp är inte sant i dagsläget enligt min erfarenhet.
körde på min föregående dator (amd 3000+) med kylfläns som va lite halvtaskig . kylpastan hade blivit dålig och släppt. samt att fläkten varvade lite dåligt. va tvungen att ha en extern fläkt blåsandes igenom när jag spelade för att den inte skulle överhetta:)

det enda som händer när dom överhettar (ca 91 celcius) är att amd datorer startar upp och lägger sej i nån minut i uppstart läge tills den är nere på 70-80 igen.

jag kan även meddela att det här är inte en grej jag provat bara en gång smile utan den datorn va så i ca 12 månaders tid innan jag orkade fixa till den. och det vart så åtskilliga ggr per dag. grymt irriterande men ingen brand. ingen skada på processorn heller verkade det som när jag bytte fläns samt hade på ny kylpasta då funkade den som ny och hade inga större problem med nåt:/

2lateuloose
543 Inlägg
26 juni 2007
Jag är lätt en AMD kille.. så jag tipsar om att köpa INTEL
eftersom amd ligger efter & intels proppar är fett prisvärda... "tyvärr"

/cOz

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sleeper
3 084 Inlägg
26 juni 2007
core 2 duo var överlägsen för nån månadsen men nu vetifan har inte sån koll längre men jag skulle nog satsa på inteln men det e ju en smaksak

du kan ju alltid leta på sweclockers där finns ju säkert lite fler som vet wink
Senast redigerat av Sushikocken (26 juni 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

464 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Har dock bestämt mig nu men tack allohop för svaren, blir ingen ny dator i dagsläget men inom en snar framtid kommer å beställa mig en ny skärm och hårdisk så klarar jag mig ett tag till men en ny dator kommer det att bli på någon månad eller 2.

98 Inlägg
26 juni 2007
JAg skulle som så många andra här satsa på en intel Core processor. Dom är energisnålast, dvs utvecklar minst värme -> mindre varvtal på fläkten och datorn blir tystare. Kör själv AMD 64 men när jag skaffade den fanns inte någon vettig intel 64... måste ju finnas någon anledning till att även macar kör intel core numera?

perpelle
27 juni 2007
AMD är imo mer prisvärt. På datorbutiken kan du köpa en x2 6000+ för ~1400.
Har alltid kört AMD och kommer alltid göra det. Samma gäller GPU, kommer alltid köra ATI.

Byfåne
368 Inlägg
27 juni 2007
perpelle skrev:
Har alltid kört AMD och kommer alltid göra det. Samma gäller GPU, kommer alltid köra ATI.

Jag är lika dan. Körde visserligen 3Dfx när det fanns. smile

349 Inlägg
27 juni 2007
Som foregaende personer har skrivit sa ar AMD en snabbare men varmare processor an intel. men intel narmar ju sig ocksa. men eftersom ati nu ar uppkopt utav amd sa hade jag kort pa en AMD cpu med ett ATI gfx kort. Tillverkade for att sammarbeta.
men eftersom komplett har valt att kora med geforce i bada sa skulle jag nog valt intel. inte for att jag tror AMD packetet ar daligt det haller.
Senast redigerat av Ertiyed (27 juni 2007)

perpelle
27 juni 2007
Bubbaman skrev:
perpelle skrev:

Jag är lika dan. Körde visserligen 3Dfx när det fanns. smile

Ja! Självklart körde man på 3dfx, det var goda tider smile

Sök