2669
Sök

Val av Olja till Opel Omega -95?

2 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Hej!

Tänkte höra om någon har nån idé om val av olja till en Opel Omega Caravan 2,0 8V  -95.

Jag har ingen aning om vad förra ägaren har kört den på.
Så jag har efter råd från en motorintresserad hällt i mineralolja i den.
Rätt eller fel gjort har jag ingen aning om.

Är det dumt att byta till en delsyntetolja när jag kört den på mineral i ett års tid?

Tacksam för svar från nån som vet!

2 122 Inlägg
21 september 2005
står det inte i boken som följer med bilen? tex. opels delsyntet 10W-40 så då går det att tyda vad de rekomenderar från början!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
Hmmm...

Bilen är en importbil och min skoltyska involverar inte biltermer...smile
Manualen är jätte-tysk. Har inte hittat på någon svensk manual till den.

Säkert så är det helt OK att köra på delsyntet 10W40.
Men är det OK att byta till Delsyntet när jag har kört på Mineralolja i ett år, samt att jag inte har en aning om vad tidigare ägare har kört den på?

/Lars-Erik

56 Inlägg
21 september 2005
gör så att du åker till närmaste opel verkstad och köp opel olja ..vi har sån på jobbet..kommer inte ihåg va det e bara för viskonsitet

3 Inlägg
24 oktober 2005
Sandman88 skrev:
gör så att du åker till närmaste opel verkstad och köp opel olja ..vi har sån på jobbet..kommer inte ihåg va det e bara för viskonsitet

Du menar där du praoar?

460 Inlägg
25 oktober 2005
En delsyntetolja flyter lite lättare vid extremt kallt vädet så vi en kallstart vid  -30 kan det betyda att bilen inte startar utan delsyntet.
om det inte är en högprestanda eller en turbo,turbodiesel eller liknande finns det inte så stor anledning att ha delsyntet i en 10år gammal bruksbil vid normal körning.jag skulle välja en mineralolja av bra kvalitet(märkesolja)
och istället byta lite oftare.
själv köper jag olja på en oljedepå i närheten,där betalar jag ca300:- för en 10liters dunk.
Men det finns lika många åsikter om olja och vad man ska andvända som det finns andvändare på detta forum!

Sök