3299
Sök

Bra 6,5" 2-vägs hos nårdik?

Illustratör
826 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
Tjena.
Ska upp till stan imorrn o införskaffa ett par högtalare fram som jag senare bygger in i dörrsidorna. Men är lite osäker på vad jag ska köpa. Lyssnar mest på Rock och även baslåtar så det är basljudet jag är ute efter.
Har provlyssnat en del dsl-serier som "c6" och "k6" men även jbl CS2165C och tycker att jbl-högtalarna har en mörkare o fylligare baston.

http://img401.imageshack.us/img401/6751/hgtalarejbluu1.jpg

Men eftersom jag inte haft möjlighet att provlyssna fler så undrar jag om någon ev. provat något annat framsystem från nårdik som uppfyller de krav jag har (att dom ska vara bättre än de jbl:arna ja provade eller lika bra för mindre pengar) Kan väl tillägga att en midbas skulle vara det bästa då jag diggar basen.

Känner att jag krånglar till det så jag säget helt enkelt. vilka skulle ni köpt och isf varför?

Mvh / Danne
Senast redigerat av Fallan (27 juni 2007)

Tänker...

6 851 Inlägg
27 juni 2007
Vad skall du driva dessa 6½" med? har du nått steg, eller är det CDns inbyggda som gäller?
Har du ett steg så kan jag rekomendera DLS R6A som middar. de spelar på bra med bas.
Har även testat DLS MS kitt, de rockar på duktigt de oxå, men har ett taskigt mellanregister (enligt mej iaf, kanske inte för dej?)
Inte så fint ljud ur MS kitten, men ett rockande/party ljud får du.

494 Inlägg
27 juni 2007
Fallan skrev:
Tjena.
Ska upp till stan imorrn o införskaffa ett par högtalare fram som jag senare bygger in i dörrsidorna. Men är lite osäker på vad jag ska köpa. Lyssnar mest på Rock och även baslåtar så det är basljudet jag är ute efter.
Har provlyssnat en del dsl-serier som "c6" och "k6" men även jbl CS2165C och tycker att jbl-högtalarna har en mörkare o fylligare baston.

http://img401.imageshack.us/img401/6751 … jbluu1.jpg

Men eftersom jag inte haft möjlighet att provlyssna fler så undrar jag om någon ev. provat något annat framsystem från nårdik som uppfyller de krav jag har (att dom ska vara bättre än de jbl:arna ja provade eller lika bra för mindre pengar) Kan väl tillägga att en midbas skulle vara det bästa då jag diggar basen.

Känner att jag krånglar till det så jag säget helt enkelt. vilka skulle ni köpt och isf varför?

Mvh / Danne

du har ju magnat pro 2160 de ä  bra bas i dom,

jag är hård som sten

Illustratör
826 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
linkan lindgren:
Jo men jämfört med vad? Det är liksom det som är dilemmat. Endera ska vet vara en serie som många styrker är en serie som uppfyller det jag vill ha eller så kan det bli svårt att avgöra vad som  ev. är bättre än det andra..

TT-Avant:
Ska driva hela kupe-ljudet med ett magnat ultra 2000. Har JBL CS3196 6x9" bak nu och ska alltså imorgon inhandla resten.
Senast redigerat av Fallan (27 juni 2007)

Tänker...

494 Inlägg
27 juni 2007
Fallan skrev:
linkan lindgren:
Jo men jämfört med vad? Det är liksom det som är dilemmat. Endera ska vet vara en serie som många styrker är en serie som uppfyller det jag vill ha eller så kan det bli svårt att avgöra vad som  ev. är bättre än det andra..

TT-Avant:
Ska driva hela kupe-ljudet med ett magnat ultra 2000. Har JBL CS3196 6x9" bak nu och ska alltså imorgon inhandla resten.

ok, nä jag tänkte bara du säger att du gillar bas, och de är de gott om i den serien har själv både 2130 och 2160,

jag är hård som sten

6 851 Inlägg
27 juni 2007
Skall du driva HELA kupé ljudet med det steget? Det är väl ett 2-kanals steg, hur gör du då med bakhögtalarna?
Sen är det steget inte det starkaste, vet av erfarenhet att DLS R6A vill gärna ha lite mera effekt för att spela ut som de ska. Men MS kitten skall vara ganska lätt drivna iaf.
Dock skadar inte ett lite starkare steg till dem heller..

Illustratör
826 Inlägg
27 juni 2007
Trådstartare
linkan lindgren:
Jo jag kan varken säga bu eller bä då jag inte provat nån av dom men det är liksom det jag försöker luska fram. wink Men ska se efter om man kan få dom riggade i stan så man kan prova.

TT-Avant:
Jag driver basen bak med ett dsl monosteg. Sen så provar jag att köra både 6x9 och 6,5" på magnat-steget tills vidare. Inte värre än att man får köpa ett nytt men det borde funka tycker jag.

I övrigt, är det ingen som har fler förslag på framsystem?

Tänker...

6 851 Inlägg
27 juni 2007
Att driva både fram och baksystem på samma 2kanalare låter som en rent av usel idé. Du kommer att få ljudet bakifrån antagligen, ingen möjlighet att köra fade..Sätt isf. framsystemet på steget och bakhögtalarna på CD effekten.

494 Inlägg
27 juni 2007
Fallan skrev:
linkan lindgren:
Jo jag kan varken säga bu eller bä då jag inte provat nån av dom men det är liksom det jag försöker luska fram. wink Men ska se efter om man kan få dom riggade i stan så man kan prova.   

gör så. annars har sound it rea på dom kiten.

TT-Avant:
Jag driver basen bak med ett dsl monosteg. Sen så provar jag att köra både 6x9 och 6,5" på magnat-steget tills vidare. Inte värre än att man får köpa ett nytt men det borde funka tycker jag.

I övrigt, är det ingen som har fler förslag på framsystem?

jag är hård som sten

Illustratör
826 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
TT-Avant:
Jo tanken har slagit mig men nu var det ju inte riktigt det jag frågade efter, men men.

Sen verkar det inte som om nån fler har några synpunkter och då jag ska fara upp nu så blir det väl de jag redan tittat på. Bara hoppas att det var ett någolunda val. hmm

Tack för hjälpen

Tänker...

494 Inlägg
28 juni 2007
Fallan skrev:
TT-Avant:
Jo tanken har slagit mig men nu var det ju inte riktigt det jag frågade efter, men men.

Sen verkar det inte som om nån fler har några synpunkter och då jag ska fara upp nu så blir det väl de jag redan tittat på. Bara hoppas att det var ett någolunda val. hmm

Tack för hjälpen

ja vad blev de nu da?? de du hade tänlt på från början eller??

jag är hård som sten

Illustratör
826 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Nja något helt annat faktisk. Var ju inte så förtjust i dls från början då dom inriktar sig mer på hifi men så köpte jag en av deras midbasar som skiljer sig från mängden. Riktigt skön och djup bas. smile

Dessa blev det. Nöjd i slutändan iaf.

http://img108.imageshack.us/img108/5066/minadlshgtba3.jpg

Tack för hjälpen!
Mvh

Tänker...

6 851 Inlägg
28 juni 2007
Grattis. Ja de spelar på bra med bas om man har effekt till dem.

Illustratör
826 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Grattis. Ja de spelar på bra med bas om man har effekt till dem.

Jo ett slutsteg är ju ett måste iaf och som sagt, magnatsteget får duga tills vidare.

Tänker...

494 Inlägg
28 juni 2007
Fallan skrev:
Nja något helt annat faktisk. Var ju inte så förtjust i dls från början då dom inriktar sig mer på hifi men så köpte jag en av deras midbasar som skiljer sig från mängden. Riktigt skön och djup bas. smile

Dessa blev det. Nöjd i slutändan iaf.

http://img108.imageshack.us/img108/5066 … hgtba3.jpg

Tack för hjälpen!
Mvh

JODA de där är de inge fel på ett bra köp

jag är hård som sten

Sök