2701
Sök

Supra mkIII eller 200sx?

JapsRacer!
198 Inlägg
2 juli 2007
NIzmO skrev:
rost kommer ju på alla japanare (nästan)

En japanare rostar inte mer än en opel.. osv. Dra inte alla över samma kant

Toyota-Frälst
310 Inlägg
2 juli 2007
kalaas skrev:
brukar inte topplockspackningen fara snabbt på supra mkIII?
jag hade valt 200sx.

Det är ett fabriks"fel". Många byter omgående till bättre packning samt drar åt bultarna. Efter det är det bara o trycka plattan i mattan wink

Camaro The Legend Of Muscle Cars
148 Inlägg
2 juli 2007
supran utan problem 3l turbo 6a.. åh toyota e kvalite d e inte nissan åh e d 200 s13 så har ju alla redan en åh dom e ju inge snygga eller... inge kul ha bil som e så vanlig som s13 :Pkusinen har supra mk3 inge problem me dom e topp packningen som inte hållar så.. i me stålpackning sen så wink toyota e väl japans enda stolthet..

56 Inlägg
2 juli 2007
vad har 200an för hk orginal vs supran. och föresten hur fungerar en diff broms?
Senast redigerat av Bjerse (2 juli 2007)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
3 juli 2007
SNap3 skrev:
NIzmO skrev:
rost kommer ju på alla japanare (nästan)

En japanare rostar inte mer än en opel.. osv. Dra inte alla över samma kant

Bara en detalj som är mer regel än undantag tyvär och så skrev jag ju nästan och att jag nämnde japs är för att tråden rör just dessa, har rört mig bland mkt japanare (jobbar t.ex med dem) och visst finns det rostfria.

Kusinens Supra mkIII -91 var rostfri liksom en polares 200sx -92.

Bjerse skrev:
vad har 200an för hk orginal vs supran. och föresten hur fungerar en diff broms?

200sx har 169hk och Supra har 238hk.

Hur en diffbroms funkar låter jag nån som är bättre på att förklara + lite mer insatt förklara wink .

- Time Attack -

37 Inlägg
3 juli 2007
ska man bygga e ju s13 helt klart bästa valet. finns ju hur mycket som helst till dom, både trim o styling.

Issa
329 Inlägg
3 juli 2007
Evolution_6SiC6 skrev:
200zx ??? Vad är det för specialare ?

han skrev ju 200SX:P

CiViC Issa

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 december 2007
ska också köpa supra nu ivår:P aldrig ägt en riskokare med turbo jag komemr o vårdad den som mitt barn för då e de billigast i längden:P

Meister
6 763 Inlägg
29 december 2007
Finns ju olika typer av diffbromsar. Slungdiff och lammelldiff är de jag kommer på nu. Hur de fingerar vet jag inte men de gör så att båda hjulen går lika fort vilket resulterar i att de spinner på båda hjulen.

2 021 Inlägg
29 december 2007
supran har mer hästkrafter än 200an men e också tyngre, 1,7 ton tror ja den väger o det kanske inte e nåt man svingar runt en konbana så där bara,men vad vet jag tongue , som glidare e den nog helt perfekt smile

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 december 2007
en fråga bara de flesta supra mkIII regga med 1passagera.. skulle man kunna ta bort baksättet? går de igenom besiktningen? nån som har gjort elelr testat?
hur gick de?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
29 december 2007
_lee_jr skrev:
en fråga bara de flesta supra mkIII regga med 1passagera.. skulle man kunna ta bort baksättet? går de igenom besiktningen? nån som har gjort elelr testat?
hur gick de?

Står det 1pass i pappret så ska det inte vara några problem att ta bort säten och bälten, min 200sx är också bara reggad med 1pass så man kan nog göra lite hur man vill då.

- Time Attack -

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
29 december 2007
för att de var någon som skrev supra mk3 väger 1,7ton om de gå då de bara slänga bort sätet då spara man några kg..
undrar hur många kg man kan spara genom bara ta bort sätet där bak?

2 117 Inlägg
29 december 2007
Lamelldiffbroms:
http://forum.rscnet.org/attachment.php?attachmentid=51504&d=1046821219

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img44244c1bd46a0.jpg

På fotot syns det kilformade korset i mitten, strax bakom kronhjulet.

Vid gaspådrag börjar bakhjulen spinna. Så snart ett hjul börjar spinna snabbare än det andra reagerar diffbromsen på hastighetsskillnaden. Korset i mitten "klyver" isär de gråfärgade plattorna och får lamellerna att pressas utåt sidorna och friktionen mellan dem bromsar ned rotationen tills båda bakdäcken roterar med samma hastighet.

http://forum.rscnet.org/attachment.php?attachmentid=51740&d=1046935138

Hos en 2-vägs LSD är det kilformade korset lika vasst (har samma vinkel) vid rotation både framåt och bakåt. Det ger lika stor diffbromsverkan både vid gaspådrag som vid motorbromsning. Lämplig för drifting där man önskar konstant karraktär hos diffen.

Hos en 1,5-vägs LSD är kilformen vass för gaspådrag men trubbigare för motorbromsning. Detta är den perfekta diffbromsen för allroundkörning. Strip, bana, drifting mm.

203 Inlägg
29 december 2007
NIzmO skrev:
Alla bilar har diff (utan vissa riktigt gamla) men det ni tänker på är väl diffbroms, isf har inte 200sx s13 det orginal men s14 har.

Vad jag har förstått så finns det vissa s13 som har diffbroms orginal. Läste på engelska SXOC om detta och tydligen så är det ett antal som har detta orginal. Jag har prövat min bil, stillastående och driftande och den är diffbromsad.

Typen av diff som sitter i är då VLSD (Viskodiff), har ingen större aning om hur den fungerar, då det är rätt bristfälligt med info om detta.

Någon som har en aning om varför vissa s13 har driffbromsat o andra inte, var det tillval då dem såldes?

Drifttekniker VA
580 Inlägg
29 december 2007
Jag har också diffbroms på min 200:a smile Jag skulle nog välja en nissan 200:a om jag vore du. Släng på en olje kyl så slipper du motor ras. Men Supran är absolut inte fel den heller. Men 200:an vinner på designen.

Evolution Garage
1 299 Inlägg
29 december 2007
Olss skrev:
supran utan problem 3l turbo 6a.. åh toyota e kvalite d e inte nissan åh e d 200 s13 så har ju alla redan en åh dom e ju inge snygga eller... inge kul ha bil som e så vanlig som s13 :Pkusinen har supra mk3 inge problem me dom e topp packningen som inte hållar så.. i me stålpackning sen så wink toyota e väl japans enda stolthet..

Japan har många stolthter! (Speciellt Skyline) nämen allt inom teknik e dom bäst på!
Fast va ju inte det denna tråden handla om big_smile

Tycker absolut du ska ta supran! Det är en sportbil av annan kaliber rakt igenom, 200sx är imo en överskattad bil. Och bara kunna säga att man äger en Supra är ju värt mycket! smile
Oljekylningen är väldigt dålig på äldre Nissan överlag, så blir de en 200sx så byt det direkt!

Lycka till!
Senast redigerat av Rushman (29 december 2007)

Sky´s the limit...

2 Inlägg
29 december 2007
utan tvekan är det supran som gäller.. grymt vridmoment, 3 liter det är lätt att skrämma upp. och mer bil för pengarna är svårt att hitta!
såklart dessa bilar har sjukdommar precis som alla andra men tar man reda på vad det är och åtgärdar så har man en bil som följer din sida livet ut wink
när jag letade efter bil så stod just mellan 200:an och mk3:an... men valet var självklart!
som någon skrev innan så tycker jag också du ska testa bägge bilarna och känna själv och om möjligheten finns även testa en av varje som har blivit uppskrämda en aning smile

Mr Turbo
509 Inlägg
21 oktober 2011
200sx s13 rasar och rasar, skit samma stål saker i motorn, dock billiga delar och lätt vikt så kräver inte många hk.
Supran e pålitlig som fan men dyr som fan med delar, svårt att få tag i delar. Men tung som tusan, så krävs mer hk.
Ägde s13 förut äger Supra nu. Skulle vilja ha drivlinan från supran i en s13 kaross ;P

Turbo..Mr Turbo

Sök