4041
Sök

Pysventil till Saab 9-3 2.0T-99

101 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
#1
Jag funderar på att sätta in en Pysventil(inte en Dump) i min Saab 9-3 och undrar om det kan vara skadligt för turbon?
Vad händer om man ställer laddtrycket för högt?
Är det svårt att sätta dit en pysventil?

Och..Hur många extra hästar kan det ge? Är det värt 400:-? smile
Senast redigerat av Lycksen (21 september 2005)

|| Allan-Micheal ||
8 Inlägg
21 september 2005
#2
Vad är skillnaden mellan en Pysventil och en dumpventil ??

|| Allan-Micheal ||

101 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
#3
Inte riktigt haj på det, för jag såg det här imorse på nätet.
Men en pysventil ska du kunna ställa precis vilket laddtryck du vill ha av turbon i bilen och man ska få ut ca 20-30 hk läste jag också.
http://www.mazdaklubben.com/forum/msg.c … sionsforum

finns att köpa på Creatix t.ex.

Sagge_AM
21 september 2005
#4
hmm,.. en pysventil som tar upp 35hk ... låter inte så trovärdigt för mig iaf ..

101 Inlägg
21 september 2005
Trådstartare
#5
I vilket fall som helst så ökar det laddtrycket och man får lite mer fart i kärran.

31 Inlägg
21 september 2005
#6
Lycksen skrev:
I vilket fall som helst så ökar det laddtrycket och man får lite mer fart i kärran.

Gött ljud får man ialla fall : )


101 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
#7
saab4life skrev:
Lycksen skrev:
I vilket fall som helst så ökar det laddtrycket och man får lite mer fart i kärran.

Gött ljud får man ialla fall : )

Ja om man har en Dumpventil, ja men inte med en Pysventil vad jag vet.

Vilken av speedparts dumpventiler använder du? Är den att rekommendera?

Nissan 200sx S14
69 Inlägg
22 september 2005
#8
en pysventil ökar effekt men den låter inte speciellt mycke vad jag vet

-»^Nissan»-200sx-S14-»^

1 Inlägg
22 september 2005
#9
En pysventil är en ganska simpel sak du sätter dit som "pyser" ut lite luft och därmed lurar bilen att tro att den laddar mindre än vad den egentligen gör.
Detta är inget jag rekommenderar någon att göra då du riskerar motorhaveri. Du ska istället "chipptrimma" din bil om du vill att den ska ladda mer.

En ful jämförelse är om du skulle ändra hastighetsmätaren på mammas bil så att den visar en lägre hastighet än vad hon egentligen kör. Då kommer du snabbare till träningen men riskerar totalstopp av polisen eller pysventilfallet motorhaveri wink.

Ett hemskt flummit inlägg av mig men jag är extremt trött och bör sova nu.

101 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
#10
Wacker: Då följer jag nog ditt råd att inte köpa någon Pysventil, det får bli en Dumpventil och ett Open air filter. Men vilken dumpventil ska man välja? Finns ju väldigt många och i olika prisklasser. Jag hade tänkt mig en som låter ganska bra och kostar upp till 1500:-?

191 Inlägg
22 september 2005
#11
Vettiga dumpar finns det gott om, har du en bil med LMM ska du satsa på en dubbelkolvig annars är det väl så gott som "fritt fram" på marknaden wink


101 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
#12
Jo, men man vill ju gärna inte köpa nåt som är kass tongue Jag har ingen LMM som tur är så vilken öppen rekommenderas?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
22 september 2005
#13
På din 9-3 ska du ha en återcirkulerande dump, risken att bilen inte går som den ska med öppen dump är tyvär stor.

Börja med att sätta på öppet filter så borde orginal dumpen låta rätt bra ändå.

Föresten har du ingen LMM på din bil? är väl bara T5 styrsystemet som har MAP och övriga har väl LMM lr har jag fel?

- Time Attack -

101 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
#14
Jag har T5 och då har jag väl ingen LMM vad jag har sett och hört. Då borde väl öppen fungera eller? Annars testar jag nog Öppet filter från Bsr.

Sagge_AM
22 september 2005
#15
Kolla på www.Atechmotor.com Där har de bra Dump Ventiler wink

101 Inlägg
22 september 2005
Trådstartare
#16
Funderar på
Autotech avlastningsventil
25mm anslutning, som original. Justerbar för 995:-. Samma som Speedparts Blå för samma pris.

85 Inlägg
23 september 2005
#17
Lycksen skrev:
Jag funderar på att sätta in en Pysventil(inte en Dump) i min Saab 9-3 och undrar om det kan vara skadligt för turbon?
Vad händer om man ställer laddtrycket för högt?
Är det svårt att sätta dit en pysventil?

Och..Hur många extra hästar kan det ge? Är det värt 400:-? smile

Du SKALL inte montera eller ens fundera på en så dum sak att sätta en "PYSVENTIL" på din saab för det den gör är att lura MV:en så att turbon kan ladda mer...men du kan oxå spika sönder och samman hela motorn p.g.a att du lurar styrsystemet trionic som redan är ett ypperligt styrsystem

dump eller bypass eller avlastningsventil (kärt barn har många namn) så är det bara onödiga pengar att köpa en annan än den som sitter på orginal så vidare man inte promt ska ha en som håller bättre än orginal (orginal håller för ca 1,5bar ska man ladda mer än så ,ja då är det värt med en eftermarknads ,kan även tillägga att jag laddar ca 1,2-1,3bar och det pyser fruktansvärt mycket om min orginal BOSCH-plastis och det ända man behöver för att det ska pysa är antingen ett "öppet" filter,eller öppet filter och ladda mera så kommer det oxå att låta mera!     

pris för en bosch är ca 300 pix!   klart mycket bättre funktion kontra pris än övriga "dumpar"   men jag hoppas att du blir nöjd med vad du hittar !! smile för även jag tycker att det är mysigt när det pyser  till!! 

MVH

101 Inlägg
24 september 2005
Trådstartare
#18
Talladega Power skrev:
Lycksen skrev:
Jag funderar på att sätta in en Pysventil(inte en Dump) i min Saab 9-3 och undrar om det kan vara skadligt för turbon?
Vad händer om man ställer laddtrycket för högt?
Är det svårt att sätta dit en pysventil?

Och..Hur många extra hästar kan det ge? Är det värt 400:-? smile

Du SKALL inte montera eller ens fundera på en så dum sak att sätta en "PYSVENTIL" på din saab för det den gör är att lura MV:en så att turbon kan ladda mer...men du kan oxå spika sönder och samman hela motorn p.g.a att du lurar styrsystemet trionic som redan är ett ypperligt styrsystem

dump eller bypass eller avlastningsventil (kärt barn har många namn) så är det bara onödiga pengar att köpa en annan än den som sitter på orginal så vidare man inte promt ska ha en som håller bättre än orginal (orginal håller för ca 1,5bar ska man ladda mer än så ,ja då är det värt med en eftermarknads ,kan även tillägga att jag laddar ca 1,2-1,3bar och det pyser fruktansvärt mycket om min orginal BOSCH-plastis och det ända man behöver för att det ska pysa är antingen ett "öppet" filter,eller öppet filter och ladda mera så kommer det oxå att låta mera!     

pris för en bosch är ca 300 pix!   klart mycket bättre funktion kontra pris än övriga "dumpar"   men jag hoppas att du blir nöjd med vad du hittar !! smile för även jag tycker att det är mysigt när det pyser  till!! 

MVH

Tack för infon smile Du skriver att Bosch kostar 300:- och det har jag också sett, men den sitter redan i bilen som origianl om jag inte är helt ute och cyklar nu? Jag har ett "öppet" filter och det låter inte nånting, så kanske ska sattsa på ett öppet filter då. Från Speedparts 820:- eller Bsr 995:-.

85 Inlägg
24 september 2005
#19
Lycksen skrev:
Talladega Power skrev:
Lycksen skrev:
Jag funderar på att sätta in en Pysventil(inte en Dump) i min Saab 9-3 och undrar om det kan vara skadligt för turbon?
Vad händer om man ställer laddtrycket för högt?
Är det svårt att sätta dit en pysventil?

Och..Hur många extra hästar kan det ge? Är det värt 400:-? smile

Du SKALL inte montera eller ens fundera på en så dum sak att sätta en "PYSVENTIL" på din saab för det den gör är att lura MV:en så att turbon kan ladda mer...men du kan oxå spika sönder och samman hela motorn p.g.a att du lurar styrsystemet trionic som redan är ett ypperligt styrsystem

dump eller bypass eller avlastningsventil (kärt barn har många namn) så är det bara onödiga pengar att köpa en annan än den som sitter på orginal så vidare man inte promt ska ha en som håller bättre än orginal (orginal håller för ca 1,5bar ska man ladda mer än så ,ja då är det värt med en eftermarknads ,kan även tillägga att jag laddar ca 1,2-1,3bar och det pyser fruktansvärt mycket om min orginal BOSCH-plastis och det ända man behöver för att det ska pysa är antingen ett "öppet" filter,eller öppet filter och ladda mera så kommer det oxå att låta mera!     

pris för en bosch är ca 300 pix!   klart mycket bättre funktion kontra pris än övriga "dumpar"   men jag hoppas att du blir nöjd med vad du hittar !! smile för även jag tycker att det är mysigt när det pyser  till!! 

MVH

Tack för infon smile Du skriver att Bosch kostar 300:- och det har jag också sett, men den sitter redan i bilen som origianl om jag inte är helt ute och cyklar nu? Jag har ett "öppet" filter och det låter inte nånting, så kanske ska sattsa på ett öppet filter då. Från Speedparts 820:- eller Bsr 995:-.

men vad jag menar är att du får fler orginal bosch ventiler till priset av vad en eftermarknads kostar!
sen tycker jag att du ska satsa på ett bra öppetfilter då du får ett högre pysljud kan jag lova!!  sen kan du ju alltid chippa bilen hos någon  saab trimmare som t.ex maptun, speedparts/BSR ,Nordic ,SQR,  och då kommer du få ett högre  laddtryck och därmed ett högre pysljud, om inte bara ett öppetfilter räcker för dig d.v.s

MVH

85 Inlägg
24 september 2005
#20
köp filter från speedparts ...fö bsr använder samma märke som speedparts gör! D.v.s (JR-AIR FILTERS)


Sök