3183
Sök

HJÄLP! motorfel på min 200a?

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#21
jo, jag får la kolla upp lite vad som kan ha hänt :S men varför kan vevlagrerna gått om vattenpumpen skar? blir oljan för varm så den inte smörjer då elle?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Forummoderator
2 924 Inlägg
1 juli 2007
#22
du får ju knappt ingen kylning på motorn med en skuren vattenpump å ja då smörjer inte det så bra.
Ditt topplock kan ha fått stryck och spruckit också är jag rädd så en renovering är troligen nödvändigt.
Låter som en dyr operation detta... Ring bärgningsbil nästa gång...

~ Life is short, have FUN! ~

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#23
ska ta kompprov och mäta lite vad som kan ta gått fel, ska också ta ner tråget och kolla till lagrena, får la hoppas på det bästa.

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Rörpulare
1 453 Inlägg
2 juli 2007
#24
Men riv ut hela motorn istället.. ser ju typ inte nånting genom att bara ta bort tråget.. bara trångt och jävligt! Åkt till biltema och köp dej ett motorstativ för 450:- Så har du hur mkt svängrum som helst..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#25
jo det får la bli så tyvärr. vad måste göras om jag byter vev och ramlager? byta oljepumpen, finns något mer rekommenderat attt byta när man ändå har ur motorn? vart kan man få tar i lager till bra priser? tacksam för svar!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

137 Inlägg
2 juli 2007
#26
kan varmt rekomendera www.200sx.nu deras forum passar nog bättre i ditt fall, det finns hur många trådar som helst, bara att söka...

Brake em' down like a shotgun !!!

727 Inlägg
2 juli 2007
#27
Allt snack om vevlager ras.. har att göra med att man rejsar vilt utan extra oljekylare oftast.. funkar då heller inte vattenpumpen så lär de inte dröja länge innan motorn är trasig, så ett ras är ett faktum! vad som hänt ser du lite bättre när du tagit ett komptest å ser om den bara går på 3 cylindrar eller liknande, är stiften torra eller blöta och svarta, eller vita? hur ser oljan och kylarvattnet ut? att spolarna gått sönder berättar ju att det lär gått vääldigt varmt, Jag råder dig att hiva ur spisen och släng upp den på motorstativ, så kan du snurra den hur du vill utan att ligga under bilen å gissa dig till fel. Antar att dina lager är redigt repiga, kanske smält nån ventil, i bästa fall klarat fodrena i cylindrarna sad

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
#28
jo det du säger är helt sant fredrik, ska kolla upp vad som gått sönder så snabbt ja kan. blir la att köpa nya vevlager och lite annat smått och gott, eller en helt annan motor som är i bra skick. någon som har en s13 motor som är renoverad? kan vara utan turbo, bara bottendel och toppen är med, allt annat kvittar. hör av er via PM isf!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#29
kollade nyss kompet i motorn, det var under 5 på alla cylindrar hmm vad kan ha gått? packningen på massor av ställen? kolvringarna? kolvarna har inte smällt sönder iaf, vad man ser! ahde jag fått en spricka eller trasig ventil i toppen så borde jag la inte kunnat köra den då? någon som kanske har bra tips??  snälla hjälp!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

1 418 Inlägg
4 juli 2007
#30
Oväntat då.. ännu en 200sx med rasad motor!

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#31
den e inte rasad, den går fint på startmotorn, men det blir nog renovering av remlager osv ändå...

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#32
har en fråga. om det högljuda oljudet! kollat lite på turbon, kan det vara den som gjorde ett sånt himmla skrammelljud? det var endast när man rörde på gasen, annars var det tyst. Ska man känna något som helst glapp på turbinen i turbon? har jättelitet glapp i den radiellt. kan det vara det som låter? ska ju byta vev och ramlager. kan vara bra att veta om man måste byta turbo :S inte så kul att renovera hela motorn och sedan så rasar turbon direkt och kanske skadar något annat.

Tror ni att alla kolvringar är slut också? har verkligen NOLL komp i alla cylindrarna, den högsta hade 5 i tryck :S toplockspackningen har gått det är jag 100% säker på. men den kan la inte göra så ALL komp försvinner i ALLA cylindrarna?   

tacksam för svar ;D     mh jocke

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 juli 2007
#33
tror dina foder är slut
då blir det billigare att köpa ny motor


1 741 Inlägg
23 juli 2007
#34
kan det inte vara så att toppen har blivit tokskev? pga ingen kylning av vattnet eller så har du smält ventiler... för nåt allvarligt är det bara att lyfta motorn.

turbon kan glappa lite radiellt men ska inte vara många mm innan den skrammlar. men huvudsaken är att det inte är axiellt då är turbon slut.
************************************************
offtopic! men viktigt för folk att veta!
Om nu motorn som alla andra säger är så dålig så är det ju HELLVETISKT dumt att dom använder "samma" motor uppbyggnad i RB (skyline) motorerna. Varför använder dom inte SR uppbyggnaden om den nu ska vara så sjukt mycket bättre?

*************************************************

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
23 juli 2007
Trådstartare
#35
hur påverkar fodret kompressionen?!  håller med tecman "offtopic" big_smile

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

2 655 Inlägg
23 juli 2007
#36
Jo det är lätt att spy galla över CA motorn bakom tangentbordet.. 200an är en ganska vanlig bil och de blir oftast inte direkt snålt behandlade. Inte konstigt att de går sönder..

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#37
precis, s13 är en otroligt rolig bil att köra, bra effekt, liten vikt och en härlig väghållning även original, så jag är inte förvånad att dom flesta är slut körda, tyvärr är det sanningen! sen så har ju Nissan missat att ha oljekyl original när dom tillverkade 200 modellerna, det är ju också en anledning varför lagrena i motorn inte håller så bra. men alla bilar har sina missar i konstruktionen, ÄVEN NYA! 


Åter till min fråga big_smile

hur vet jag om fodret är skadat? påverkar fodret kompressionen något? tacksam för svar!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

2 117 Inlägg
Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
24 juli 2007
Trådstartare
#39
jasså? ne jag vet inte, en som skrev att fodret kan ha gått. men om det inte finns så är det svårt tongue

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

118 Inlägg
24 juli 2007
#40
Instämmer med shogun... Vadå för jävla foder? smile Nån som blandat ihop med sr20 kanske?

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."


Sök