3191
Sök

HJÄLP! motorfel på min 200a?

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#1
hejsan

Hände en tråkig sak idag, var ute med en polere och åkte lite. Vi dorg på ordentligt på en raka och det small till i motorn, diffoljelampan,batterilampan och abs lampan tände sig. vi stanna och kolla lite, då hade vattenpumpen skrutit och hela remhjulet med fläkten hade flugit ut och slått sönder fläktkåpan. Vi väntade en stund så den svalnat lite, tog också bort remhjulet med fläkten, sen körde vi. Vi var ju tvugna att komma hem med bilen. Så efter drygt 1,5 mil så blev den varm(inte jätte varm), så vi stanna och vänta tills den kylts ner lite. Sen när vi starta igen så var det ett otroligt högt knackande ljud fråg motorn, lät precis som venlilknack fast mkt högt(lät exakt som en diesel). men vi körde ändå tyvärr. Lugnt och försiktigt körde vi hemmåt. Sen när det bara var 5 km kvar hem så började ett vasst ljud låta när man gasade, körde man på 2000varv utan att gasa så lät det inget, men så fort man rörde gaspedalen så blev det ljud. bilen var ochså ganska trött när man körde och den dog när man la ur växel och släpde gasen.

Någon som vet vad som kan ha hänt, jag vet ju att pumpen bara är att byta. Kan det vara toppackningen? turbon? varför knackar det så extremt? kan det vara att lyftarna till ventilerna inte får tillräckligt med oljetryck så ventilspelet blir för stort? brända ventiler? Varför lyser diffoljelampan? och abslampan?

Känner på mej att detta kommer bli dyrt sad

SNÄLLA HJÄLP! måste få in lite tips innan jag river isär skiten!


Tackar så himla mycket för bra svar.  mvh joakim

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Rörpulare
1 453 Inlägg
30 juni 2007
#2
Shit ingevidare de där inte... Hoppas för din skull att inte du har vevlagerras snart..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#3
jo jag hoppas det med :S någon som kan ge ett hjälpande tips? SNÄLLA NÅGON!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

177 Inlägg
30 juni 2007
#4
Hallå, någon som kanske vet något?  Kom igen vet ni så säg!!!


Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#5
vart är alla 200ägare när man behöver dem? sad

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

1 297 Inlägg
30 juni 2007
#6
tycker att det är många trådar om problem med 200or. kanske för att det är en vanlig ungdomsbil iofs smile


93 Inlägg
30 juni 2007
#7
hoppas inte din vattenpump drivs med samma rem som fläkten hmm

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#8
fläkten sitter på vattenpumpens remhjul!

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
30 juni 2007
#9
ganska säker på att du fått vevlager ras eller att fodret har gett upp pga överhettning


Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
#10
okey, men vevaxeln går runt jätte fint och lugnt utan problem när man kör runt startmotorn, men komprissonen läcker ut någonstans, så det är nog packningen spm gått.. elelr vad tror ni?  tändspolarna kollade jag lite på nyss och alla 4a har "spruckit" och det har kommit ut någon slags tätningsmassa ur dom??? vad är det?

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#11
asså!! ingen som kan hjälpa??

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#12
nissan 200a ägare? hjälp snälla:D

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

69 Inlägg
1 juli 2007
#13
låter som vevlagerras tycker jag. nu är jag långt ifrån 200-älskare och har knappt meckat med dessa bilar överhuvudtaget, men plocka av toppen och kolla. när en alutopp går varm så slår den sig.
har den då slått sig så får du plana toppen.

vill du ha bättre hjälp så försök att lyssna dig till varifrån knackandet kommer ifrån. att en bil knackar kan vara väldigt mycket.

jag hoppas att det löser sig!

MVH Phille

Lastbilschaffis
41 Inlägg
1 juli 2007
#14
Hejsan, hemskt ledsen att behöva säja det men jag tror det är ram/vev lagren som rasat på bilen din... Hände ungefär liknande på min Nissan 200sx förra året... knackade grymt när man rörde gasen, men släpte man den så hördes det lite mindre... sen blev det värre och värre, han inte komma hem förns bilen gick svin dårligt och lät som ett tröskelverk... Vissade sig vara ram och vev lagern som gett med sig...
Samma bil fick jag topplocksras på, knackade då oxå men inte lika mycket, den gick även bara på 3 cylindar då... var ventilsallad i toppen... renoverade toppen, han köra 100 mil när vevlagerraset var ett faktum... slutade med att jag sålde bilen i trasigt skick. Blev så less att allt skulle jävlas så :p
Hoppas du hittar problemet och att det är lätt fixat!

mvh

Smärta är vekhet som lämnar kroppen

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#15
okey, hoppas inte på detta, men det är ju inte helt omöjligt. men å andra sidan så låter det inget när man kör runt startmotorn, det låter precis som om motorn går runt fint men att man inte har några stift i. ingen komp asså. hmm någon mer som vet ??

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

study
772 Inlägg
1 juli 2007
#16
det var inte någon tändspolare osm pajade. eller tändstiften som slutade tända bara.

Lastbilsmekaniker
328 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
#17
jo alla spolarna har spruckit av värme sen kyla, så dom är nog paj alla 4a :S

Gör det roliga först. Det tråkigare blir mindre tråkigt, när ingenting roligt väntar.

2 655 Inlägg
1 juli 2007
#18
Som några har skrivit så är det läge att kolla hur lagrena ser ut.. Är lagren slut så knackar det vid ca 2000rpm och uppåt, tystnar när du släpper gasen.. Med lite tur så kanske veven har klarat sej så du slipper slipa den.

Men riv ner tråget och kolla hur lagrena ser ut.

326 Inlägg
1 juli 2007
#19
det är väll vevlager ras. värkar vara ett standard fel på 200orna å vissa andra jappsar! tyvärr fina biöar förövrigt

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 juli 2007
#20
tjenis., vet 2st som har och har haft 200;or.., ena killen skar i stort sett hela motorn., rikigt ras., den andra fick vev ras.., typiskt på 200:orna verkar de vara., tråkigt men. hmm


Sök