2722
Sök

Saab 9000 CSE missljud vid accelartion

4 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Har ett missljud från vänstersidan mellan 1400-1700 varv ca sen avtar det helt har nyligen motorrenoverat den så är inget i motorn som är galet han varva den till höga varv utan missljud. Skramlet uppstår under acceleration på ALLA växlar och endast mellan angivna varvtal vad kan vara fel?? varit inne på om det finns nån värmesköld eller nånting som kan skramla. Lugn acceration ger inget missljud, normal acceleration ger skrammel och hög acceration ger inget ( går ju fort förbi varvtalen ) Försöker hitta bilder eller skisser över hur bilen är uppbyggd under så man kan felsöka men hittar inte mycket =/ hoppas forumet ger hjälp så jag slipper irritera mig på ljudet.

638 Inlägg
4 juli 2007
kolla värmeplåten runt katalysator. dom brukar losna och skramla rätt bra. men du sa vänster sidan tongue försök att först hitta felet sen är det rätt lätt att hitta om det är något som är löst. kanske något i motorn som ligger och skamlar?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

preem pump
836 Inlägg
4 juli 2007
Ripley333 skrev:
kolla värmeplåten runt katalysator. dom brukar losna och skramla rätt bra. men du sa vänster sidan tongue försök att först hitta felet sen är det rätt lätt att hitta om det är något som är löst. kanske något i motorn som ligger och skamlar?

finns väl ingen värmeplåt där????
iaf inte på min
men jag vet att det är ett problem på nissan 200
jag slet bort varenda värmeplåt från min 200
Senast redigerat av mannen666666 (4 juli 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

4 Inlägg
19 juli 2007
Trådstartare
Bilen har varit hos Biva på en snabbkoll eftersom det är semestertider hade dom inte tid att kolla närmare på det men dom gissade att det kunde vara uttrampningslagret som började bli dåligt. För det delikata jobbet vill Biva ha 10000:- ( kopplingssats ) var under bilen och kolla och det ser ut som en mindre oljeläcka i packboxen vid lådan så bilen får sova i garaget tills dom felsökt och sen leta en billig verkstad smile inte tid och ork att riva så mycket själv. Någon som vet nån billig i Linköpings området ?? Motorrenoveringen gjorde Thorens och är hur nöjd som helst med hans jobb problemet är att han inte har tid förrens i september =/

2 164 Inlägg
19 juli 2007
Ta bort däcket och kolla om nått sitter löst som bromsskölden m.m.

MVH

F

2 Inlägg
13 augusti 2007
Jag har samma problem med min Saab 9000 -97
Det liksom skramlar riktigt ordentligt. Från 1500-2000 varv ungefär. Gärna om man har mycket last på motorn. DVS ligger på högre växlar.

/Johan

761 Inlägg
13 augusti 2007
Känner igen det där,, tycker många 9000 har det så, men vet icke vad det beror på. Katalysatorn värmesköld sitter inte på katten utan uppe i tunneln. Brukar nästan alltid vara som kexchocklad men på nått sätt hålla ihop ändå.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök